Már jövőre befuthat az izmosabb PlayStation 4 és fél
Nem kell 7-8 évet várni a következő PlayStationre, a legfrissebb hírek szerint már akár jövőre is befuthat a 4K felbontásra felkészített Sony konzol, mely a PlayStation 4 egy frissített kiadása lesz.
Nem csak a Microsoft fogja periódus közepén tuningolni konzolját, hasonló "merényletre" készül a Sony is. A japán gyártó már javában dolgozik PlayStation 4 egy hardveresen kigyúrt variánsán, adta hírül a Kotaku. A japán vállalat elsődleges célja a konzol 4K felbontásra való felkészítése, melyhez a jelenleginél lényegesen erősebb processzorra, azon belül is elsősorban izmosabb grafikus egységre lenne szükség.
PlayStation 4K
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
A pletykák szerint ennek megfelelően az egyelőre még csak PS4.5 kódnéven futó fejlesztés elsősorban az integrált GPU terén erősödik meg, ami elengedhetetlen a komoly erőforrásigényeket támasztó 4K megjelenítés megfelelő működéshez. A PlayStation 4 grafikus processzora egy középkategóriás videokártya nyers számítási teljesítményére képes, a jelenlegi AMD kínálatot alapul véve nagyjából a Radeon R7 370 szintjén mozog.
Ezt a Full HD-nél négyszer több pixelt kirajzoló felbontáshoz legalább duplázni kellene, azaz a jelenlegi 1152 végrehajtóegységet 2304-2560 darab magasságába lenne célszerű emelni. Így megfelelő órajellel az IGP elérhetné a Radeon R9 380X, vagy akár az R9 390 szintjét, amivel már megvalósítható a 4K megjelenítés. A frissítés keretein belül minden bizonnyal a jelenlegi GDDR5 szabványú rendszermemória is változhat, hisz a 4K felbontás a GPU számítási teljesítményén túl memória-sávszélességből is többet kíván. Ennek megfelelően a frissített PlayStation már GDDR5X vagy HBM2 memóriával érkezhet, amivel a sávszélesség jelentősen megugorhat, várhatóan 384-512 GB/s környékére.
4K felbontásban még egy jó darabig a grafikus processzor jelenti majd a szűk keresztmetszetet, így nem lenne meglepő, ha a CPU környékén nem történne komoly változás, azaz maradnának a Jaguar magok, szükség szerint magasabb órajellel. Amennyiben a Sony ehhez a részhez is komolyabban hozzányúlna, úgy a frissített konzol akár négy Zen magot is kaphatna, de ennek jelen állás szerint nem túl nagy a valószínűsége.
Persze ehhez mindenekelőtt arra lenne szükség, hogy a Sony ne váltson beszállítót, azaz a ráncfelvarrott PlayStation 4 központi egységét is az AMD tervezhesse. Potenciális veszélyforrást jelenleg egyedül az Nvidia jelenthet, de a kompatibilitás megőrzése érdekében a Sony minden bizonnyal marad az AMD mellett. Az Nvidia nem rendelkezik x86-os processzormagokkal, illetve a cég GPU mikroarchitektúrája is több ponton eltér, ami nagyban megnehezítené a fejlesztők dolgát.
A hasonló hardverre pedig elsősorban az átjárhatóság miatt lenne szükség, hisz a frissítés egyben azt is jelentené, hogy a PlayStation 4-en és a PS4.5 kódnevű fejlesztésen teljesen ugyanazok a játékok futnának, csak míg előbbinél Full HD lenne a maximális felbontás, addig a frissített konzolon már a 4K beállítás is elérhető lenne. A modell a PC-k világából jól ismert, és mivel az aktuális generáció a mai személyi számítógépek hardverével több ponton megegyezik, így nem meglepő az új irány, mely a korábbi hosszú, 7-8 éves frissítési ciklusokat kettévágja.
A gyakoribb frissítések mellett szól megjelenítők felgyorsult fejlődése, illetve a virtuális valóság. A 4K felbontású televíziók és monitorok ára folyamatosan csökken, egyre szélesebb réteg számára válik elérhetővé az Ultra HD, miközben már a HDR és a 8K is felbukkant a horizonton. A VR-szemüvegek szintén komolyabb hardverigénnyel rendelkeznek, a Sony a PlayStation VR esetében például kénytelen volt az Oculus és a HTC megoldásaiban található panelénál kisebb, csupán Full HD felbontású kijelzőt építeni termékébe, a PlayStation 4 grafikus processzora valószínűleg nem bírt volna el az annál magasabb felbontással.
A megjelenésről egyelőre nincs információ, ugyanakkor borítékolható, hogy idén már nem kerül piacra a frissített PlayStation 4. Legvalószínűbbnek most a jövő év második fele tűnik, ekkorra már megfelelő mennyiségben és minőségben lesz elérhető az erősebb processzorhoz szükséges gyártástechnológia, illetve a GDDR5X vagy HBM2 szabványú memória.