Szerző: Gálffy Csaba

2013. május 14. 13:51:00

Kétszereplőssé vált az okostelefon-piac

Sem a Windows Phone, sem a BlackBerry nem tudott kitörni pozíciójából, az Android szokás szerint tarolt, mi több, az Androidon kívüli világ egyenesen zsugorodott. Az iOS továbbra is stagnál, de nyomtatja a pénzt.

Lassulni látszik az okostelefonos piac növekedése, ahogy az új fogyasztók bevonásának üteme lankad. Az idei első negyedévben a Gartner adatai szerint 210 millió okostelefon fogyott, szemben az előző év hasonló időszakának 147 milliós értékével - ez 42,8 százalékos növekedést jelent éves szinten. A piac egyébként szekvenciálisan is tudott nőni egy picit, a 207 milliós, rekord ünnepi negyedév után most hárommillióval több egység fogyott

Android vs iOS

A Google operációs rendszerének piaci sikere továbbra is töretlen, az elképesztő ütemben növekvő platform az elmúlt évben is szinte megduplázta eladásait, 84 millióról 156 millió darabra. A látványos növekedésnek megfelelően az Android részesedése 56,9 százalékről 74,4 százalékra emelkedett, vagyis világszinten már minden négy eladott okostelefonból három androidos. Érdemes megjegyezni, hogy az Android abszolút értékben nagyobbat nőtt, mint a teljes piac, tehát az összes többi gyártó eladásai összeadva visszaesést mutatnak.

Okostelefon-platformok eladásai, millió darab

Machine learning és Scrum alapozó képzések indulnak! (x) A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!

Ahogy azt már megszokhattuk, az új iPhone nélküli negyedévekben esik az Apple platformjának részesedése, ezúttal 18,2 százalékra volt jó az iOS, 38,3 millió eladott iPhone-nal, egy éve ez 22 százalék volt 33 millió darabbal. Az Apple már hosszú ideje képtelen tartani a lépést az Android növekedésével, az olló ebben a negyedévben is tovább nyílt. Ennek ellenére az iOS stabilan őrzi 18-22 százalék közötti részesedését, ebből a szűk sávból évek óta sem felfelé, sem lefelé nem tud kitörni. A gyártó számára persze ez nem rossz hír, a piac legfelső rétegében továbbra is nagyon erős az iPhone, globálisan azonban nem lett népszerűbb.

Okostelefon-platformok részesedése (százalék)

Az irreleváns harmadik

A dobogó harmadik fokáért ma már késhegyre menő csatát vív a BlackBerry és a Microsoft mobilplatformja, gyakorlatilag hibahatáron belülre került a két rendszer közötti különbség. A Gartner adatai szerint a BlackBerry 6,2 millió eladott eszközével szemben a Windows Phone-nal 6 millió okostelefont szállítottak le, ezzel 3 illetve 2,9 százalékos részesedést ért el a két platform. A két rendszer egyelőre ellentétes pályán mozog, míg a BlackBerry az év során látványosan visszaesett (10 millióról 6,2 millióra), a Windows Phone-t futtató telefonok eladásai több, mint megduplázódtak, 2,7 millióról 6 millióra.

A BlackBerry pozíciója a következő negyedévekben várhatóan újra javulni fog, ahogy globálisan elérhetővé válnak a cég új operációs rendszerével, a BB10-zel szerelt telefonok. A Windows Phone számára kevésbé tűnik derűsnek a jövő, a két és fél éve a piacon lévő rendszer három százalék körüli részesedése egyelőre nevetségesen kevésnek számít, nem csak az Androidhoz, de az iOS-hez képest is.

Harc a harmadik helyért (feketével az Android és iOS mögött fennmaradó piaci részesedés)

Az alkalmazásokkal való ellátottság továbbra is döntő szempont egy platform mellett vagy ellen, a Windows Phone pedig két és fél év alatt sem tudott érdemben előrelépni. A Microsoft nemrég jelentette be, hogy a platfomra már 145 ezer alkalmazás érhető el, és ezek között több népszerű szolgáltatás kliense is, a középmezőnyben hatalmas a platform lemaradása. Hal Berenson volt Microsoft-alkalmazott blogposztja kiválóan foglalja össze a Windows Phone problémáját: míg a tíz legnagyobb amerikai bank mindegyike kínál iOS-re kliensalkalmazást, csupán hárman teszik meg ezt Windows Phone-on is. Pont az ilyen alkalmazások hiánya csorbítja a Microsoft versenyképességét ezen a piacon, a megoldás pedig még nem látszik.

Míg a Windows Phone-hoz alapoktól új alkalmazást kell készítenie minden fejlesztőnek, a BlackBerry külön utat választott és beengedi az androidos alkalmazásokat a piactérre. Némi átalakításra szükség van a fejlesztő részéről (és csupán az Android 2.3-as API szintet támogatja a platform), hosszabb távon ez a megoldás használhatónak tűnik, mivel csökkenti a kezdeti belépési korlátot a fejlesztők számára.

A Windows Phone globális sikertelensége nem jelenti azt, hogy egy-egy országban ne teljesítene kifejezetten jól a platform. Hazánkban például az IDC felmérése szerint a negyedik negyedévben már a második helyet csípte meg a Windows Phone, 10 százalékos részesedésével rávert az iOS 7 százalékára de nagyon elmarad a 80 százalékot szerző Android mögött.

Futottak még

A harmadik-negyedik helyezettet messze leszakadva követi a Bada és a Symbian, a platformtulajdonos által (Samsung, illetve Nokia) elhagyott két rendszer. Az első negyedévben már egyik rendszerrel sem készült új telefon, az eladások így a raktárkészletek kisöpréséből és a régebbi modellek lassan leálló gyártásából származnak. Érdekes módon a hat említett operációs rendszer együtt gyakorlatilag a teljes okostelefonos piacot lefedi, az Egyéb kategória mindössze hatszázezer telefont jelent - néhány éve ez még sokmilliós nagyságrendű, 10 százalékos részesedéssel rendelkező szegmens volt. Ahogy azonban a kisebb (távol-keleti) gyártók is egységesen átálltak Androidra, az apró, niche rendszerek egyszerűen eltűntek a piacról.

Ez érdekes kérdés a feltörekvő új rendszerek számára, mint a Firefox OS, az Ubuntu mobil rendszere vagy a Jolla Sailfish. E rendszerek az Androiddal fel tudják venni a versenyt a legalsó, belépő szintű kategóriában, kérdés, hogy gyártói támogatást kapnak-e az elképesztő androidos ellenszélben.

a címlapról

tikk-takk

0

Hibrid okosórát fejleszt a Google?

2019. szeptember 18. 14:46

Újabb részletek derültek ki a Fossiltól vett technológiáról, érdekes hibrid készülékek lehetnek a csőben.