Szerző: Koi Tamás

2010. november 11. 13:22

A napi bevásárlásnál is fizethetünk mobillal

Mostantól a SPAR, Interspar és Kaiser's üzletekben is elérhető a T-Mobile és a Telenor, valamint az FHB bank által több mint két évvel ezelőtt létrehozott mobiltelefonos fizetési platform.

A kereskedelmi lánc, a két mobilszolgáltató, illetve a pénzintézet mai sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy az élelmiszer- és vegyesiparcikk üzletekből álló hálózat összes, nagyjából 400 boltjában bevezetik a mobiltelefonos fizetést. A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. ezzel csatlakozott ahhoz az eddig tizenegy kereskedőből álló csoporthoz, melyek a mobilszolgáltatók által gründolt platform mögött felsorakoztak.

Banki háttérrel

A cégek által több mint két éve létrehozott projekt jóval túlmutat az egyszerű SMS-es mobilfizetési lehetőségeken, ahol kizárólag a szolgáltatóval, valamint az elfogadóhellyel, kereskedővel áll kapcsolatban az ügyfél. Aki például mobilparkolást, vagy autópályadíjat fizet telefonon, az az operátortól kapja az erről szóló számlát, ezzel szemben az FHB bank közreműködésével létrejött mobilfizetési megoldás mögött egy a fizetési rendszerrel "összedrótozott" lakossági forintszámla áll.

A szolgáltatás igénybevételéhez az ügyfélnek először is folyószámlát kell létrehoznia a banknál, amennyiben még nem rendelkezik lakossági számla szerződéssel. Az FHB többféle konstrukcióban kínálja ügyfeleinek a számlacsomagot, így kérhető bankkártyával, vagy akár bankkártya nélkül is a szolgáltatás, illetve a hitelkártyákhoz hasonlóan kamatmentes periódust biztosító hitelkeret is kapcsolható a számlához. Az ügyfél a szerződést a banknál, illetve a mobilszolgáltatónál is megkötheti, a szolgáltató utóbbi esetben a bank viszonteladója.


Fotó: Leéb Ádám

A rendszer használatához speciális SIM-kártya is szükséges, melyet az operátortól kap meg a szerződő ügyfél. Ez a SIM tárolja a mobilfizetéshez használt alkalmazást, egyben biztosítja, hogy a rendszer a készülék típusától függetlenül bárki számára használható legyen. A fizetési folyamat a mobilszolgáltatók szerint kényelmesebb a kártyás fizetésnél, és sokkal egyszerűbb a készpénzes vásárlásnál. A sajtótájékoztatón rögtönzött bemutató alapján ez számunkra kevéssé volt nyilvánvaló, a tranzakció egy megfelelő infrastruktúrával ellátott, hagyományos bankkártyás terminál esetében kártyatípustól függően (nem mindegy, hogy kér-e aláírást, vagy PIN-kódot, netán mindkettőt a rendszer) hasonló idő alatt, vagy akár gyorsabban is végbemegy. A telefont ráadásul ugyanúgy elő kell venni a tranzakcióhoz, mint a bankkártyát.

A vevőnek a mobiltelefonos fizetési szándékát a kasszáknál kell jeleznie, ahol vagy a mobiltelefonszámot, vagy mobilfizetés azonosítót bemondva kezdeményezhetik a tranzakciót. Utóbbit a kasszagép által leolvasható vonalkód formájában is az ügyfél rendelkezésére bocsátják, amit a szolgáltatók szerint célszerű a telefon hátlapjára ragasztani. Az autentikációs folyamatot a mobilcég végzi el: a vásárló először egy SMS-értesítést kap az összegről, melyet a szolgáltatáshoz tartozó PIN-kód beírásával hagyhat jóvá.

Kritikus a tömeg

Noha ez a fajta mobilfizetési rendszer több mint két éve megjelent a Telenornál és a T-Mobile-nál, mindeddig nem sikerült átütő sikereket elérniük vele a cégeknek. Ennek egyik oka - mondta el a HWSW-nek Drozdy Győző, a Telenor vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese - hogy az ügyfelek egyelőre vonakodnak attól, hogy a mobilos fizetéshez egy újabb folyószámlát nyissanak. Drozdy szerint a platform sikerét tekintve kulcsfontosságú, hogy mielőbb elérje azt a kritikus tömeget, mellyel több partnert (bankokat és elfogadóhelyeket) a rendszer mellé lehet állítani - ebben a folyamatban fontos lépés volt, hogy a szolgáltatók meg tudtak állapodni a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.-vel.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Pukler Gábor, a a Magyar Telekom innovációs és üzletfejlesztési igazgatója lapunknak elmondta, a szolgáltatók folyamatosan vizsgálják, hogy az alkalmazás-alapú mobilfizetés mellett milyen további, a mobiltelefonokhoz köthető fizetési formákat lehet megvalósítani a jövőben. Így elsősorban továbbra is napirenden van az érintés nélküli, NFC (Near Field Communication) megoldások bevezetése. Ez a módszer egy speciális, rádiófrekvenciás azonosítóchip mobilba építését feltételezi, így a telefont elég ráhelyezni a terminálra, valamint szükség esetén beütni a PIN-kódot a tranzakció létrejöttéhez.

Egy ilyen rendszer bevezetése ugyanakkor jelentős beruházást igényelne az elfogadóhelyek részéről is (a jelenlegi mobilfizetéses rendszerhez elég egy speciális vezérlőprogramot a kasszákra telepíteni), hiszen a terminálokat újra kell cserélni. Egyes magyarországi bankoknál a micro-payment, vagyis a kis összegű tranzakciókra ugyanakkor már megjelent ilyen megoldás, hazánkban tavaly szeptemberben váltak elérhetővé az első PayPass-rendszerű bankkártyák, a MasterCard kártyatársaság érintés nélküli megoldásai.

PayPass-alapú fizetőeszköz azonban nem csak hagyományos bankkártya-formában létezhet, így például órába is építhető azonosítóchip, de akár mobiltelefonokba is el lehet helyezni ezeket - igaz, ekkor a szolgáltató egyáltalán nem vesz részt a tranzakciós folyamatban.

Lapunk a sajtótájékoztatót követően megkereste a Vodafone-t is, a szolgáltatótól arról érdeklődtünk, hogy miért nem állt eddig a platform mögé a cég. Bár a Vodafone-nál leszögezték, a vállalatnál komoly jövőt jósolnak a mobilfizetési megoldásoknak (a Vodafone így például a nyáron elsőként rukkolt elő mobillal fizethető fesztiválbelépővel, és több közös projektje is van a két konkurenssel), az operátortól kapott válaszból mégis arra lehet következtetni, hogy a fenti módszer kevés valódi előnnyel szolgál az ügyfelek számára, a cég ezért nem csatlakozott a kezdeményezéshez.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról