Szerző: Asztalos Olivér

2016. augusztus 3. 13:20

Mégis gyorsult az Xbox One S

Megjelent a ráncfelvarrott Xbox One, a Microsoft legújabb konzolja szinte minden szempontból jobb mint elődje, néhány extra funkció mellett kis méretékben a megjelenítési tempó is nőtt.

A korábbi pletykáknak megfelelően nem csak kisebb, de valamivel gyorsabb is lett Microsoft frissített játékkonzolja, ugyanis az Xbox One S processzorának bizonyos órajeleit megemelték a tervezők. A cég állítása szerint erre a HDR megjelenítés miatt volt szükséges, de hatása minden, FPS-korlát nélküli játékban érezhető lesz majd.

A téma apropója az Xbox One S tegnapi megjelenése, az Eurogamer.net egy interjú mellett össze is hasonlította elődjével az új konzolt. Előbbiből kiderült, hogy a Microsoft 7,1 százalékkal megemelte a processzor egyes elemeinek órajeleit. A nyolc darab Jaguar CPU mag paraméterei nem változtak, az ezek mellé integrált GPU, illetve a 32 megabájt ESRAM órajele viszont emelkedett. Előbbi frekvenciája 853-ról 914 MHz-re nőtt, ezzel pedig az elméleti számítási teljesítmény 1,31-ről 1,4 TFLOPS-ra emelkedett, miközben az integrált ESRAM sávszélessége 204-ről 219 GB/s-ra ugrott fel.

Bár a lapka fogyasztási adatairól a Microsoft nem beszélt, az még a kisebb emelés ellenére is jelentősen csökkenhetett. Ennek hátterében gyártástechnológiai váltás áll, az Xbox One S processzorát ugyanis az Nvidia Pascal GPU-khoz hasonlóan már a TSMC 16 nanométeres FF+ félvezetőgyártási eljárásával készítik. Ez papíron 65 százalékkal magasabb órajelet, kétszer nagyobb tranzisztorsűrűség, vagy 70 százalékkal alacsonyabb fogyasztást kínál a lassan három éve megjelent Xbox One-nál alkalmazott 28 nanométeres gyártástechnológiához viszonyítva.

Az Xbox One és az Xbox One S processzora

Az (át)tervezés során valószínűleg kompromisszumot kötött a Microsoft, a fogyasztás csökkentése mellett a tranzisztorsűrűséget is próbálta növelni, így zsugorítva a processzor szilíciumlapkájának méretét, illetve a gyártási költségeket. A lapka mérete így végül 240 mm2-nél állt meg, ami ugyan 34 százalékkal kisebb az Xbox One-ban található chip területénél, a váltásból optimális esetben kihozható ~180 mm2-es értéknél viszont 33 százalékkal nagyobb lett a végeredmény.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A lapka tervrajzáról egyelőre nem szivárgott ki rajz vagy fotó, így csak találgatni lehet, hogy miért nem sikerülhetett jobban a fogyókúra. Az már korábban kiderült, hogy jelen esetben nem csak egy egyszerű csíkszélesség váltásról (die shrink) van szó, bizonyos funkcionális egységekhez komolyabban is hozzányúlt a Microsoft, ez pedig a skálázódási arányszámot is torzíthatja.

Az egyik ilyen a kijelzővezérlő blokk frissítése, az új lapkában található egység már támogatja a HDMI 2.0 szabványt (és a HDCP 2.2 másolásvédelmi eljárást), amivel a konzol képes 4K megjelenítőket is meghajtani 60 Hz-es képfrissítés mellett. Mindez az Xbox One S legnagyobb újításaként reklámozott HDR támogatásához elengedhetetlen, mely a több szín átviteléhez nagyobb sávszélességet kíván. Ezen felül egy új egység is bekerült a lapkába, a fixfunkciós blokk a HEVC formátumú anyagok dekódolásáért felel.

Az említett két kisebb módosítás ugyanakkor még nem indokolná a 240 mm2-es lapkaméretet, így nem zárható ki, hogy a tervezők alaposabban átrendezték az egységek pozícióját, netán további, egyelőre nem aktív részegységeket is beépítettek. Ezt támaszthatja alá a régi és új processzor kialakításnak összehasonlítása is, hisz míg az újabb lapka hosszabbik oldala 21,5, addig a rövidebbik már csak 15,3 százalékkal ment össze az Xbox One-nál bevezetett dizájnhoz képest, tehát a csökkenés közel sem arányos.

Mennyi az annyi?

Bár a lapka pontos felépítését egyelőre homály fedi, annak teljesítményére már fényt derített az Eurogamer.net. Ez alapján 2,5-11 százalékos különbségről beszélhetünk, melynek mértéke most is játéktól függ. A cikk szerzője szerint bizonyos esetekben már a CPU magok limitálnak, ezek órajeléhez pedig nem nyúltak a tervezők, azok teljesítménye megegyezik a az Xbox One-ban található magokéval.

Ennek ellenére a Microsoft korábbi állítása megdőlni látszik. Albert Penello, a cég konzolos részlegének egyik igazgatója pár hete ugyanis még azt nyilatkozta, hogy az új és régi Xbox One közötti különbség gyakorlatilag kimutathatatlan lesz, a játékos ebből semmit sem érezhet majd. Látványos különbségről valóban nincs szó, de az Xbox One S néhány százalékkal egyértelműen gyorsabb elődjénél, ez pedig egy további érv a frissített konzol mellett, ami ráadásul nem csak kisebb, de lényegesen kevesebbet is fogyaszt mint az Xbox One.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról