Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Szakít az Intel 386-tal a Linux 3.8

Bodnár Ádám, 2013. február 19. 11:38
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A 3.8-as rendszermag nem hoz látványos változásokat, fejlesztéseket, a kernelváltozatok újdonságait bemutató cikkek a szokásosnál jóval rövidebbek ezúttal. A fejlesztésekből szemezgettünk.

Tíz hétnyi fejlesztés után megjelent a Linux rendszermag 3.8-as verziójának végleges változata. Az új kernel kiadását Linus Torvalds magyar idő szerint hétfő este jelentette be a kernel.org levelezőlistán. Levelében Torvalds meg is magyarázza a szokásos ütemhez képest elszenvedett néhány napos késést, amelyre egy kisebb patch ellenőrzése miatt került sor. Ugyanakkor - teszi hozzá - a megjelenés dátuma akár szándékos is lehet, az Egyesült Államokban ugyanis tegnap  George Washington születésnapját ünnepelték, a 3.8-as kernel így afféle ünnepi kiadásnak is felfogható.

Viszlát, Intel 386!

A kernel két téren hoz fontos változásokat, az egyik terület a fájlrendszereket, a másik pedig (nem meglepő módon) a grafikus meghajtókat érinti. Használhatóság szempontból valószínűleg kevés jelentősége van, inkább csak érdekesség, hogy a rendszermagból teljesen eltűnt az Intel 386 architektúra támogatása, a 3.8-as kernel már nem fut ezeken a processzorokon - Linus Torvalds éppen egy 386-oson fejlesztette a Linux kezdeti verzióit több mint 20 évvel ezelőtt, de rövid kommentárja szerint nem szentimentális típus, a 386 támogatás elhagyásának már ideje volt. Intel 486 rendszereken azonban továbbra is fut a kód.

A régi mellett az új rendszerek is kaptak egy kis "törődést". A ma megvehető szerverek szinte kizárólag NUMA felépítésűek - a memória a processzorokhoz csatlakozik, emiatt a memóriaterületek elérése nem egységes. A folyamatok futási helyének optimalizációja az ilyen gépeken nem triviális feladat: érdemes az azonos folyamathoz tartozó szálakat és az általuk használt memóriát is ugyanazon a processzoron tartani. Az LWN.net cikke szerint a szabad operációs rendszer ezen a területen "szuboptimális" munkát végzett, a a processzorok között zajló kommunikáció visszafogta a teljesítményt. Ennek javítására jött létre a balancenuma nevű patchkészlet, amely automatizálja a szálak memóriafoglalását és a lehető legközelebb helyezi el azokat a processzorhoz, amelyen futnak.

Fájlrendszerek

A Flash Friendly File System (F2FS) egy olyan fájlrendszer, amelyet kifejezetten flash memórián alapuló, Flash Translation Layerrel rendelkező háttértárakhoz fejlesztettek a Samsungnál - tipikusan ilyenek az USB-s pendrive-ok, illetve a memóriakártyák. E log-strukturált fájlrendszer a médiumot mindig az elejétől a vége felé haladva írja - csak amikor a "végére ért", akkor nyúl a korábban esetleg már felszabadított részekhez. A Btrfs-hez hasonlóan a F2FS is copy-on-write segítségével ír, azonban ellentétben a Btrfs-sel vagy az Ext4-gyel, nem kísérli meg a töredezettségmentes írást, mivel a flashmemóriás adattárolók esetében ennek nincs jelentősége - a szekvenciális és a véletlenszerű olvasás sebessége között nincs olyan különbség mint a merevlemezek esetében, a töredezett fájlok ugyanolyan gyorsan olvashatók. Az F2FS-ről részletesen az LWN.net cikkében lehet olvasni.

Az Oracle vezetésével fejlesztett Btrfs fájlrendszer továbbra is kísérleti stádiumban van, éles használatra semmiképp sem ajánlott, de továbbra is fejlődik. Az új kernelben megjelent a "replace" képesség, ami a korábbinál lényegesen gyorsabban teszi lehetővé egy meghajtó tartalmának átmozgatását egy másikra, amire például lemezek kicserélése esetén lehet szükség. Ext4 fájlrendszeren újdonság a kis méretű állományok és az inode-ok ("ibögök") azonos blokkban történő tárolása, amely révén a háttértáron hely takarítható meg, valamint az elérésük is gyorsul - az inode elérése után nincs szükség további keresésre, mivel az állomány ugyanabban a blokkban található. A fejlesztők mérései szerint 1-3 százalékkal kevesebb hely kell a háttértáron ennek köszönhetően, az elérhető gyorsulás pedig attól függ, a futtatott feladat mennyire támaszkodik a kis állományokra.

Grafika

Az új kernelben az NVIDIA grafikus chipjeihez fejlesztett Nouveau kernel driver végre minden komponenst tartalmaz ahhoz, hogy működjön a 3D gyorsítás. Ez az első alkalom, hogy a GeForce chipek tulajdonosainak nem kell semmit külön telepíteniük vagy konfigurálniuk a 3D gyorsítás használatához - mindazonáltal érdemes megjegyezni, hogy az újabb generációs chipeken érdemesebb lehet a nyílt Nouveau driver helyett az NVIDIA gyári meghajtóját használni, aminek nagyobb teljesítmény lehet a jutalma. Az NVIDIA saját meghajtója a kártyák egyéb komponenseit (pl. ventilátorok) is jobban kezeli, hátránya hogy zárt forrású, ami sokak számára kizáró ok lehet.

Az Intel a Haswell generációban teljesen új fejlesztésű GPU-kat vezet be, ezeket a 3.8-as kernel i915 drivere már most támogatja. A régebbi konfigurációk tulajdonosai is örülhetnek, az Intel 830 és 845 chipkészletek driverei kisebb frissítést kaptak, amely a grafikus meghajtók stabilitásának növekedését eredményezte.

A 3.8-as kernel újdonságait részletesen az H-Online, a Kernelnewbies és a Phoronix is tárgyalja. A rendszermag szokás szerint elérhető a kernel.org weboldalon, valamint a tükörszervereken.

 

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.