Szerző: Gálffy Csaba

2011. december 19. 12:14

Lerövidítik a jótállási időt a merevlemezgyártók

Egy időben, egyszerre csökkenti jelentősen a merevlemezeinek jótállási idejét a Seagate és a Western Digital. A visszalépés jelentős, egyes termékek garanciája öt évről egyre csökken. A gyártók "csak az iparághoz igazodnak".

Szinte napra pontosan egy időben, 2011. december 31., illetve 2012. január 2. után csökkentett jótállással szállítja merevlemezeit a Seagate és a Western Digital. A garanciális időtartam visszavágása a Seagate-nél drámaibb, a mainstream egységek ezután 5 helyett 1 éves jótállással rendelkeznek majd, a Western Digital 3 évről 2 évre rövidíti ezt az időtartamot. A gyártók álláspontja szerint csupán az iparág bevett szokásaihoz "igazodnak".

Mintha összebeszéltek volna

A Seagate disztribútorok számára kiküldött új programja az összes eladott meghajtót érinti, így az új 2,5 hüvelykes zászlóshajónak számító Momentus XT családot is. Az új feltételek szerint egy évre csökken a Barracuda és Barracuda Green 3,5 hüvelykes meghajtók illetve a Momentus 2,5 hüvelykes egységek jótállása, és három évre a vállalati felhasználásra szánt Constellation 2 és ES.2, illetve a Momentus XT garanciája. Az üzleti kritikus vállalati meghajtók (Cheetah sorozat) és a külső merevlemezek jótállási ideje a Seagate szerint nem változik majd.

Az amerikai PC World kérdésére a Seagate megmagyarázta a garanciális időtartam csökkentését. A merevlemezgyártó szerint az új garanciális feltételek "jobban egybevágnak a fogyasztói elektronika és a technológiai ipar feltételeivel. A jelenlegi iparági normákhoz való alkalmazkodás nyomán a Seagate továbbra is fókuszálni tud a technológiai innovációba történő befektetésre és az egyedi termékfunkciókra, amelyek értéket képviselnek fogyasztóink számára".

A Western Digital sajtóosztálya nem adott ki még látványosan semmitmondó nyilatkozatot sem a jótállási idő rövidüléséről, azt azonban megerősítették, hogy a lépésnek semmi köze a thaiföldi áradás okozta károkhoz. A Western Digital bejelentése szerint a Caviar Blue, Caviar Green és Scorpio Blue meghajtók jótállása három évről kettőre rövidül, a csúcstermékek, így a Caviar és Scorpio Black valamint a VelociRaptor sorozatok továbbra is öt éves garanciát kapnak. A Seagate-hez hasonlóan a Western Digital is kínál majd kiterjesztett garanciát, így azok a felhasználók, akiknek ez fontos, felárért cserébe megkaphatják azt. Az árazásról egyelőre nincsenek információk, a Western Digital a "közeljövőben" tervezi kidolgozni azt.

Csak óvatosan!

A merevlemezgyártás konszolidációja nyomán mára csak három gyártó maradt a piacon, a Seagate a Samsung HDD-üzletágát, a Western Digital pedig a Hitachi hasonló divízióját vásárolta fel, ezzel összesen háromra szűkült a HDD-gyártók mezőnye, a 2,5" egységekre koncentráló Toshiba piaci részesedése azonban messze elmarad a két nagy gyártóétól. A fogyasztókkal szemben a merevlemezgyártók hatalmát növeli a hetek óta tartó HDD-hiány is, a szerződéses kötelezettségeken felüli meglévő készleteket gyakorlatilag tetszőleges áron adják el a gyártók a magasabb árat ígérő vásárlónak.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A jótállási feltételek változása mellett a merevlemez-piacon egyéb turpisságokra is érdemes felkészülni. A HWSW-nek iparági források erősítették meg, hogy a noteszgépek vásárlásakor óvatosnak kell lenni, sok számítógépbe az eredeti specifikációktól eltérő merevlemez kerülhet a thaiföldi áradás okozta készlethiány miatt. Ez különösen fájó lehet, ha mondjuk 7200-as fordulatszámú meghajtó helyett csak 5400-ast kapunk - a kettő között jelentős teljesítménybeli eltérés lehet.

A jótállás érvényesítésekor is akadályokba ütközhetünk, a rendkívül magas merevlemez-árak miatt több disztribútor inkább visszafizeti a merevlemez eredeti (alacsony) árát, minthogy cserélje az egységet. A pórul járt felhasználók ilyenkor nagyon keveset tehetnek, ha az eladó visszafizeti a termék árát, azzal jogi kötelezettségeit maximálisan kielégítette - az, hogy ezért az összegért nem lehet a piacon hasonló terméket kapni, már a fogyasztó problémája.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról