Szerző: Asztalos Olivér

2016. szeptember 8. 18:59

A 4K és HDR lett a PlayStation 4 Pro két ütőkártyája

Gyorsabb, okosabb, de szakít a konzolos hagyományokkal. Itt a mindent felforgató "PS4K", vagyis a PlayStation 4 Pro.

Bemutatta új csúcskonzolját a Sony. A PlayStation 4 Pro az előzetes híreszteléseknek megfelelően erősebb hardverrel érkezik, mely a 4K felbontású mellett a HDR megjelenítést is lehetővé teszi. A játékgép természetesen visszafele kompatibilis marad, a lassan három éve megjelent elődhöz kiadott címeket is futtatni fogja a PlayStation 4 Pro.

Az erősebb hardver alatt elsősorban a processzorban található grafikus egységre kell gondolni. A pletykák indulásakor 2304-2560 darab végrehajtóegységre tippelt a HWSW, ami végül beigazolódott, a PS4 Próba ugyanis végül 2304 shader elem kapott helyet, ami pontosan duplája az előd értékének. Fejlődött a mikroarchitektúra is, az új lapka a korábbi, illetve a legújabb Radeon videokártyákkal megismert GCN4 egyvelege. Emellett a számolóegységek órajele is nőtt 800-ról 911 MHz-re, ami nagyjából 14 százalékos ugrást jelent. A GPU ezzel együtt 4,2 TFLOPS nyers számítási teljesítményre képes, ami körülbelül 10 százalékkal kevesebb a közelmúltban megjelent Radeon RX 470 értékénél. Mindez ugyanakkor még nem jelent kisebb tempót, fix konfigurációs konzol továbbra is alaposabb optimalizációt enged.

A memóriához nem nyúlt komolyabban a Sony, sem GDDR5X, sem HBM memória nem került a gépbe, hisz előbbi kvázi hiánycikk, utóbbi pedig továbbra is túl költséges. Így végül a 8 gigabájt összkapacitású GDDR5 szabványú chipek órajelet csavarták feljebb, ami effektív 6,8 GHz-ben állt meg, a nagyjából 24 százalékos ugrással a memória-sávszélesség 218 GB/s-ra nőtt. Utóbbi fontos, hisz a felbontás emelésével párhuzamosan nő a GPU sávszélesség igénye, így akár az érték dupláját is elbírná a 4K.

Ehhez hasonlóan a CPU magok teljesítménye is csak az órajelük miatt fejlődött, tehát maradt a két csoportba rendezett, összesen nyolc darab Jaguar mag. Az egységek maximális órajele immár 2,1 GHz, ami 31 százalékkal magasabb az előd értékénél. Emellett még a merevlemezes háttértárt kapacitása is nőtt, 500 gigabájtról annak duplájára, 1 terabájtra.

Az egyelőre nem derül ki, hogy az új processzor milyen gyártástechnológiával készül, de a Sony valószínűleg a Samsung/GlobalFoundries 14, vagy a TSMC 16 nanométeres eljárása mellett tette le a voksát. Erre utal az is, hogy a gép egy 310 wattos tápegységgel rendelkezik, melynek teljesítményéből 160-180 wattot emészthet fel a processzor. Az érték az előd 28 nanométeres gyártástechnológiájával 80-100 wattal több lenne, amit szűkösen szolgálna ki a gépházba épített táp.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Külsőre a gép nagyban hasonlít elődjére, az előlapon két USB 3.0 port, illetve az optikai meghajtó, valamint a bekapcsológomb húzódik. A meghajtó DVD és Blu-ray lemezeket fogad, az UHD formátum nem támogatott, így ez egyelőre a konkurens Xbox One S privilégiuma marad.

Még közelebb a PC-hez

A jelentősen megnövelt számítási teljesítmény célja elsősorban a 4K (UHD) felbontás támogatása, amire az Eurogamer.net beszámolója szerint képes a konzol. Szélsebes tempóra ugyanakkor nem érdemes számítani, a beépített grafikus vezérlő nagyjából a 4K-hoz szükséges minimum szintet karcolja, így a maximum felbontás mellett 30 fps (másodpercenkénti képkocka) körüli értékekre lehet számítani.

A 4K felbontást kétféle módon, natívan vagy a Full HD képet felskálázva jelenítheti meg a PlayStation 4 Pro, attól függően, hogy a játék fejlesztője melyik móddal tudja elérni a magas, 3840x2160 pixeles felbontást melletti játszható szintet.

Természetesen nem lesz kötelező 4K-ban játszani, választhatunk majd alacsonyabb (Full HD) felbontást, amiért cserébe magasabb fps-t, és/vagy nagyobb részletességet, esetleg élsimítást kaphatunk, tehát nem csak a 4K felbontású televízióval rendelkező vásárlók használhatják majd ki az új konzol megnövekedett erejét. Ennek kidolgozását a játékfejlesztőkre bízza a Sony, a 4K felbontás opciója kvázi kötelező lesz, a több preset kialakítására pedig viszonylag tág keretek lesznek. Ezzel a PlayStation 4 Pro egy újabb lépést tesz a PC-k felé, ahol hasonló modell már lassan két évtizede működik.

Az Eurogamer erre egy példát is hozott, a Rise of the Tomb Raider ugyanis három módot támogat. A maximális felbontást moderált részletességgel társító 4K30 (+HDR) mellett, egy maximális részletességet kínáló 1080p30, valamint egy fps-re kihegyezett 1080p mód közül választhat a játékos. Apropó HDR, a szóban forgó oldal szerint komoly vizuális pluszt nyújt az opció, amihez ugyanakkor továbbra is drága a kompatibilis televízió.

A PlayStation 4 Pro november 15-én kerül fel a polcokra, ahonnan 399 euróért, azaz nagyjából 125-130 000 forintért cserébe lehet majd leemelni. Emellett a pár hete felbukkant olcsóbb és kisebb PlayStation 4 is piacra kerül, PlayStation 4 Slim néven, illetve 299 eurós áron. A kis PlayStation a HDR személyében egy extra funkciót is kínál, de ennél sokkal meglepőbb, hogy a Sony az eredeti PS4-hez is kiad egy firmware frissítést, mely HDR képesség teszi a konzolt. Ez azért meghökkentő, mert ehhez HDMI 2.0a port szükséges, amit a jelek szerint már a 3 éves hardver is támogat, így azt csupán szoftveresen aktiválni kell.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról