Szerző: Gálffy Csaba

2012. április 20. 11:42

Felhős alkalmazásboltot nyitott az Amazon

Alkalmazásboltot és partnerprogramot indított az Amazon, amelytől az AWS körül kialakult, prosperáló ökoszisztéma megszilárdulását várják. Készülnek az OpenStack ellen.

Alkalmazásboltot nyitott felhős infrastruktúrája számára az Amazon - jelentette be a cég. A rendszert használva a felhasználók gyakorlatilag néhány kattintással telepíthetnek szoftvereket és vehetnek igénybe szolgáltatásokat. A rendszer teljesen transzparens módon működik, a megvásárolt szoftverek és szolgáltatások teljesen az AWS-re szabva települnek és vehetőek igénybe, a megfelelő testreszabásra természetesen van lehetőség. Az induláskor a boltból már számos szoftver és szolgáltatás elérhető lesz, így a 10gen, a CA, Canonical, Drupal, IBM, MediaWiki, Microsoft, SAP termékei is.

Az AWS Marketplace óradíjas szolgáltatás formájában kínálja a különböző szoftvereket, az árakat pedig pontosan feltünteti a termékoldalakon, így jobban kiszámítható az igénybe vett szolgáltatás költségvonzata. A kisebb szoftvercégek számára nagy érték, hogy a számlázást és a hozzá kapcsolódó műveleteket az Amazon végzi, így a kisebb eszközöket és szolgáltatásokat fejlesztők ezzel nem kell foglalkozzanak. Az alkalmazásbolt ugyanakkor az Amazon saját partnerei számára is kínál kihívást, számtalan AWS-partner ugyanis az ilyen kulcsrakész megoldások szállításából él, erre épített üzleti modellt. Az Acquia, a BitNami vagy az OpenLogic például előre konfigurált szolgáltatásokat kínálnak az Amazon platformján az ügyfeleiknek. Az AWS Marketplace érkezésével az Amazon ezeknek a köztes szolgáltatóknak a kenyerét veheti el, ahogy közelebb hozza a platformot a szolgáltatást igénybevevő ügyfelekhez.

Nehezebb otthagyni

Az AWS jelenleg a de facto felhős infrastruktúrának számít, a platform azonban folyamatosan terjeszkedik, egyre újabb funkciók jelennek meg a rendszerben. A fejlesztés iránya egyértelmű: a képességek integrálásával az Amazon olyan rendszert akar összerakni, amihez foghatóval a potenciális versenytársak nem rendelkeznek, így a felhasználók számára továbbra is az egyetlen alternatíva marad az Amazon. Jó példa erre a CloudFront CDN folyamatos fejlesztése, vagy az on-premise és a felhő integrálását célzó Eucalyptus-együttműködés.

A fejlesztéseket azonban a partnerek egyre gyanakvóbban szemlélik, az új szolgáltatások egy részére ugyanis már van valamilyen külső megoldás, az Amazon pedig saját partnereivel száll csatába az újabb funkciók implementálásával. A helyzet hasonló ahhoz, amit a Microsoft Windows járt végig az előző évtizedekben: a platformon prosperáló alkalmazások (böngésző, médialejátszó) indultak, amelyek megnövelték az operációs rendszer értékét is. A platformtulajdonos azonban fokozatosan saját szárnya alá vette a szegmenseket, amit a partnerek egyértelműen ellenséges lépésként értelmeztek. Az Amazon igyekszik eloszlatni ezt az analógiát, többek között erre utal a partneri hálózat beindítása is.

Partnerprogram

Az AWS Partner Network célközönségét az Amazont használó nagy cégek jelentik, amelyek az AWS szolgáltatásait valamilyen formában továbbértékesítik, vagy termékeik a platformot használják. Partnerek lehetnek a "technológia-alapú partnerek", vagyis szoftvercégek, SaaS- eszköz- és platformfejlesztők, illetve tanácsadók, MSP-k (managed service provider), rendszerintegrátorok. A partnerhálózat egyelőre tesztfázisban üzemel, a teljes indulást év végére ütemezi az Amazon.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A partnerprogramnak három lépcsője van, a regisztráció gyakorlatilag mindenki felé nyitott, a "standard" és az "advanced" lépcsőhöz azonban legalább két termékkel kell rendelkezni (beta illetve általánosan elérhető stádiumban), valamint legalább havi 1000, illetve 25 ezer dollár értékben kell igénybe venni AWS szolgáltatásokat. A programnak évi díja is van, a standard és advanced lépcső évi 2000 dollárba kerül, a regisztrált státusz azonban ingyenes.

A partnerek számára az Amazon rendszeres hírlevelet küld, valamint hozzáférést biztosít rendezvényeihez és webes oktatóanyagaihoz - ezek a regisztrált partnerek számára is elérhetőek. A standard lépcsőt választók számára az Amazon 1000 dollárt jóváír évente a számlán, valamint ugyanilyen értékben biztosít Premium támogatást is - az évi 2000 dolláros díjért tehát megfelelő értékű szolgáltatást ad. Ezen felül a standard és advanced partnerek jogosultak az APN logó használatára is, Technology Partner illetve Advanced Technology Partner "ízben". Az Amazon láthatóságot is biztosít partnereinek, az AWS Partner Directory keretein belül - itt is az advanced partnereknek jár az elsőbbség.

Jön az OpenStack...

Az Amazon nem véletlenül követ el mindent az AWS körül kialakult ökoszisztéma kiterjesztéséért, a szolgáltató pontosan tudja, hogy vezető pozíciójának kulcsa a kialakult és prosperáló ökoszisztéma, az AWS-t használó szolgáltatások erősítik az Amazon platformját. Az Amazon piacvezető pozícióját azonban nem csak a Microsoft és egyéb kisebb szereplők kérdőjelezik meg, jelentős iparági összefogás kezd kialakulni az OpenStack felhős szabvány mögött is. A rendszert olyan nagy nevek kezdték el aktívan támogatni, mint az IBM, a Red Hat vagy a Rackspace - a széles összefogás azért is különösen veszélyes az Amazon számára, mert a nagyon eltérő kompetenciával rendelkező vállalatok a potenciális felhasználók nagyon széles rétegét képesek elérni, olyanokat is, akiket az AWS egyelőre nem.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról