Szerző: Dojcsák Dániel

2008. október 9. 16:45

Digitális walkie-talkie: nyilvános push-to-talk szolgáltatás Magyarországon

Publikus, bárki számára elérhető a push-to-talk indul Magyarországon, pótolva T-Mobile által 2008 januárjában megszüntetett szolgáltatás után hagyott űrt. A független cég megjelenésével mindhárom mobilszolgáltató ügyfeleinek elérhető a PTT, igaz egyelőre csak Nokia készülékekkel.

[HWSW] Publikus, bárki számára elérhető a push-to-talk indul Magyarországon, pótolva T-Mobile által 2008 januárjában megszüntetett szolgáltatás után hagyott űrt. A független cég megjelenésével mindhárom mobilszolgáltató ügyfeleinek elérhető a PTT, igaz egyelőre csak Nokia készülékekkel.

A push-to-talk nem új technológia, hiszen a nagy mobiltelefongyártók már több éve előrukkoltak az URH-rádiók és a walkie-talkie-k digitális másával, csakhogy a technológia a használatáért fizetendő magas díjak, a hibás marketing és az adatkommunikáció fejletlensége miatt eddig nem terjedt el igazán. A csoportos rádió legnagyobb előnye, hogy minden felhasználó egy gombnyomással küldhet üzenetet a csoport többi tagjának. A korábbi analóg technológiáknak viszont az egyszerűség mellett több hátránya is volt: a könnyen lehallgatható, változó minőségű adás, korlátozott vételkörzet, illetve a nagyobb terület lefedéséhez szükséges átjátszóállomások telepítése miatt nem lehetett univerzális.

Walkie-talkie over IP

A PTT technológia ezzel szemben a meglévő mobilhálózatokon keresztül IP-alapon, digitálisan és természetesen titkosítva továbbítja a csoportba belépett felhasználókhoz az üzeneteket. A digitális megoldás révén egy felhasználó egyszerre több csoportban is jelen lehet, illetve a választott szolgáltató által lefedett területen belül bárhol tartózkodhat. Az üzenet ugyanúgy szinte késleltetés nélkül megy át Ózdról Zalakarosra, mint a Blaha Lujza térről a Népszínház utcába. Amennyiben az adatkapcsolat létrehozásához elegendő térerő van, akkor a szolgáltatás működik, sőt, akkor is, ha a GSM-cellák telítődnek. Ez nagyobb rendezvények vagy katasztrófák esetén lehet fontos szempont a kommunikációban.

Felvetődik a kérdés, hogy ha a T-Mobile számára nem érte meg üzemeltetni a szolgáltatást, akkor az önálló PTTSystems Kft. esetében miért lenne az? Szy Gábor ügyvezető-igazgató elmondása szerint van potenciál az üzletben, hisz egy kis létszámú szervezet üzemelteti felesleges költségek nélkül. A használt technológia nyílt forráskódú alapokon nyugszik, finn fejlesztésű kommunikációs motorral és magyar fejlesztésű terminál-konfigurációval, amiknek köszönhetően az üzemeltetési költségeket is alacsonyan képesek tartani.

Az Országos Polgárőr Szövetség részéről érkezett az eredeti igény, hogy a PTT technológia továbbra is elérhető legyen. Az ország teljes területén szétszórtan, szinte mindenhol szolgálatot teljesítő polgárőrök eddig a T-Mobile PTT-szolgáltatását használták, s fontos volt számukra, hogy 2008 január után is legyen hasonló lehetőség a kommunikációra. Az URH elavult, a TETRA bonyolult, ezért az volt a kívánatos megoldás, hogy egy független szolgáltató nyújtsa a szolgáltatást.

Havi 50 megabájt is elég

A szolgáltatáshoz használt szerver (skálázható, igény szerint csatlakoztatható újabb elem) 3-4000 felhasználó egyidejű kiszolgálására alkalmas, jelenleg egy mindössze 100 Mbit/s sávszélességű kapcsolaton keresztül kommunikál a külvilággal. Az üzenetek maximum 46 kilobites AMR formátumban továbbítódnak, ezért annak ellenére, hogy hangszolgáltatásról van szó, a PTT kis adatmennyiséggel is beéri. Nagy Szabolcs, a PTTSystems műszaki vezetője kérdésünkre elmondta, hogy a polgárőrök esetében havonta átlagosan 50 megabájt adatforgalmat generál a szolgáltatás egy előfizetőnél. A 46 kbit/s tömörítés biztossá teszi, hogy a PTT a 3G-lefedettség nélküli területeken EDGE vagy akár normál GPRS kapcsolattal is működőképes legyen.

A korábban PTT-szolgáltatást nyújtó T-Mobile-lal a PTTSystemsnek már van egyedi megállapodása és üzemeltet is egy saját APN átjárót, amihez a felhasználók csatlakozhatnak, a Pannonnál és a Vodafone-nál viszont igénybe kell venni valamelyik adatcsomagot is. A T-Mobile esetén a szolgáltató az adatforgalmat nem a felhasználóknak számlázza, hanem egy külön megállapodás alapján a PTT-szolgáltatónak, egyben.

A PTT-t eddig csak a polgárőrök használták, s a fejlesztési stádiumban nem is szeretett volna újabb ügyfelekkel szerződni a PTTSystems, egészen mostanáig. A szolgáltatás egyelőre csak Nokia készülékekkel érhető el (S40, S60), melyekben gyárilag is benne van a PTT-támogatás. A PTTSystems ehhez fejlesztette hozzá a szerveroldali megoldásokat, a kommunikációs modulokat és a kezelőfelületet. A jövőben a cég reményei szerint olyan szervezetek érdeklődnek majd főként a szolgáltatás iránt, ahol folyamatosan mozgásban lévő dolgozók, karbantartók, járőrök, ellenőrök egymás közti kommunikációját kell megoldani. Mivel a szolgáltatás nem hűségszerződéshez kötött, ezért elképzelhetőnek tartják, hogy eseti jelleggel magánszemélyek is igénybe veszik hosszabb nyaralások, utazások, vitorlázás, vadászat, túrázás vagy bármilyen kinti tevékenység során.

Szabad a vásár

A tájékoztatás szerint a szolgáltatás alapára előfizetőnként havi 2600 forint. Az előfizetés egy egyszerű SMS aktivációval és a díj előrefizetésével kezdődik, ami után a szerver emberi beavatkozás nélkül azonosítja az ügyfelet, illetve elküldi automatikusan a beállításokat a telefonkészülékre. Szy Gábortól megtudtuk, hogy 1000 előfizető felett már nyereséges a cég üzemeltetése, ami köszönhető annak, hogy valóban költséghatékony üzemeltetést sikerült megvalósítaniuk.

Amennyiben lesz piaca Magyarországon a PTT-szolgáltatásnak, akkor a cég további fejlesztésekkel is elő tud majd rukkolni, mint amilyen a nyílt OMA-szabvány implementálása, amivel lehetőség nyílik a többi gyártó készülékeinek használatára is. Ezen kívül dolgoznak egy asztali PC-n futtatható kliensen, ami a diszpécserszolgáltatáshoz elengedhetetlen, illetve nincs messze a GPS-integráció sem, amivel amellett, hogy meg lehet mondani, hogy kik vannak bejelentkezve, látszik az is, hogy hol tartózkodnak. A távoli jövőben pedig megpróbálnak megoldást találni az URH- és a PTT-rendszerek összekötésére, hogy azok a szervezetek is használni tudják a megoldást, akik valami miatt rá vannak kényszerítve az URH használatára.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról