Szerző: Gálffy Csaba

2016. július 19. 14:31

Folytatódik az IBM mélyrepülése

Újra elkezdett a jövőjébe fektetni az IBM - magyarázza a cég vezetése a zuhanó profitot. Az egészségtelenül magas profit tehát lejjebb száll, a cég pedig növeli a kutatás-fejlesztésre fordított tőkét.

Visszaeső bevételről és meredeken zuhanó profitról számolt be az IBM friss negyedéves pénzügyi jelentésében. A cég 20,2 milliárd dolláros bevételt ért el, ez 2,6 százalékkal kevesebb mint 2015 második negyedévében, ebből a nettó profit pedig 2,8 milliárd lett, ami 25 százalékos zsugorodás. A cég a gyenge teljesítményt a felhős technológiákra, illetve az új piacok felé mozgással magyarázza, az alacsony profitot pedig a magas befektetésigénnyel.

Ez drámai fordulat az előző évekhez képest, amikor a cég még mindenáron "profitra szálkásított", vagyis a befektetések, fejlesztések már aggasztó mértékű visszafogásával igyekezett a rövid távú készpénztermelő képességét emelni. A 20 dolláros EPS (részvényre jutó eredmény) elérését végül a cég feladta, a szervezet szélsőséges karcsúsítása helyett immár újra a fejlesztések és a következő generációs technológiák kidolgozása került előtérbe - ezek pedig költségesek.

Új struktúrák az IBM-nél.

Ahogy előző negyedévben már írtuk, az IBM egy új, kevésbé átlátható jelentési struktúrára váltott, amely jótékonyan összemossa a különböző termékkategóriákat, így átláthatatlanná vált, hogy az egyes kritikus szegmensek magukban hogyan teljesítettek. Ez sajnos egyre inkább bevett szokás, például a Microsoft is hasonló logikát követve mossa össze az androidos készülékek után gyűjtött licencdíjakat a Windows Phone teljesítményével.

Szálazzuk a szálazhatatlant

Az új szegmenseket a Cognitive Solutions Segment vezeti, amely 4,7 milliárdos bevétellel a cég negyedét jelenti, és roppant szerény, 4 százalékos növekedést tudott felmutatni (konstans árfolyamon számolva), adózás előtti eredménye pedig ötödével esett vissza. Az IBM két elemre bontja a szegmenst, a bevétel mintegy kétharmadát adó "solutions software" 6 százalékkal nőtt, a "tranzakciós szoftverek" pedig éves szinten 1 százalékkal zsugorodtak.

A következő a Global Business Services Segment - ez viszonylag egyértelmű, az IBM üzleti szolgáltatásai kerültek ide, ez korábban is ebben a formában volt benne a jelentésekben. A szegmens 3 százalékkal, 4,3 milliárd dollárra zsugorodott, az adózás előtti eredmény pedig itt is drámaian, 26 százalékkal esett vissza. Szegmensen belül minden visszaesett, a tanácsadás és az üzleti folyamatokhoz kapcsolódó szolgáltatások 3-3 százalékkal, az alkalmazásüzemeltetés pedig 1 százalékkal zsugorodott.

Az informatikai szolgáltatások és felhős platformok szegmense egy masszív, 8,9 milliárd dolláros lába az IBM-nek, ez a bevétel közel felét adja. Éves szinten stagnált a forgalom, ami a többi szegmenshez képest egészen jó hír, igaz, az adózatlan eredmény itt is esett 10 százalékot. A legnagyobb visszaesést az amúgy viszonylag kicsi integrációs szoftverek szenvedték el (8 százalékos mínusz), ezt ellensúlyozni tudta az infrastruktúra-szolgáltatások 2 százalékos növekedése, ami a szegmens bevételének mintegy kétharmadát adja. A műszaki támogatási szolgáltatások 2 százalékkal zsugorodtak.

Elindult a heti kraftie hírlevél!

Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

Elindult a heti kraftie hírlevél! Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

A hagyományos hardvergyártást és az ahhoz szorosan kapcsolódó szoftverek értékesítését (például operációs rendszerekét) a Systems Segment tárgyalja. A bevétel itt meredeken, 23 százalékkal esett, az eredmény pedig látványos, 58 százalékos esést produkált. Erre szerencsére van magyarázat, a mainframe-ek (z Systems) értékesítése ugyanis szorosan követi a termék életciklusát, a bázisévben pedig az akkor vadonatúj z13-as gépek rántották meg nagyon az eladásokat. A jelentős visszaesés ugyanakkor azt is jelzi, hogy a késleltetve piacra dobott bébi-mainframe-ek nem teljesítettek jól, a kieső bevételt nem tudta pótolni ez a második vonal. A hardverek együtt tehát 28 százalékkal estek vissza, ezen belül a z Systems 40, a Power gépek 24, a tárolók pedig 13 százalékkal zsugorodtak. Annyit jegyez meg a cég (megint csak eufemisztikusan), hogy a tárolók értéke egyre inkább kezd a szoftverek felé eltolódni - a szoftveresen meghatározott tárolók előretörését ismerve ez valószínűleg senkit sem lephetett meg.

A megkötött szolgáltatási szerződések összértéke 124 milliárd dollár, ez éves szinten nem változott.

Magyarázni a bizonyítványt

Az IBM mantrája néhány negyedéve az, hogy "kognitív megoldásokban és felhős platformokban utazó vállalattá szeretne válni" - ezt ismételte el az elemzői konferenciahíváson is a cég vezetése. Nem könnyű visszafejteni, hogy egyik-másik "varázsszó" mit jelent ebben a mondatban - és persze nem is véletlen, hogy nem a bevett nevezéktant használja a vállalat.

A hívásban a Ustream is kapott említést, a Clearleappel és a Cleversafe-fel együtt ugyanis a hazai fejlesztés adja majd az IBM Video-on-demand szolgáltatásának alapjait. A szolgáltatás első ügyfeleit is megnevezte a cég, a Mazda, a CBC (Canadian Broadcast Corporation) és a Comic-Con is ezt a videós platformot fogja használni a megkötött szerződéseknek megfelelően.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról