Szerző: Gálffy Csaba

2014. december 02. 12:24:00

Nagyvállalati API-t mutathat be a Dropbox

Nagy hiányossága a Dropboxnak, hogy a sok helyen megkövetelt nagyvállalati funkciókkal hadilábon áll - a cég eddig inkább a konzumer képességeket fejlesztette. A most kiszivárgott dokumentumok szerint a Dropbox nem is fogja egyelőre kifejleszteni az enterprise grade funkciókat, azokat inkább a már meglévő céges rendszerekkel együttműködésben implementálná.

Várhatóan szerdán jelenti be a Dropbox for Business termék új képességeit az online szolgáltatás - tudta meg az idő előtt kiszivárgott anyagokból a TechCrunch. Az információk szerint a Dropbox vadonatúj, a nagyvállalati integrációt könnyítő API-készlettel bővíti a cégeket célzó terméket, így azt egy nagyobb cég is egyszerűbben, a korábban beszerzett szoftverek megtartása mellett is használatba veheti.

Vállalati API-k jönnek

A kiszivárgott dokumentum szerint az API-készlettel a Dropbox összeköthető lesz a tipikus nagyvállalati szoftverkörnyezet olyan alapelemeivel, mint a biztonsági vagy megfelelőségi rendszerek. Ez utóbbi különösen fontos téma a nagyvállalatok számára, amelyekre gyakran szigorú törvényes kötelezettségek vonatkoznak, rögzíteniük és tárolniuk kell bizonyos adatokat, illetve a cégen belüli kommunikációt is - ezeket pedig egy esetleges per esetén rendszerezve reprodukálniuk kell.

A várható bejelentés szerint a Dropbox for Business alapból könnyen integrálható lesz a Microsoft, a Dell vagy az IBM változatos termékeivel, amelyeket a megcélzott nagyvállalatok már ma is széles körben használnak. A cég reményei szerint ezzel immár be tud lépni a hitelesnek elfogadott nagyvállalati szolgáltatók körébe és ki tud kerülni a "shadow IT" lenézett és nem túl jövedelmező fekete bárányai közül. Ebbe az irányba tett első lépés volt a Dropbox for Business termékvonal leválasztása a konzumer szolgáltatásról, amely mára dedikált kliensappokat is kapott.

A TechCrunch kommentárja szerint az API-k megnyitásának prózai oka van: a Dropbox rájött, hogy saját rendszerében implementálni minden, a nagyvállalatok által elvárt funkcionalitást túl hosszas és túl költséges folyamat lenne. Ennél egyszerűbb, ha már meglévő vállalati rendszerekhez enged kapcsolódást. Az egyelőre a hivatalos bejelentésig nem világos, hogy pontosan milyen funkciók lesznek elérhetők az új API-kon keresztül, joggal feltételezhetjük azonban, hogy a Dropbox a tárolás funkción kívül minden mást enged külső szoftverrel implementálni, a jogosultságkezeléstől a felhasználói tevékenység naplózásáig.

Meglepetés: a cégeknél már vezet

Hagyományosan a Dropboxot a konzumer felhős tárhely-szolgáltatóként tartja számon a szakma, míg a Box.com, illetve a Microsoft-féle OneDrive egyértelműen a céges vásárlók igényeit igyekszik kiszolgálni. Ezért okozott akkora meglepetést a múlt héten megjelent friss kutatás, amely szerint céges környezetben is toronymagas piacvezető a Dropbox, a céges fókusszal készülő tárhelyszolgáltatók pedig lényegesen hátrébb szerepelnek a listán.

Miért érdemes belevágnod a Machine Learning képzésünkbe? (x) Október 15-én Machine Learning képzést indít a HWSW, íme néhány jó érv a kurzus mellett.

A 451 Research kutatása ezer IT-szakember válaszai alapján készült. Az adatok szerint a Dropboxot a cégek több mint 40 százalékánál használják - ez az arány jóval magasabb, mint a Microsoft felhős tárhelyének részesedése, amely valamivelcsak a cégek mintegy egynegyedénél teljesít szolgálatot. Érdemes megjegyezni, hogy egy cég több szolgáltatást is megnevezhetett, ha a szervezeten belül az IT-nek többről is tudomása volt, és ezek nem is a vállalat által szankcionált, hivatalosan bevezetett szolgáltatásokat jelentik.

A másik meglepő adatot azok aránya adja, akik fizetnek is az ilyen szolgáltatásokért. A kutatás szerint ugyanis a cégeknek mindössze 18 százaléka ad pénzt az "enterprise file sync and share product" (EFSS) kategóriába tartozó termékért. Ez a piac tehát még mindig bimbózó fázisban van, és a jelenlegi részesedések gyorsan átalakulhatnak, ha a nagyvállalati monstrumok, mint a Microsoft belehúznak a szolgáltatásaik értékesítésébe. A hagyományos céges beszállítók is aktivizálták magukat, az EMC-féle Syncplicity például már feltűnt a grafikonokon, igaz, néhány százalékos részesedéssel, ugyanúgy, ahogy az Oracle Documents, a VMware Horizon vagy a SAP Docs.

A fent említett 18 százalékon túl további 6 százalék tervez ilyen szolgáltatást valamikor bevezetni, 15 százalék pedig nem tudja megfogalmazni ezzel kapcsolatos stratégiáját. Hatalmas, 61 százalékos azonban azon válaszadók aránya, ahol a szervezet egyáltalán nem kíván EFSS szolgáltatást igénybe venni, azt hivatalosan bevezetni és fizetni érte. A piacon jelenleg küzdő cégek közös kihívása tehát ennek a masszív többségnek a lebontása lesz, a saját piaci részesedés - egyelőre - mindenki számára másodlagos probléma.

a címlapról