Szerző: Dojcsák Dániel

2012. augusztus 7. 12:44

Az Amazon az új Zynga

Az Amazon szép csendben megágyazott magának a következő piacra, amit tartalommal töltene fel. Az Amazon App Store-ba maga válogatja a játékokat, egy egész más palettát nyújtva a Kindle Fire, illetve a bármilyen androidos eszközre Amazonon keresztül vásárlóknak. Innen nem meglepő lépés a saját játékkiadó sem.

Az eredetileg kereskedőként induló cég az online térhódításában a tartalomszolgáltatással dobbantott óriásit. Kezdetben digitális zenét árult, majd e-könyvet, végül multimédiát és szoftvert. Az Amazon vásárlói így nem meglepő módon a legéhesebb fajta fogyasztók, a kapitalizmus mintavásárlói, akik nem mellesleg szeretik az interaktív tartalmakat, a játékokat is. A sok tízmillió ügyfél így biztosan üdvözölni fogja, hogy az Amazon saját márkás közösségi játékokkal jelenik meg a piacon. Az Amazon Game Studios közvetlen vetélytársa lesz az egyébként is köhögő Zynga Studiosnak.

Casual gaming

Az első játék, amit láthatunk az Amazon Game Studios kínálatából, Living Classics néven jelenik meg, követve a szokásos üzleti modellt. A játék alapvetően ingyenes, bárki kipróbálhatja, játszhat, küzdhet, fizetni az extra tartalmakért és előnyökért kell. A cél, hogy ismert mesék és történetek díszletei között a tárgyakat úgy mozgassuk a helyükre, hogy a főszereplő rókák újra egymásra találhassanak. Nem kell komoly grafikára és komplex játékmodellre gondolni, az Amazon Game Studios első próbálkozása egy egyszerű logikai játék.

Az azonban üzleti szempontból szinte teljesen mindegy, hogy a megjelenő szoftver pontosan melyik tematikára is épül, a lényeges fordulópont az, hogy a játékfejlesztők, akik eddig egy semleges disztribúciós platformként tekintettek az Amazonra, most egy igen erős konkurenciával állnak szemben. Főleg úgy, hogy a Living Classics nem is az App Store-ban, hanem a Facebook alkalmazások között bukkan fel elsőként, megmutatva, hogy az Amazon túl a saját platformjának erősítésén túl kívülre is kacsingat.

A Facebook soha nem tette meg ezt a lépést, sőt, a Google és az Apple sem. A platformszolgáltatók klasszikusan távol maradnak a tartalomfejlesztéstől és csak külső gyártók termékeit küldik vásárba. Az Amazon ezzel szemben egyre inkább egy teljes spektrumú vállalatként pozicionálja magát, amire egy fogyasztó akár az egész életét alapozhatná. Így azonban a világon mindenki piaci ellenfélként tekint majd rá, ami hosszú távon nem biztos, hogy szerencsés. Igaz számtalan olyan platformokat fenntartó vállalat van, ami tartalomfejlesztőként, kiadóként is szerepel, például a három konzolos cég, a Nintendo, Sony és a Microsoft.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az Amazon szerint a játékstúdióban nincs semmi különös, pontosan annyi, amennyinek hangzik: egy új csapat a vállalaton belül, aminek a feladata innovatív, szórakoztató és igényes játékok készítése. A lépés a figyelmesebbeknek már nem volt meglepetés, hiszen a cég hosszú ideje toboroz játékfejlesztőket, ráadásul ezt nem is titkolta, a teljesen publikus karrier oldalon keresztül voltak elérhetőek a pozíciók. Egyelőre úgy tűnik, hogy nincsenek komoly, óriási célok, jelenleg csupán az App Store és a Kindle Fire erősítése a cél, bár hosszú távon pontosan ugyanolyan hegemóniát is képes lehet elérni az Amazon, mint az e-könyvek vagy az online kereskedelem területén.

Hello, Zynga!

Az Amazon támadásának első nyilvánvaló áldozata a Zynga lehet, ami az itt megcélzott műfajban utazik szintén, de független szereplőként. A Zynga jelenleg nehéz időszakot él meg, a részvények gyenge szereplése mellett a legnagyobb kihívást továbbra is a Facebooktól való elszakadás, illetve a mobil felületek meghódítása jelenti. A Draw Something fejlesztőjét az OMGPOP-ot vásárolta fel 200 millió dollárért a Zynga, de úgy tűnik ez nem segített sokat. Sőt, a felvásárlás után a Draw Something is összeomlott, nem tudta úgy megtartani a játékostömegeket, mint például az Angry Birds anno. Mostanra a Zynga farmos, építős játékai is kezdenek kifáradni, ha a cég nem tud fenntartható modelleket mutatni, akkor hamar el fog tűnni a világ játékpiacáról.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról