Szerző: Bodnár Ádám

2010. április 9. 07:09

Egyre kevesebb érv lehet az iPhone ellen

Az Apple magyar idő szerint csütörtök este bejelentette az iPhone OS 4.0 verziójának érkezését. A szoftver olyan képességekkel bővült, amelyeket a felhasználók régóta kértek és a konkurencia jogosan dörgölte az Apple orra alá a hiányukat. Eddig.

Még le sem csillapodott az iPad megjelenése körüli óriási felhajtás, az Apple újra magára irányította a figyelmet, mégpedig az iPhone OS következő generációjának bejelentésével. A szoftver fejlesztői előzetese már elérhető, a végleges változatot a nyárra ígéri a cég. Az iPhone OS 4.0 újdonságai közül a legfontosabb a (korlátozott) multitasking-támogatás, végre mappákba lehet rendezni az alkalmazásokat, megjelenik a telefonra is az iBook, de a vállalati felhasználók is örülhetnek egy-két új képességnek.

Itt a multitasking, vagy valami olyasmi

Az iPhone ellen legtöbbször felhozott érv a multitasking hiánya volt, a készülék kizárólag egy alkalmazást képes futtatni, ami gyakran korlátozza a használhatóságát.Steve Jobs, a cég első embere szerint erre azért van szükség, mert a párhuzamosan futó programok gyorsan lemerítik az akkumulátort, ráadásul a rendelkezésre álló erőforrásokat is elfogyaszthatják, aminek az eredménye elfogadhatatlan lassulás lehet.

Mikor lehet szüksége egy iPhone-felhasználónak több szoftver párhuzamos futtatására? Leginkább akkor, ha szeretne a háttérben futó alkalmazással (pl. webrádió) zenét hallgatni, szeretne egy üzenetküldőben (pl. Skype) kilépés után is elérhető maradni, vagy például nem akar kilépni a navigációs szoftverből hogy elvégezzen egy feladatot. Az iPhone OS 4.0 ezen a problémán úgy segít, hogy a leggyakoribb felhasználási helyzetekhez biztosítja a párhuzamos végrehajtás lehetőségét. A \"háttérbe küldött\" alkalmazás nem fut tovább, csak egy része, amely bizonyos API-kon keresztül hozzáférhet a telefon egyes szolgáltatásaihoz (audiolejátszás, VoIP, helymeghatározás, push értesítések).

Ez valójában nem multitasking, a háttérbe küldött programok nem futnak tovább, csak eltárolódik az állapotuk és visszatéréskor ott folytatódnak, ahol kilépett belőlük a felhasználó, magyarázta a csütörtöki bejelentésen Scott Forstall, az Apple iPhone szoftverekét felelős vezetője. Mivel az iPhone-on mindössze egy gomb található, az új operációs rendszer ezt használja fel a futó programok közötti váltásra. A felhasználónak kétszer kell megnyomnia a gombot, ekkor a dock-hoz hasonló felület tűnik fel, ahol a háttérben levő programok ikonjai láthatók, amelyek között lapozni is lehet. A programok bezárására nem lesz lehetőség, Steve Jobs szerint \"a felhasználónak nem kell ezzel törődnie\".

Vállalati felhasználóknak

Az iPhone OS 4.0 több jelentős újdonságot hoz azok számára, akik vállalati környezetben szeretnék az Apple mobilját használni. Az új operációs rendszerben már egyesített postafiók van, amely több e-mail fiókot is kezel, akár több Exchage-fiókot is párhuzamosan. Megnyithatóvá váltak a csatolt fájlok az App Store-ban található alkalmazásokkal is, illetve lehetőség van végre a levelezéseket \"beszélgetésekbe\" (thread) rendezni, amely a Gmail óta minden levelezőben alapkövetelménynek számít. A vállalati felhasználást olyan képességek megjelenése támogatja még, mint az SSL VPN, az Exchange Server 2010 kompatibilitás, a távoli alkalmazás-menedzsment és a még jobb adatbiztonság.

Az operációs rendszer 4.0 verziója végre képes a programokat mappákba rendezni, így az eddigi 180 helyett akár több mint 2000 alkalmazása is lehet már telepítve egy iPhone-tulajdonosnak. A játékok a platform egyik fő erősségének számítanak, az App Store-ban található mintegy 180 ezer alkalmazás közel harmada ebbe a kategóriába sorolható. Az Apple ezt látva létrehozott egy Xbox Live-hoz hasonló rendszert, a Game Centert, amely afféle ranglistaként működik, lehet benne \"kitüntetéseket\" szerezni, illetve segít a multiplayer meccsekhez ellenfelet találni.

Reklámok költöznek a programokba

Bár az iPhone elsöprő fölényben van az amerikai piacon a mobilos böngészés terén, ezt a területet eddig nem monetizálta az Apple, bár már régóta kacsintgat a mobil hirdetések piaca felé. Az iPhone OS 4.0 ebben a tekintetben is újdonságot hoz, de nem a böngészésben, hanem az alkalmazásoknál, amelyek az erősségei. Hagyományos, PC-s böngészés esetén a keresés vonzza a legtöbb hirdetést, a mobilokon viszont nem keresnek az emberek, hanem alkalmazásokat használnak, mondta el Jobs. A feladat tehát az volt, hogy az alkalmazásokba épüljenek be a reklámok olyan módon, hogy azok érdekesek legyenek a felhasználók számára.

Az operációs rendszerbe a 4.0 frissítéssel bekerülő iAd szolgáltatáson keresztül a fejlesztők reklámfelületet építhetnek be saját programjaikba. A megjelenített interaktív reklámok sajátossága, hogy megtekintésükkor a felhasználó nem hagyja el az alkalmazást, a demó során bemutatott Toy Story reklám gyakorlatilag egy önálló alkalmazásként nyílt meg - az alkalmazáson belül. A reklámfelületet az Apple értékesíti, a megjelenő hirdetéseket az ő szervere szolgálja ki és a bevételek 60 százalékát az alkalmazás fejlesztőinek adja át. Az iAd beépítése egy programba nem tart tovább egy délutánnál, mondta el Jobs.

Az iAd megítélése egyelőre vegyes a szakmán belül, de abban mindenki egyetért, hogy a rendszer meghozhatja a kedvet a fejlesztőknek az ingyenes alkalmazások készítéséhez, ami végeredményben még vonzóbbá teszi majd az App Store-t a számukra, valamint a vásárlók számára is. Ha az iAd-et az Apple sikeresen tudja működtetni, nem csak nagy reklámbevételekhez juthat, hanem a vonzóbb alkalmazáskínálat miatt több iPhone-t és iPadet is értékesíthet. A Barclays Capital elemzője szerint a hirdetések néhány éven belül több milliárd dolláros bevételt hozhatnak az Apple számára.

Nyárig várni kell

Az iPhone OS 4.0 szoftverfejlesztői készlete már elérhető, maga az operációs rendszer a nyáron érkezik meg iPhone-ra és iPod touchra és az ősszel az iPadre. Az frisítés teljes funkcionalitásának kihasználásához iPhone 3GS vagy harmadik generációs iPod touch szükséges, iPhone 3G-n és régebbi iPodon a mulitasking például nem lesz elérhető, mondta el Steve Jobs.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról