Szerző: Hlács Ferenc

2016. augusztus 25. 16:39

Már használható a világ első önvezető taxija

A világon elsőként Szingapúrban használhat bárki robottaxi szolgáltatást, igaz, egyelőre csak korlátozott területen, egy tesztfázis keretei között - cserébe ingyen. Az önjáró autókat az MIT spinoff NuTonomy fejleszti és üzemelteti.

Egészen elképesztő a pörgés idén nyáron az önvezető autók terén, az elmúlt hetekben egy sor nagyvállalat tett merészebbnél merészebb ígéreteket a sofőr nélküli járművek kapcsán - a cégek közül a legvakmerőbb talán az Uber volt, amely közleménye szerint a hetekben meg is kezdi önvezető Volvóinak éles tesztüzemét Pittsburghben, véletlenszerűen kiválasztott, valódi utasokkal. A bejelentésre sokan felkapták a fejüket, egy szingapúri startup azonban váratlanul saját önvezető autóival több nappal beelőzte a Magyarországról nemrég távozott vállalatot, járműveit az utasok már most tetszés szerint igénybe vehetik, igaz egyelőre csak a törpeállam egyik üzleti negyedének 2,5 négyzetkilométer alapterületű részén.

A NuTonomy névre hallgató stratup ezzel a világ első önvezető autós személyszállító szolgáltatása, amely nyilvános tesztekbe kezd. A szingapúri rajt senkit ne tévesszen meg: a NuTonomyt 2013-ban a massachusettsi Cambridge-ben alapították, egy MIT spinoffként. A kifejezetten sofőr nélküli járművekkel, illetve mobil robotokkal foglalkozó cég 2018-ra tervezi végleges, a fenti korlátozások nélkül elérhető, éles kereskedelmi szolgáltatásának elindítását. Amennyiben a startup a szűk határidőt tartani tudja, azzal újabb első helyet söpörhet be, miután a piacon eddig a legkeményebb tempót diktáló Uber és a Ford is csak 2021-re ígéri önvezető megoldásainak kereskedelmi rajtját.

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart?

Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart? Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

A cég egyébként kifejezetten jó kapcsolatot ápol Szingapúr kormányzatával, olyannyira, hogy a startup által májusban besöpört 16 millió dolláros befektetési körbe az ország gazdasági fejlesztésekért felelős biztosságának vállalati befektetésekért felelős ága, az EDBI is beszállt. Néhány hete ráadásul a NuTonomy a Szingapúri Szárazföldi Közlekedési Hatósággal (Land Transport Autohrity - LTA) is együttműködésre lépett a tesztek megkezdéséhez. A csapat egyébként nem csak Szingapúrban, de Michiganben, illetve az Egyesült Királyság területén is folytat zárt teszteket.

Sajnos arra még mindig nem lesz lehetőség, hogy bárki leintsen egy-egy magától közlekedő robottaxit, a szolgáltatás használatához a helyiknek először egy meghívót kell igényelniük, majd annak birtokában használhatják a NuTonomy fuvarigénylő mobilalkalmazását. A felhasználókat a cég a tesztidőszak alatt díjmentesen szállítja el célállomásukra a kijelölt zónán belül. Jelenleg a tesztüzemben lévő szolgáltatás kétféle autót, szenzorokkal megpakolt Renault Zoe-kat, vagy ugyancsak jelentősen módosított Mitsubishi i-MiEV modelleket használ. Persze miután még tesztfázisról van szó, a vállalat egyik mérnöke minden esetben ott ül majd a volán mögött, hogy vészhelyzetben átvegye az irányítást a jármű felett.

Úgy tűnik tehát a sofőr nélküli autók kora napról napra gyorsabban közeledik: a nagy gyártók közül az Audi külön leánycéget szentel a területen végzett fejlesztéseknek, a BMW pedig 2025-re már egy teljesen önvezető modellt ígér. A Ford a tervek szerint az Uberhez hasonlóan már 2021-ben előáll kormánykerék és sofőr nélküli járművével, amelyet kifejezetten fuvarozási célokra szán - de nemrég a Delphi és a Mobileye is bejelentette, már 2019-re elkészítenek egy olyan önvezető autós platformot, amelyet bármelyik gyártó beépíthet saját járműveibe, ami nagyban meggyorsíthatja a technológia terjedését. A Tesla hasonló irányú terveit már valószínűleg senkinek nem kell bemutatni - ráadásul heteken belül Helsinki utcáin is feltűnnek az első kísérleti önvezető elektromos kisbuszok.

Nagyon széles az a skála, amin a állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

fab

5

Chipgyártó nagyhatalommá válna India

2024. március 18. 12:39

A helyi politikai vezetés szerint van rá esély, hogy a következő néhány évben az ország bekerüljön az öt vezető ország közé.