Szerző: Voith Hunor

2015. augusztus 3. 09:45

A nagy német hármasé lett a Nokia HERE

Fellélegezhetnek a világ autógyártói, egyelőre nem lesz teljes Google-uralom a térkép- és navigációs szolgáltatások piacán. A HERE jövő év elején kerülhet új tulajdonosai birtokába, akik két és félmilliárd eurót fizetnek érte a Nokiának.

Viszonylag gyorsan, az értékesítési szándék bejelentését követően néhány hónap alatt "lezavarta" HERE térképes divíziójának eladását a Nokia. A finn vállalat hétfőn reggel jelentette be, hogy az Audi, BMW és Daimler által alkotott, korábban is esélyesnek tartott autóipari konzorciummal állapodott meg a HERE eladásáról, az üzletet pedig 2016 első negyedévének végéig tervezik lebonyolítani. Az üzletág tranzakciós értéke 2,8 milliárd euró (azaz jelentősen felülmúlja az eredetileg kétmilliárd körüli becslést), de ebből a Nokia csak 2,5 milliárdot fog realizálni, miután 300 millió euróval kompenzálni fogj a konzorcium tagjait bizonyos jövőbeli kötelezettségekért.

A Nokia közlése szerint a HERE tavaly egy 1,21 milliárd eurós egyszeri negatív tételnek (immateriális javak értékvesztése miatti leírás) köszönhetően 1,24 milliárdos üzemi veszteséget szenvedett el, 2015 első hat hónapjában pedig 28 millió euró üzemi eredményt ért el 552 milliós forgalom mellett. A divíziónak június végén mintegy 6500 alkalmazottja volt, a tranzakció lezárásáig a Nokia részeként fog üzemelni.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A lépéssel lezárult a Nokia évek óta tartó átalakítása, melynek keretében a vállalat 2013 nyarán kivásárolta partnerét a Nokia Siemens Networksből, majd nem sokkal később megvált telefongyártó üzletágától. A vevő a Windows Phone kapcsán stratégiai partnernek számító Microsoft volt, a redmondi vállalat 5,44 milliárd eurót fizetett a divízióért – amit legutóbbi pénzügyi negyedévében lényegében teljesen leírt, és több ezer ember elbocsátását is bejelentette. A Nokia áprilisban az Alcatel-Lucent akvizícióját is bejelentette, a részvénycserés egyesüléssel a finn vállalat a mobilhálózati piacon a tavalyi árbevételek alapján a második legnagyobb szereplő lesz (a Nokia jelenleg 17, az Alcatel 10 százalékot birtokol, az első az Ericcson 30 százalékkal).

Sean Fernback, a HERE elnöke a szolgáltatás jövőjéről

A HERE eladásával a Nokia vezérigazgatója szerint a cég végre teljesen a mobilhálózati piacra, valamint a telekommunikációs technológiák fejlesztésére és licencelésére (Nokia Technologies) fókuszálhat. A német autógyártók pedig minden bizonnyal örülnek, hogy az autóiparban mintegy 80 százalékos részesedéssel rendelkező térképszolgáltatás végül náluk, és nem az Ubernél vagy a Google-nál landolt.

Leginkább az utóbbi kimenetel fájt volna az autógyártóknak (globálisan), ugyanis a keresőóriás ezzel a lényegében már teljesen uralt konzumer térképpiac mellett viszonylag olcsón a kiemelten fontos autós navigációs szektorra is rátette volna a kezét. A Maps, a Waze és a HERE kombinációja műszaki szempontból kivételesen erős kombinációt alkothatott volna, de az autógyártók – saját navigációs fejlesztések hiányában – joggal féltek a brutális kitettség lehetőségétől. Ellenérzéseiket az is fokozta, hogy a Google jó ideje sikeres kísérleteket folytat a sofőr nélküli, önvezető autók terén, a Tesla esete pedig már megmutatta az autóipar "dinoszauruszainak", hogy a belépési küszöb közel sem annyira magas, mint azt ők saját tapasztalataik alapján korábban gondolták.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról