Szerző: Dojcsák Dániel

2013. december 17. 10:46

Indulnak a tévéreklámok Facebookon

Egy ideje már tudható, hogy a Facebook az aprólékosan szegmentált, mikrocélzásra is alkalmas hirdetések mellett bevezeti a televíziós piacra jellemző “főműsoridős” reklámblokkokat, amire a hirdetők akár idő alapon is be tudnak fizetni. Ez nem csak jellegében hasonlít majd az igazi tévéreklámokra, hanem ugyanazokat a hirdetési büdzséket is igyekszik majd célozni.

A Facebook továbbra is bevételnövekedési kényszerben van, s ugyan idén a mobilos bevételek jelentősen nőttek, de az asztali webes felületen a cég nem tudott nagyobb ugrást bemutatni. Gyakorta említik a Facebook-használat kapcsán, hogy nagyon hasonlít a tévénézéshez, hiszen a tartalom szerkesztésébe a felhasználók alig szólnak bele, bármikor “bekapcsoljuk” van valamilyen adás, s a legtöbben tényleg azt csinálják, hogy kattingatnak, fogyasztják a tartalmat, amíg van rá idejük vagy kedvük.

Szinte természetes, hogy a tévézéshez hasonlító aktivitások mellé előbb-utóbb meg kellett érkeznie a tévézés üzleti modelljének is. A tévéreklámok világszerte minden reklámpiacon masszív összegeket jelentenek, csak az Egyesült Államokban 66,4 milliárd dollár (14500 milliárd forint) az idei 2013-as költés. Ebben a Facebook várhatóan domináns szerepet nem fog majd szerezni, de biztosan meghatározó szereplő tud lenni az egyébként komplex, sokszereplős és igen kompetitív piacon. Az elérésben, frekvenciában és eltöltött időben legalábbis versenyképes bármelyik tévéhálózattal.

A hivatalos bejelentés még a mai nap várható, a reklámok pedig elvileg már csütörtöktől, tehát még karácsony előtt indulnak is a Facebook webes és mobilos felületén is - számolt be róla a mindig jól értesült Wall Street Journal. Illetve nem lenne meglepő, ha a Facebook tulajdonában lévő Instagram kapcsán is lenne előrelépés a reklámokkal kapcsolatban. Az első reklám egy egyedileg, a Facebookra gyártott rövid teaser lesz a Lions Gate Entertainment egy következő filmjéhez, a Divergent-hez, a későbbiekben viszont várhatóan vegyesen lesznek specifikusan ide gyártott reklámok és sima tévés szpotok átemelve.

A felhasználók, mondhatni nézők szemszögéből viszont inkább érdekes, hogy a reklámok automatikusan indulnak majd abban a pillanatban, ahogy a reklám helyét elérjük scrollozás közben. A tévével ellentétben itt viszont nem ragad majd a reklám, tovább lehet menni, a reklámok nem “interstitial” formátumúak lesznek, tehát nem kitakarják majd a tartalmat, hanem abba beépülnek. Legalábbis egyelőre. A szpotok 15 másodperc hosszúak lesznek, csakúgy, mint az Instragram videók, illetve a sztenderd amerikai tévés reklámok is.

2 millió dollár naponta a Facebook főműsoridő

Arról egyelőre semmilyen információ nincs, hogy milyen áron lehet majd ilyen reklámfelületet bérelni, de a Wall Street Journal információi szerint egy 15 másodperces bejátszás a teljes amerikai felnőtt közönségre 2 millió dollárt kóstál majd naponta listaáron. A marketing szakértők azonban azzal számolnak, hogy a videótartalom, illetve a videóhirdetés egyre drágább lesz, főként, hogy egyre több hirdető szeretne élni ezzel a lehetőséggel, a felületek száma viszont véges.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A Facebook videóreklámokat a piac egyébként már idén nyárra várta, több cég forgatott is le filmeket, de a közösségi hálózat visszatartotta az indulást. Talán technikai okai voltak ennek, de az is elképzelhető, hogy az egyébként is reklámokkal terhelt karácsonyi időszak előtt az oldal nem szerette volna bosszantani a felhasználókat. A várhatóan jövőre felpörgő új formátumot a következő karácsonyig viszont lesz ideje megszokni mindenkinek.

Az indulás után kiderül majd, hogy a videós reklám lehetősége kizárólag az USA-ban él majd, vagy a többi termékhez hasonlóan globálisan elérhető lesz. Az utóbbi esetben az európai és a magyar tévécsatornáknak is fel kell készülnie az új ellenségre, akinek nem szükséges frekvenciát pályázni, nem kell betartania a tévékre vonatkozó szabályokat és nem is kell drágán tartalmat készítenie vagy vásárolnia, mégis ugyanazért a pénzért indul majd. Bizonyos célcsoportokban pedig nyilvánvalóan jobb elérése van már most is, mint bármelyik lineáris televíziónak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról