Mindenki a Foursquare-t akarja?
Öt éves a Foursquare, startupnak már idős, a befektetők szeretnék már látni a befektetés gyümölcseit. A nyereségesség és a tőzsdei belépő még messze van, jöhetnek az újabb befektetők.
A Bloomberg értesülései szerint a Foursquare iránt érdeklődik a Microsoft és az American Express is, mindkét nagy szereplő részesedést szeretne vásárolni a vállalatban. A belsős információk szerint a két cég versengő magatartást mutat, vagyis egymás ellenében licitálnak tulajdonrészre, közös ajánlatot nem tettek a lokációs szolgáltatás részvényeire.
Nem áll jól a széna
A checkin-szolgáltatásként induló Foursquare jelenleg szinte elhanyagolható bevétellel rendelkezik, az egész tavalyi évben mindössze 2 millió dollár bevételre tett szert. Igaz, a cég képviselői szerint a bevételek az elmúlt időszakban negyedévről negyedévre duplázódtak, így hamar értelmezhető szintre léphet az értékesítés volumene. Ez azonban erősen feltételes, a Foursquare öt éves története során nem tudott kidolgozni sikeres, működő üzleti modellt, és egyelőre nem látszik, hogy mikorra válna nyereségessé a vállalkozás.
Foursquare Windows Phone 8-on (forrás: wpcentral.com)
Hasonló kétségei lehetnek a Foursquare befektetőinek is, a közösségi szolgáltatás ugyanis belsős információk szerint eladósorba került, vagy egészben, vagy részben, új befektetők bevonásával. A Bloomberg információi szerint első körben a hitelezőket fizetné ki tulajdonrésszel, a cég ugyanis áprilisban 41 millió dolláros kölcsönt vett fel kockázati befektetőktől, mindennapi működésének finanszírozására, második körben pedig új befektetőket vonnának be, akik a működési költségek fedezése mellett a már meglévő befektetők kiszállását is finanszírozzák.
A hitelfelvétel mellett szólt, hogy elkerülhető maradt a cég értékeléséről szóló vita, általában a "bent" lévő befektetők ugyanis jóval magasabbra értékelik a szolgáltatást, mint a potenciálisan beszálló újak. A konfliktust a cég úgy kerülte meg, hogy a befektetői tőkét hitelként vette fel, ez később, amennyiben a felek meg tudnak egyezni az értékelésről, tulajdonrésszé konvertálható, ha pedig nincs megegyezés, akkor hitelként fizetendő vissza.
Van feltámadás?
A Foursquare az elmúlt hónapokban számos új hirdetési formát vezetett be, a cég értékesítési igazgatója, Steven Rosenblatt szerint az ezekből származó bevétel háromszorosan haladta meg az előzetes célszámokat - Rosenblatt azonban sem a célszámokról, sem a valós értékesítésekről nem adott ki konkrét számokat. Annyit mindenesetre tudni lehet, hogy az új hirdetési forma mintegy 15 százalékos interakciós rátával rendelkezik, miközben a hagyományos mobilos hirdetési formák 1 százalék körül teljesítenek. Az új hirdetési rendszerben a már sikerült egészen nagy üzleteket is megkötni, egy Amerikán kívüli szereplő már több, mint egymillió dollár értékben vett felületet - miközben a cég eredeti terveiben nem is számolt külföldi bevételekkel.
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
A Microsoft és az American Express érdeklődése is könnyedén érthető. Előbbi tovább szeretné erősíteni a "szövetséges" szolgáltatások körét és a Facebook esetében kiválóan működő stratégiát játszaná újra. Akkor a Microsoft viszonylag alacsony értékelés mellett vásárolt stratégiai részesedést a közösségi hálózatban, részben ennek köszönhető, hogy a Google ellenében a saját oldalára tudta állítani a Facebookot. A Foursquare esetében hasonló célja lehet a befektetésnek, a Google ellen kiváló partner lehet az igen erős lokációs adabázissal, véleményekkel, értékelésekkel rendelkező Foursquare.
Az American Express számára a Foursquare marketing- és hűségprogramok szempontjából lenne értékes partner. A két cég már most is együttműködik, Foursquare checkinért cserébe az American Express kártyát használók sok helyen némi kedvezményt kapnak, e kooperáció azonban rejt még kiaknázatlan lehetőségeket.
Bár pusztán spekuláció, továbbra sem zárható ki a Google-féle felvásárlás sem. Belsős információk szerint Marissa Mayer, még a Google Maps termékmenedzsereként a Foursquare-t akarta megszerezni, e tervnek keresztbe tett hirtelen leigazolása a Yahoo élére. A keresőóriás ugyan a mobilos hirdetések piacán tarol, 50 százalék fölötti részesedéssel bír, a lokációs szolgáltatásai használat terén nem érik el a Foursquare-t. A Google eredeti lokációs stratégiája a Yelp felvásárlása lett volna, ez azonban elbukott, a terület kulcsa így továbbra is a Foursquare kezében van, még akkor is, ha a szolgáltatás önmagában pénzügyileg nem életképes.