Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

25 milliárd dolláros piac a mobilalkalmazásoké

Gálffy Csaba, 2013. március 21. 10:48
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Robbanásszerűen bővül az alkalmazásboltokon keresztül az appfejlesztőkhöz befolyó bevétel nagysága. A Gartner szerint idén már 25, két év múlva pedig már több mint 50 milliárd dollárt generálnak a különböző platformok.

hirdetés

Az okostelefon-forradalom mára megszelídült, a tabletek elterjedésének ívét pedig már egészen jól fel tudjuk rajzolni. A jó néhány éve zajló átalakulás hátán azonban a készülékgyártók után lassan a fejlesztők is elkezdhetnek gazdagodni.

A Wall Street Journal által hivatkozott, nem nyilvános Gartner-piackutatás szerint a mobilalkalmazások közvetlen, az eladásból és az alkalmazások belüli értékesítésből származó bevétele eléri a 25 milliárd dollárt idén, 2015-re pedig 50 milliárd dollár fölé emelkedik. Ez gigantikus méretű piacnak számít, kétszer akkora például mint a moziipar teljes 2012-es bevétele. Egy ekkora piacon a szereplők száma sem kicsi, jelenleg az Apple alkalmazásboltjában mintegy nyolcszázezer, a Google-féle Play Store-ban hétszázezer alkalmazás található, a Windows Phone 125 ezer, az Amazon független androidos boltja pedig 70 ezer mobilappal büszkélkedik.

Forrásban lévő piac

A robbanásszerűen növekvő piac azonban rendkívül illékony, volatilis. A felmérések szerint a napi szinten használt alkalmazásoknak 63 százaléka cserélődik ki évről évre, nagyon nehéz tehát megőrizni a felhasználók kegyeit és figyelmét. A figyelem bővül, csak épp annak tárgya, az aktuális "legjobb alkalmazások" listája változik. A Flurry Analytics felmérése szerint az okostelefon-felhasználók ma már átlagban két órát töltenek alkalmazásokban naponta – ez az érték még fele ekkora volt két évvel ezelőtt. Ez egészen megdöbbentőnek számít, szinte duplája a weben töltött időnek és közel háromnegyede a tévézéssel töltött perceknek.

Hogy lett hirtelen ennyi szabadidőnk? Egyrészt az alkalmazásokat ott vesszük elő, ahol eddig csak magunk elé bámultunk (tömegközlekedés, várakozás, WC), másrészt más aktivitásokkal párhuzamosan is használjuk őket – például tévézés közben a tablet használata már teljesen általánosnak számít. És mire használjuk az alkalmazásokat ebben a két órában? Elsősorban játékokra (43%), közösségi szolgáltatások látogatására (26%) – munkavégzéssel mindössze az idő 2 százalékát töltik a felhasználók, további tízet pedig hasznos segédprogramokkal.

És a gazdasági modellek

Az alkalmazások fejlesztésével sokféleképp lehet pénzt keresni, ezekről kiváló összefoglalót ad Dojcsák Dániel kollégánk tavalyi előadása. Röviden összefoglalva három út áll a fejlesztők előtt, „kisiparosként”, „világmegváltó startupként” és "tisztességes beszállítóként" is meg tudnak élni a piacról. Az első az olyan független fejlesztést jelenti, amelyben néhány fős csapatok, jellemzően másodállásban, saját kedvükre kísérleteznek alkalmazásfejlesztéssel. A boltokba több egyszerű alkalmazást is feltöltenek, amelyek reklámokból, vagy néhány száz forintos áron egész tisztességes bevételt generálnak.

A nagyratörő startup ezzel nem elégszik meg, hanem a kiugrásra, a nagy dobásra törekszik. Kockázatos, de tanulságos, siker esetén pedig busásan megtérülő út ez. Ma már érdemes azonban startupként megfontolni, hogy egy-egy app önmagában nagyon nehezen áll meg, a jövő a koherens, sokplatformos szolgáltatásoké, amelyek egyaránt elérhetőek böngészőből és mobilkliensből is.

A harmadik kategória pontosan ezeket a mobilklienseket készíti el – mások számára. A beszállító olyan szolgáltatóknak gyárt mobilappot, amelyek központi kompetenciája nem ez, sőt, esetenként nem is az informatika. Ma már sörmárkának, bevásárlóközpontnak vagy egy fesztiválnak is van saját alkalmazása, ezeket pedig valakinek el is kell készítenie. Fő szempont a költséghatékonyság, ezért érdemes előre elkészített, újra felhasználható modulokkal operálni. A megrendelések általában több platformra szólnak, az iOS és az Android app elkészítése ilyen kampányokhoz vagy eseményekhez mára általános elvárás.

Igény, az lenne rá

A hazai szereplőkkel való beszélgetés során folyamatosan felbukkanó téma, hogy fejlesztőből egyszerűen nincs elegendő. Ez különösen igaz a mobilos fejlesztőkre, a Javához vagy a .NET-hez képest viszonylag friss platformokat a hazai szakemberek még nem tanulták meg kellő számban, ez pedig konkrétan akadálya számos cég mobilos projektjének. Egy-egy platformot megtanulni pedig nem túl nehéz feladat, ez különösen a Windows Phone és az Android esetében igaz, mindkettő programozható már ismert nyelveken.

Az Apple iOS kissé kilóg a sorból, a szokatlan környezet, a csak Apple-környezetben használt Objective-C nyelv sokaknak magas küszöb. Pedig ez is csak egy C-alapú nyelv, az első akadályok után pedig kifejezetten egyszerűen programozható - a beavatottak szerint. Ez az egyszerűség kissé becsapós, a gyorsan írt kód ugyanis nehezen karban tartható. A kulcs - mint minden szoftver esetében - az előre tervezés, tehát ha a névnapok megjelenítésénél bonyolultabb alkalmazást írnánk, netán a kódon többen fogunk dolgozni, akkor érdemes nagyon alaposan megtervezni ezt a szoftvert is.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.