Szerző: Voith Hunor

2016. január 5. 10:45

A Perot-n adhat túl először a Dell

A vállalat az EMC felvásárlásához felvett óriáshitelt szeretné mielőbb törleszteni. A Perot Systems csak az eladásra kínált portfólió egyik, bár legértékesebb eleme.

A szolgáltatási üzletágának leépítéséből befolyó összeg lehet az első nagyobb lépés a Dell számára hatalmas adóssága törlesztésében. A Reuters hírügynökség még tavaly ősszel értesült, hogy az EMC felvásárlásához mintegy 50 milliárd dolláros hitelt felvevő vállalat "garázsvásárt" hirdet azért, hogy adósságából minél gyorsabban le tudjon faragni. A stratégia egyébként már akkor sem volt titok, Michael Dell az akvizíciós megegyezés bejelentésekor maga mondta, hogy a Dell elsődleges prioritása a következő néhány évben az adósságrendezés lesz (az EMC szervezeti és üzleti integrációja mellett).

Ennek érdekében a cég számos korábbi szerzeményétől most inkább megszabadulna, a legtöbb pénz a Perot Systems és a Quest értékesítéséből folyhat be, melyekért a Dell korábban összesen 6,3 milliárd dollárt fizetett. A Recode belsős információ szerint elsőként a Perot találhat vevőre, a tárgyalássorozaton jelenleg a francia Atos tűnik a befutónak, 4,3 milliárd dollár körüli ajánlattal. A lap úgy tudja, számos komoly érdeklődő is volt a Perot-ra, amin a Dell jóval drágábban, 5 milliárd dollár környékén szeretett volna eredetileg túladni, de az indiai Tata Consultancy Services, a Cognizant Technology Solutions és az NTT Data mára kiszállt a versenyből.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A szolgáltatási üzletág drasztikus megnyirbálása elsőre furcsának tűnik, hiszen a Dell fél évtizede stratégiai lépésként pont azért vásárolta fel a Perot Systemset, mert az elsősorban (és túlságosan) hardverértékesítésre épülő üzletmenet kevés pozitívummal kecsegtetett a jövőre nézve. A vállalat vezetése nagy reményeket fűzött a szolgáltatási üzletág bővítéséhez, ahogy nagy versenytársa, a HP is, amely szintén akkoriban indult el ezen az úton az EDS akvizíciójával. (Érdekesség, hogy az EDS és a Perot Systems alapítója is Ross Perot volt, csak éppen közel harmincévnyi különbséggel).

Mégsem a szolgáltatás a jövő?

Mostanra azonban a Hewlett Packard Enterprise-nál (HPE) és a Dellnél is a szolgáltatási üzletág erőteljes karcsúsítása került terítékre. Meg Whitman tavaly ősszel jelentette be, hogy a HPE sokadszorra, de minden eddiginél durvábban (mintegy 50 ezerrel) csökkenti a divízió létszámát, valamint a szakembergárda összetételében az olcsóbb országok felé tolja el a hangsúlyt. Bár a magyar HPE Gonda Gábor ügyvezető szerint ebből az átalakításból jól jöhet ki (mert nem a drága régiók közé tartozik), a vállalat felsővezetésének összességében a szolgáltatási üzletág elmúlt években folyamatosan gyengülő szereplése nagyon fájó lehet.

A Dellnél a Perot Systems adta a szolgáltatási divízó alapját és gerincét, és egyelőre még nem tiszta, hogy eladása után a vállalat milyen formában és mélységben kívánja folytatni ezt a tevékenységet. Pedig néhány éve egyértelműnek látszott, hogy a bővülés és egyáltalán a hosszú távú relevancia kulcsa mindkét cégnél a nagyon erős szolgáltatási üzletág kiépítése lesz, a stratégiát viszont nem tudták sikerre vinni – egyrészt a piacon maradt direkt erre szakosodott nagy tanácsadó és szolgáltató cégek, másrészt a helyi rendszerintegrátorok túl erős konkurenciának bizonyultak. Az észak-amerikai és nyugat-európai régióban foglalkoztatott alkalmazottak viszont nagyon sokba kerülnek, amit a hírhedten magas mérnöki munkaóra-díjak mellett is egyre nehezebb hosszú távon fenntarthatóan kitermelni.

Nagyon árulkodó jel, hogy a HPE legutóbbi negyedéves jelentésében még a vállalati hardveres üzletágak összessége, az Enterprise Group üzemi nyereséghányada is közel kétszer olyan magas volt (14 százalék), mint az Enterprise Servicesé (8 százalék). Ráadásul Robert Cringley iparági elemző és hagyományosan megbízható információkkal rendelkező IBM-bennfentes szerint az IBM is nagy vágásra készül ezen a területen, ami akár 30 ezer fős létszámcsökkentést is eredményezhet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról