Szerző: Gálffy Csaba

2013. március 21. 13:55

Bemutatta a jövőt az NVIDIA

Elkezdett beszélni fejlesztés alatt lévő termékeiről az NVIDIA. A GPU-k oldalán a már bejelentett Maxwellt a Volta követi hatalmas tervezett sávszélességgel, a rendszerlapkák közt végre feltűnt a Denver magokat használó Parker, a jövőre ígért Logan pedig teljes asztali funkcionalitást (OpenGL 4.3-at) kap majd.

PC-s grafika

A konferencián az NVIDIA a jelenlegi Kepler architektúrát követő két lépcsőről, a Maxwellről és a Voltáról beszélt. Előbbi újdonsága az egyesített virtuális memória lesz, amely a gyártó saját megoldása a CPU-GPU különböző memóriaterületei közötti gyors átjárhatóság megteremtésére. A GPGPU-feladatokban óriási lassító tényező, hogy a két, rendszerint fizikailag is különálló memóriaterület között folyamatosan másolgatni kell az adatokat. Ezt fedi el a fejlesztő és az alkalmazás elől az NVIDIA Unified Virtual Memoryval, ami a meghajtó szintjén, optimizáltan végzi ezeket az adatmozgatásokat. A lapka architekturális újdonságairól a gyártó most nem beszélt.

A Volta érdekessége a a rétegzett memória (stacked RAM) használata lesz, a lapkák így egy tokozásba kerülhetnek a GPU-val. A megoldást az teszi lehetővé, hogy a memóriachipeket egymásra rétegezik, így jóval kevesebb helyet foglalnak. Az előnyök sokrétűek: egyrészt a gyártó egészen széles memóriainterfészt használhat anélkül, hogy a videokártya ára az egekbe menne, a memória gyorsabb és alacsonyabb késleltetésű lehet, másrészt a hűtésről egyetlen egység gondoskodik. Az NVIDIA szerint a megcélzott memóriasávszélesség 1 TB/s, ami háromszorosa a jelenleg elérhető leggyorsabbnak. Miután a szélességre vonatkozó korlátozás jórészt eltűnik, ez 1024 bit széles buszon 8 GHz (effektív) órajeles vagy akár 2048 bites buszon 4 GHz-es (effektív) órajelen is elérhető lehet az Anandtech tippje szerint.

Mobillapkák

Az év folyamán megjelenő új generációs Tegra 4-et az új terméktervek szerint jövőre a Logan, két év múlva pedig a Parker követi majd. A Logan legnagyobb újdonsága, hogy már valódi desktop-szintű (pontosabban azzal rokon) grafikus egységet kap a Kepler miniatürizált formájában. Ez nem csak látványos teljesítménynövekedést ígér, de a támogatott képességek skálája is kitágul, lesz CUDA és OpenGL 4.3 is. Ez utóbbi rendkívül nagy előrelépés lesz, a mobilos, szűkített OpenGL ES helyett a teljes desktopos API rendelkezésre áll.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az ARM-os CUDA révén a Logan új vizekre evez, eddig a CUDA-platform csak x86-os CPU-kat használt, az ARM-kiadáshoz így szükség lesz egy kis bemelegítésre. Ezt a szerepet látja majd el a Kayla kódnevű fejlesztői platform, amely egy teljesen szabványos Tegra 3 rendszerlapkát párosít egy CUDA-képes, feltehetően Kepler-generációs GPU-val. A platform sok tekintetben hasonló lesz a Loganhoz (a GPU például valószínűleg nagyon közel áll), így a fejlesztést már most el lehet kezdeni, a Logan debütálását követően pedig csak az architekturális finomságok fényében kell optimalizálni a kész szoftvert. Nagy különbség a processzorban lesz, a Tegra 3 és a Logan között várhatóan jelentős eltérések lesznek. A CUDA mellett a Kayla a játékfejlesztők számára is érdekes lehet, az OpenGL 4.3 támogatás is azonos a fejlesztői és a végleges platform között.

A végjátékot a Parker rendszerchip adja, amely végre elhozza az NVIDIA teljesen saját fejlesztésű CPU-ját, benne a Denver kódnevű ARM processzormagokkal. A 2011-ben bejelentett fejlesztés a legújabb termékterv szerint 2015-re érik majd be, ez arra utal, hogy a projektet részben vagy egészben újraindította a gyártó - az első említéskor még 2012 végi megjelenéssel számolt az NVIDIA. Ekkora csúszást az indokolhat, hogy az azóta drámaian átalakuló versenyhelyzet miatt a félkész terméket kidobták és néhány eredmény (és a tapasztalatok) megtartása mellett újraindult a fejlesztés. A Parkerről már tudni, hogy Maxwell GPU-t használ, várhatóan ez utóbbi egységes memóriakezelése kiterjed majd a CPU-ra is, így az új lapka egységes címteret használ a két részegység között.

GRID VCA

Az NVIDIA bemutatójának talán legnagyobb dobása egy új célgép, amely a számításintenzív grafikus feladatokat képes ellátni egyszerre sok felhasználó számára. A GRID VCA (visual computing appliance) ugyanakkor nem szerver, hanem célgép, amely nem csak a hardvert, de az operációs rendszert és az alkalmazást is egyaránt tartalmazza. A 4U magas gépben két nyolcmagos Xeon processzor és 192 gigabájt RAM található, ezek mellett 8 GRID videokártya foglal helyet, egyenként két Kepler-generációs, közelebbről meg nem nevezett, energiafelvétele alapján azonban valószínűleg GK104 GPU-val. A gépből kétszer ekkora kiszerelés is elérhető, négy processzorral és 16 kártyával, 384 gigabájt rendszermemóriával.

(forrás: HotHardware)

A nagy GRID VCA-hoz egyszerre 16 felhasználó kapcsolódhat, kártyánként egy, értelemszerűen a kisebb fele ennyi, 8 felhasználót képes fogadni. A rendszer használatához a kliensgépre telepítendő a speciális VCA kliensalkalmazás, ezen keresztül futtatható a célgépen a megfelelő szoftver. A GRID VCA jelenleg az Autodesk, az Adobe, a Solidwords, a Dassault Systems megfelelő szoftvereit támogatja, a sor a jövőben bővülhet, A célgépes megoldás nagy előnye, hogy az implementáció gyakorlatilag kulcsrakész, a felhasználó szervezetnek gyakorlatilag csak a hálózatot kell bekonfigurálnia a kliens és a célgép között és már használható is a GRID VCA. Az alap kiszerelésben a rendszer 25 ezer dollárba kerül (+2400 dollár az évi szoftverlicenc-költség), a nagyobb változat 40 ezer dollárba kerül, 4800 dolláros évi licencdíjjal.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról