Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Ősszel is lesz HWSW free! Alkalmazott AI meetup és agilis fejlesztői meetup a módszertanok dzsungeléből, szeptember 24-25-én.

Felhős alkalmazásboltot nyitott az Amazon

Gálffy Csaba, 2012. április 20. 11:42
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Alkalmazásboltot és partnerprogramot indított az Amazon, amelytől az AWS körül kialakult, prosperáló ökoszisztéma megszilárdulását várják. Készülnek az OpenStack ellen.

hirdetés

Alkalmazásboltot nyitott felhős infrastruktúrája számára az Amazon - jelentette be a cég. A rendszert használva a felhasználók gyakorlatilag néhány kattintással telepíthetnek szoftvereket és vehetnek igénybe szolgáltatásokat. A rendszer teljesen transzparens módon működik, a megvásárolt szoftverek és szolgáltatások teljesen az AWS-re szabva települnek és vehetőek igénybe, a megfelelő testreszabásra természetesen van lehetőség. Az induláskor a boltból már számos szoftver és szolgáltatás elérhető lesz, így a 10gen, a CA, Canonical, Drupal, IBM, MediaWiki, Microsoft, SAP termékei is.

Az AWS Marketplace óradíjas szolgáltatás formájában kínálja a különböző szoftvereket, az árakat pedig pontosan feltünteti a termékoldalakon, így jobban kiszámítható az igénybe vett szolgáltatás költségvonzata. A kisebb szoftvercégek számára nagy érték, hogy a számlázást és a hozzá kapcsolódó műveleteket az Amazon végzi, így a kisebb eszközöket és szolgáltatásokat fejlesztők ezzel nem kell foglalkozzanak. Az alkalmazásbolt ugyanakkor az Amazon saját partnerei számára is kínál kihívást, számtalan AWS-partner ugyanis az ilyen kulcsrakész megoldások szállításából él, erre épített üzleti modellt. Az Acquia, a BitNami vagy az OpenLogic például előre konfigurált szolgáltatásokat kínálnak az Amazon platformján az ügyfeleiknek. Az AWS Marketplace érkezésével az Amazon ezeknek a köztes szolgáltatóknak a kenyerét veheti el, ahogy közelebb hozza a platformot a szolgáltatást igénybevevő ügyfelekhez.

Nehezebb otthagyni

Az AWS jelenleg a de facto felhős infrastruktúrának számít, a platform azonban folyamatosan terjeszkedik, egyre újabb funkciók jelennek meg a rendszerben. A fejlesztés iránya egyértelmű: a képességek integrálásával az Amazon olyan rendszert akar összerakni, amihez foghatóval a potenciális versenytársak nem rendelkeznek, így a felhasználók számára továbbra is az egyetlen alternatíva marad az Amazon. Jó példa erre a CloudFront CDN folyamatos fejlesztése, vagy az on-premise és a felhő integrálását célzó Eucalyptus-együttműködés.

A fejlesztéseket azonban a partnerek egyre gyanakvóbban szemlélik, az új szolgáltatások egy részére ugyanis már van valamilyen külső megoldás, az Amazon pedig saját partnereivel száll csatába az újabb funkciók implementálásával. A helyzet hasonló ahhoz, amit a Microsoft Windows járt végig az előző évtizedekben: a platformon prosperáló alkalmazások (böngésző, médialejátszó) indultak, amelyek megnövelték az operációs rendszer értékét is. A platformtulajdonos azonban fokozatosan saját szárnya alá vette a szegmenseket, amit a partnerek egyértelműen ellenséges lépésként értelmeztek. Az Amazon igyekszik eloszlatni ezt az analógiát, többek között erre utal a partneri hálózat beindítása is.

Partnerprogram

Az AWS Partner Network célközönségét az Amazont használó nagy cégek jelentik, amelyek az AWS szolgáltatásait valamilyen formában továbbértékesítik, vagy termékeik a platformot használják. Partnerek lehetnek a "technológia-alapú partnerek", vagyis szoftvercégek, SaaS- eszköz- és platformfejlesztők, illetve tanácsadók, MSP-k (managed service provider), rendszerintegrátorok. A partnerhálózat egyelőre tesztfázisban üzemel, a teljes indulást év végére ütemezi az Amazon.

A partnerprogramnak három lépcsője van, a regisztráció gyakorlatilag mindenki felé nyitott, a "standard" és az "advanced" lépcsőhöz azonban legalább két termékkel kell rendelkezni (beta illetve általánosan elérhető stádiumban), valamint legalább havi 1000, illetve 25 ezer dollár értékben kell igénybe venni AWS szolgáltatásokat. A programnak évi díja is van, a standard és advanced lépcső évi 2000 dollárba kerül, a regisztrált státusz azonban ingyenes.

A partnerek számára az Amazon rendszeres hírlevelet küld, valamint hozzáférést biztosít rendezvényeihez és webes oktatóanyagaihoz - ezek a regisztrált partnerek számára is elérhetőek. A standard lépcsőt választók számára az Amazon 1000 dollárt jóváír évente a számlán, valamint ugyanilyen értékben biztosít Premium támogatást is - az évi 2000 dolláros díjért tehát megfelelő értékű szolgáltatást ad. Ezen felül a standard és advanced partnerek jogosultak az APN logó használatára is, Technology Partner illetve Advanced Technology Partner "ízben". Az Amazon láthatóságot is biztosít partnereinek, az AWS Partner Directory keretein belül - itt is az advanced partnereknek jár az elsőbbség.

Jön az OpenStack...

Az Amazon nem véletlenül követ el mindent az AWS körül kialakult ökoszisztéma kiterjesztéséért, a szolgáltató pontosan tudja, hogy vezető pozíciójának kulcsa a kialakult és prosperáló ökoszisztéma, az AWS-t használó szolgáltatások erősítik az Amazon platformját. Az Amazon piacvezető pozícióját azonban nem csak a Microsoft és egyéb kisebb szereplők kérdőjelezik meg, jelentős iparági összefogás kezd kialakulni az OpenStack felhős szabvány mögött is. A rendszert olyan nagy nevek kezdték el aktívan támogatni, mint az IBM, a Red Hat vagy a Rackspace - a széles összefogás azért is különösen veszélyes az Amazon számára, mert a nagyon eltérő kompetenciával rendelkező vállalatok a potenciális felhasználók nagyon széles rétegét képesek elérni, olyanokat is, akiket az AWS egyelőre nem.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!