Szerző: Hlács Ferenc

2016. augusztus 25. 16:39

Már használható a világ első önvezető taxija

A világon elsőként Szingapúrban használhat bárki robottaxi szolgáltatást, igaz, egyelőre csak korlátozott területen, egy tesztfázis keretei között - cserébe ingyen. Az önjáró autókat az MIT spinoff NuTonomy fejleszti és üzemelteti.

Egészen elképesztő a pörgés idén nyáron az önvezető autók terén, az elmúlt hetekben egy sor nagyvállalat tett merészebbnél merészebb ígéreteket a sofőr nélküli járművek kapcsán - a cégek közül a legvakmerőbb talán az Uber volt, amely közleménye szerint a hetekben meg is kezdi önvezető Volvóinak éles tesztüzemét Pittsburghben, véletlenszerűen kiválasztott, valódi utasokkal. A bejelentésre sokan felkapták a fejüket, egy szingapúri startup azonban váratlanul saját önvezető autóival több nappal beelőzte a Magyarországról nemrég távozott vállalatot, járműveit az utasok már most tetszés szerint igénybe vehetik, igaz egyelőre csak a törpeállam egyik üzleti negyedének 2,5 négyzetkilométer alapterületű részén.

A NuTonomy névre hallgató stratup ezzel a világ első önvezető autós személyszállító szolgáltatása, amely nyilvános tesztekbe kezd. A szingapúri rajt senkit ne tévesszen meg: a NuTonomyt 2013-ban a massachusettsi Cambridge-ben alapították, egy MIT spinoffként. A kifejezetten sofőr nélküli járművekkel, illetve mobil robotokkal foglalkozó cég 2018-ra tervezi végleges, a fenti korlátozások nélkül elérhető, éles kereskedelmi szolgáltatásának elindítását. Amennyiben a startup a szűk határidőt tartani tudja, azzal újabb első helyet söpörhet be, miután a piacon eddig a legkeményebb tempót diktáló Uber és a Ford is csak 2021-re ígéri önvezető megoldásainak kereskedelmi rajtját.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A cég egyébként kifejezetten jó kapcsolatot ápol Szingapúr kormányzatával, olyannyira, hogy a startup által májusban besöpört 16 millió dolláros befektetési körbe az ország gazdasági fejlesztésekért felelős biztosságának vállalati befektetésekért felelős ága, az EDBI is beszállt. Néhány hete ráadásul a NuTonomy a Szingapúri Szárazföldi Közlekedési Hatósággal (Land Transport Autohrity - LTA) is együttműködésre lépett a tesztek megkezdéséhez. A csapat egyébként nem csak Szingapúrban, de Michiganben, illetve az Egyesült Királyság területén is folytat zárt teszteket.

Sajnos arra még mindig nem lesz lehetőség, hogy bárki leintsen egy-egy magától közlekedő robottaxit, a szolgáltatás használatához a helyiknek először egy meghívót kell igényelniük, majd annak birtokában használhatják a NuTonomy fuvarigénylő mobilalkalmazását. A felhasználókat a cég a tesztidőszak alatt díjmentesen szállítja el célállomásukra a kijelölt zónán belül. Jelenleg a tesztüzemben lévő szolgáltatás kétféle autót, szenzorokkal megpakolt Renault Zoe-kat, vagy ugyancsak jelentősen módosított Mitsubishi i-MiEV modelleket használ. Persze miután még tesztfázisról van szó, a vállalat egyik mérnöke minden esetben ott ül majd a volán mögött, hogy vészhelyzetben átvegye az irányítást a jármű felett.

Úgy tűnik tehát a sofőr nélküli autók kora napról napra gyorsabban közeledik: a nagy gyártók közül az Audi külön leánycéget szentel a területen végzett fejlesztéseknek, a BMW pedig 2025-re már egy teljesen önvezető modellt ígér. A Ford a tervek szerint az Uberhez hasonlóan már 2021-ben előáll kormánykerék és sofőr nélküli járművével, amelyet kifejezetten fuvarozási célokra szán - de nemrég a Delphi és a Mobileye is bejelentette, már 2019-re elkészítenek egy olyan önvezető autós platformot, amelyet bármelyik gyártó beépíthet saját járműveibe, ami nagyban meggyorsíthatja a technológia terjedését. A Tesla hasonló irányú terveit már valószínűleg senkinek nem kell bemutatni - ráadásul heteken belül Helsinki utcáin is feltűnnek az első kísérleti önvezető elektromos kisbuszok.

a címlapról