Önként távozik az Uber Magyarországról
A szolgáltatás július 24-én délben a személyszállításra vonatkozó törvénymódosítás élesedésével leáll.
Elhagyja Magyarországot az Uber, a megosztó személyszállító szolgáltatás kedvelői még nagyjából másfél hétig rendezhetik a mobilalkalmazás segítségével utazásaikat. A cég bejelentése szerint július 24-én délben áll le teljesen a megoldás, ekkor lép ugyanis életbe a személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozó törvénymódosítás, amelynek értelmében az uberezésen kapott sofőrök elveszíthetik a jogosítványukat vagy az autójuk rendszámát - ahogy a cég fogalmaz: "annak ellenére, hogy minden engedéllyel rendelkeznek és adót fizetnek".
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Az Uber közleménye szerint az elmúlt évben megpróbáltak tárgyalni a felelős döntéshozókkal, de nem sikerült mindkét fél számára megfelelő konszenzust találni. A cég távozásával mintegy 1200 sofőrnek kell otthagynia az alkalmazást. A tiltás a cég szerint egyedülálló a térségben: "Az Uber jelenleg 480 városban működik globálisan. A blokkolásról szóló magyar törvény a maga nemében a világon egyedülálló lesz és Budapestet az egyetlen olyan régiós nagyvárossá teszi, ahol nem lesz elérhető az Uber szolgáltatása." - írja a vállalat közleménye.
Július végéig tehát még változatlanul lehetőség van használni az appot, 24-étől azonban az nem működik tovább hazánkban. Az Uber búcsúlevelében nem tesz említést későbbi tárgyalásokról, a döntés tehát jó eséllyel végleges - de legalábbis hosszútávú. A sofőröket a cég személyes egyeztetések keretében is tájékoztatja a részletekről, illetve a szolgáltatás leállásával kapcsolatos teendőkről.
Taxiként vagy sehogy
A szolgáltatás egyik fő Achilles-sarka az volt, hogy sofőrjei, illetve azok járművei a személygépkocsis személyszállítási szolgáltatásoknak megfelelően lettek levizsgáztatva. Ez a taxisokéval szinte megegyező elvárásokat jelent, fontos különbség azonban, hogy a járművekkel kapcsolatos megkötések a szigorú műszaki ellenőrzéseken túl itt kimerültek az Euro 4-es besorolásban, illetve a legfeljebb 10 éves autóban. A taxik esetében ezzel szemben a tengelytávra és a csomagtartó méretere is vonatkoznak megkötések, persze a sárga szín mellett.
A személygépkocsis személyszállító szolgáltatás ráadásul előzetes szerződéshez kötött, és ahogy az arra vonatkozó 176/2015. (VII. 7.) kormányrendelet fogalmaz, "kizárólag szálláshely-hasznosítási, idegenforgalmi, turisztikai, sport, kulturális vagy oktatási, rendezvény szervezési tevékenységhez, (a továbbiakban együtt: főszolgáltatás) vagy autóbusszal végzett vagy vasúti, vízi, légi utas-szállításhoz közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásként, vagy külön díj megállapítása nélkül a főszolgáltatás részeként - a főszolgáltatást nyújtó, az utasok vagy megbízottjuk által adott előzetes megrendelés alapján - végezhető."
Az Uber persze taxiként is folytathatná, autóit sárgára festve, ebben az esetben viszont csak hitelesített taxióra alapján határozhatna meg viteldíjat a GPS-re építő app helyett, diszpécserszolgálatra is szüksége lenne, illetve értelemszerűen a hatóságilag megszabott árazáshoz is igazodnia kellene, ezzel pedig épp lényegi megkülönböztetőjegyeit veszítené - pontosabban veszítette volna - el.