Szerző: Dojcsák Dániel

2013. november 22. 10:00

A fizikai teret is listákba szedné a Pinterest

A Pinterest új képességet jelentett be Place Pins néven, ami a meglévő alaptermékének egy következő variánsa. Az emberek eddig webes tartalmakat, képeket, szövegeket tűzhettek fel virtuális tábláikra, mostantól földrajzi helyek is elmenthetőek-megoszthatóak.

Egy olyan startup vállalatnál, ami 225 millió dolláros tőkebefektetést ér el, és 3,8 milliárd dolláros értékelést mutat, ott komoly nyomás van a cégen, hogy bizonyítsa: megéri a pénzét. Ezt leginkább azzal tudja alátámasztani, ha a vállalat elkezd pénzt termelni, működő üzleti modellt mutat fel, s anélkül képes organikus növekedést realizálni, hogy ahhoz újabb és újabb termékeket kellene létrehoznia.

Nos, a Pinterest számára ez az utolsó pont, ami nehézkes, ugyanis annak ellenére, hogy az amerikai piacon a közösségi hálózatok között megosztásszámokban, eltöltött időben és egyéb fontos mérőszámokban is jól teljesít, látványos eredményeket és növekedést nehezen tud felmutatni. A webes objektumok gyűjtögetése után a következő ötlet az, hogy a Pinteresten valódi földrajzi desztinációkat is elmenthetnek, megjelölhetnek a felhasználók érdeklődési körüknek megfelelően, illetve külön táblákat hozhatnak létre egyes helyeknek.

A fizikai és a virtuális valóság összemosása működőképes lehet, hiszen a webes világban megszokott strukturáltság, kereshetőség szinte teljesen hiányzik a fizikai világból. Ben Silbermann, a Pinterest ügyvezetője egy sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a céljuk az, hogy inspirálják felhasználóikat arra, hogy menjenek ki a szabadba és csinálják, amit szeretnek. Lefordítva ez azt jelenti, hogy olyan tevékenységekre inspirálják ezúttal a felhasználókat, ami sokkal könnyebben monetizálható, mint a webes cikkek, termékoldalak összegereblyézése. A lájkolás, klikkelés egy könnyen elérhető felhasználói interakció, éppen ezért az értéke is viszonylag alacsony. A valódi, fizikai forgalom ugyan számosságát tekintve mindig kevesebb (hiszen weboldalból értelemszerűen többet tudunk meglátogatni, mint olyan helyekből, ahová oda is kell utazni), de sokkal értékesebb, a figyelem fókuszáltabb, sokkal több lehetőség van az interakcióra, illetve kevesebb a menekülésre. És ha már fizikailag ott vagyunk, jóval nagyobb az esély a hőn áhított konverzióra, a felhasználó vásárlóvá alakulására.

Interaktív útikönyvek

A Pinterest egyik termékdizájnere az új Place Pinnel kapcsolatban azt írja, hogy már most is napi 1,5 millió olyan mentés van, ami helyekre vonatkozik és az adatbázisban 750 millió desztinációhoz köthető Pin van máris. Az új funkció tervezésekor figyeltek arra, hogy az így létrejövő táblák, oldalak egy utazási magazin képi világát idézzék, de hasznosságát tekintve sokkal inkább az online térképekre emlékeztessenek. A megoszthatóság, áttekinthetőség fontos szempont volt. Ugyanúgy, mint az elérhetőség, a mobilos használhatóság. A Pinterest felhasználók a korábban összeállított helylistájukhoz menet közben hozzáférhetnek bárhonnan, de akár navigációt is indíthatnak közvetlenül a listából.

A Place Pins, amennyiben kereskedelmi vagy egyéb üzlethelyiségekhez kötődik, akkor a cím mellett telefonszám és egyéb elérhetőségek is szerepelhetnek. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a felhasználók egy hétvégi kirándulás előtt egyszerűen összeállíthatnak maguknak egy útikönyvet, vagy akár beszerezhetnek egy mások által kezelt ajánlót. Az üzlet itt jön a képbe, hiszen a helyek üzemeltetői érdekeltek lesznek igényes és tartalmas Place Pinek és táblák létrehozásában gondozásában, illetve prómózhatják helyüket a szolgáltatáson belül, ami fontos bevételi forrássá válhat.

A cég ráadásul együttműködik egyéb szolgáltatókkal is, mint az OpenTable asztalfoglalási rendszer, vagy a Trulia and Hotels szállásfoglaló szolgáltató, ezeken kereszült is beindulhat egy folyamatos bevétel. Továbbá bevonódnak nagyobb médiavállalatok is, amik valódi útikönyveket készítenek rengeteg fotóval és narrációval együtt. A Pinterest erőssége, hogy nagyon egyszerűen összeállítható, kezelhető, változtatható a tartalom, ami ráadásul erős dizájnnal és kényelmes felhasználói élménnyel társul. Amennyiben legalább az USA-ban ez sztenderdé képes válni, akkor komoly milliárdos piacot jelenthet a Pinterestnek a fejlett útikönyvek, egyénre szabott ajánlatok, gyűjtemények kezelése.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A probléma talán csak annyi, hogy a Place Pins valójában nem egy új termék, ami fejlesztői szempontból előny, hiszen nem kell újabb energiákat bevonni programozásba, viszont egyben azt is jelenti, hogy komoly esély van arra, hogy a weben nem működő üzleti modell a valós életben sem állja meg a helyét és ott is csak addig lesz izgalmas, amíg szabadon, amatőr keretek között használható. A webes Pinek esetében is volt ígéretes üzleti potenciál, mégpedig a webshopok kínálatának becsatornázásával, de valahogy nem hozott kellő eredményt. A diverzifikáció alapjában véve jót tehet a terméknek, hiszen a növekedést olcsón tudja serkenteni, ami szükséges ahhoz, hogy a cég értéke tovább nőhessen és a befektetők elégedettek legyenek.

Sokat töltenek, de nem költenek

Egyelőre azonban a Twitter elmúlt éveihez hasonlóan a Pinteresten is nagy a nyomás. Az amerikai piacon a webes és mobilos forgalmat is beleszámolva a szolgáltató valahol 25 millió egyedi látogatót tudott felmutatni 2013 szeptemberében a comScore Media Matrix adatai szerint. Ezek a felhasználók ráadásul körülbelül annyi időt töltenek el átlagosan a táblákat és pineket rendezgetve, mint a Twitter felhasználók, de valamivel kevesebbet, mint az Instagramozók. A kérdés valóban csak az, hogyan fordítható ez a kiemelt figyelem valódi bevétellé. Érdekes jelenség egyébként az is, hogy míg néhány szolgáltatás, mint az Instagram, Facebook globálisan elterjedtek, addig a Twitter és a Pinterest nem tudott kilépni a néhány országos ketrecből. A Pinterest leginkább az Egyesült Államok lakóinak játékszere, de a Twitter felhasználóinak több mint fele is mindössze 5 országból származik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról