Szerző: Dojcsák Dániel

2012. június 20. 15:03

Ingyen rádiót ad a Spotify az USA-ban

A Spotify gyorsan falja be magát az zenei piacra egyre több országban. A skandináv országok után az USA-ban is masszív fejlődést igyekszik bemutatni a streaming szolgáltató, ehhez neki kell mennie a helyi cégeknek is, mint a Pandora.

A Spotify üzleti modellje röviden jelenleg az, hogy az asztali gépes hallgatás ingyenes vagy esetleg időben korlátozott, de hirdetéssel támogatott, eközben pedig a mobilos elérésért fizetni kell. Az európai piacon leginkább az előfizetéses modelltől várhatóak sikerek, de az USA-ban nagyon erős az ingyenes piac, így ott a nagy márkák hirdetői pénzeire kell pályázni. A svéd cég legújabb próbálkozása ezt a kettőt egyben lehet képes prezentálni: a freemium modellt az USA-ban és az előfizetők előnyeit Európában egyszerre erősíti a most bemutatott mobilos rádió funkció.

A Spotify alkalmazás iOS-es verziója a mai frissítéssel egy új képességet kapott, a Radio-t. A Last.fm óta jól ismert koncepcióban egy komplex módon testreszabható, de mégsem on-demand jellegű zenei streamet kap a felhasználó, amiért a szolgáltatónak alacsonyabb jogdíj fizetési kötelezettsége keletkezik, mintha “sorbarakható-visszatekerhető-megállítható” zenét adna. A Radio az USA-ban ingyenesen elérhető lesz minden felhasználó számára, ott sikerült megfelelő mennyiségű hirdetői potenciált bevonzani a funkció mögé. Az EU-ban viszont a prémium előfizetők kiváltsága lesz ez is.

A Pandorának nem sikerült a mobilra migrálás

Az USA-ban az ingyenes mobilos streaming rádió bevezetésével viszont konkrét támadást intézett a Spotify a piac jelenleg legnagyobb ikonja, a Pandora ellen. Az eredetileg szintén asztali webes felületről induló Pandora ugyanezt a szolgáltatást most is nyújtja már, de a Spotify reklámszponzorált megoldásával ellentétben havonta 4 dolláros előfizetői díjért cserébe.

A mobil streaming zenei szolgáltatások piaca nem csak nálunk, hanem az USA-ban is most robban. A Pandora, ami évekig kiválóan megvolt az asztali és a dedikált otthoni szórakoztató elektronikai eszközökbe integrált kliensekkel, tavaly már erőszakosan fordult rá az okostelefonra. Az előfizetőinek több mint 65 százaléka hallgatott zenét mobilon keresztül - az egyetlen probléma, amit a tavaly tőzsdére lépő Pandora kénytelen volt bevallani részvényeseinek is, hogy az egyre nagyobb mobilos használatot képtelen ezt monetizálni.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Ráadásul az asztali oldalon a Pandora egyre nagyobb prés alá került és az ingyenes felhasználókat már elviselhetetlenül sok reklámmal sokkolta. Eközben a Spotify alig növelte a hirdetési kapacitást: óránként mindössze maximum három perc reklámot sugároz majd mobilon is. A hirdetői körben az információk szerint már induláskor ott van a Chevrolet, Durex, Heineken, Jim Beam, Lipton, McDonalds, Red Bull, Verizon és például a Warner is, ugyanazok a cégek, akik az asztali kliensen keresztül is vásároltak már Spotify hirdetést. Ebből az látszik, hogy a svéd cég sales osztálya jó munkát végzett és sikerült a desktopról átvinni a pénzt a felhasználókkal együtt a mobilra, biztosítva a következő évek stabil fejlődését.

1:0

Az amerikai ingyenes rádió-streamet hallgatók persze kedvencnek jelölhetik a megszólaló számokat, amik megjelennek majd a Spotify könyvtárukban, a direkt hallgatáshoz viszont továbbra is szükség lesz az előfizetésre, ami egy újabb csatorna a fizetős felhasználói szám növelésére. A kihívás úgy tűnik nem a bevételi oldalon lesz, hanem továbbra is a kiadásoknál, hiszen a kritikus volumen elérése előtt bizonyára egyre több olyan jogtulajdonos és jogkezelő lesz, aki elégedetlen a streaming lejátszásokból befolyt bevételekkel.

a címlapról