Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

Játékra kell az okostelefon

Dojcsák Dániel, 2011. november 24. 13:57
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A játékok a legnépszerűbb mobilalkalmazások Magyarországon is, leginkább a logikai és az ügyességi játékokat kedveljük - derül ki a GKIeNET és a T-Mobile kutatásából.

hirdetés

Magyarországon 2011, augusztusában 2,4 millió okostelefon volt használatban, ami azt jelenti, hogy a 9,6 milliós teljes mobil állománynak a 25 százaléka már okostelefon. A GKIeNET-nél nyilvántartott adatok szerint a magyar lakosság 84 százaléka használ mobiltelefont, a felnőtt lakosságon belül pedig 6,8 millió ember nevén van előfizetés. Idén az új készülékeladásokon belül az okostelefonok aránya éves átlagban várhatóan 40 százalék körül alakul, azaz a 2,2-2,5 millió eladott mobil közül körülbelül 1 millió okosmobil.

A javán túl

A mobiljátékok már a 90-es évek második felétől kezdve fontos szerepet töltöttek be a technológia fejlődésében, sok esetben járult hozzá egy modell sikeréhez vagy éppen kudarcához egy vagy több játék - elég talán a Nokia esetében a Snake-re gondolni. Később a java-alapú játékokkal elindult egy szabad fejlesztői piac, de az igazi áttörést értelemszerűen a 2004 után megjelenő, alkalmazás-piactérrel is megtámogatott okostelefon platformok, illetve az egyre erősebb grafikus teljesítményű és egyre nagyobb érintőkijelzős eszközök jelentették.

A mobilos játékok itthon is gyorsan terjednek, köszönhetően annak, hogy az okostelefon penetráció  gyors ütemben nő. A mobillal rendelkező magyarok 26 százaléka játszik rendszeresen, legalább hetente egyszer a készülékén. A legtöbben a 18-49 éves korosztályt képviselik, igaz a 18 éves alatti korosztály esetében nehéz megmondani, hogy hány fő játszik mobillal, többek közt azért, mert a gyerekeknél lévő készülékek szerződés szerint a szülő tulajdonában vannak.

Az appok kétharmada játék

A mobiljátékok fejlődésük révén viszont biztosan egyre szélesebb közönséget tudnak elérni, nem, életkor vagy egyéb tényezők szerint is. A PC-s és konzolos játékműfajok teljes repertoárja megtalálható már mobil eszközökre készült alkalmazásokban is, sport, autós, stratégiai, RPG, MMO, kártya és ügyességi játékokkal is Dunát lehet rekeszteni. Egy 2011-es Nielsen-tanulmány adatai szerint a három legnépszerűbb platformon (iOS, Android, WP7) a letöltések 64 százalékát játékok teszik ki.

Az alkalmazás-piacterek toplistáin továbbra is a játékok szerepelnek jó helyen, az Apple App Store esetében például a top10-es listán 9 játék. Az Android Market toplistáján az ingyenes programoknak a fele, a fizetősöknek viszont már csak a 40 százaléka játék. Ha a tíz legjövedelmezőbb alkalmazást nézzük, ott viszont már 7 felhasználói alkalmazás, a maradék három pedig ingyenes játék, ami a programon belüli tranzakciókkal, megvehető extra tartalmakkal generál bevételt.

Műfaji szempontból az ügyességi és a logikai játékok egyértelműen a legkedveltebbek, darabszámra is ebből van a legtöbb. Értelemszerűen a siker a függőséget okozó játékban, illetve a humorban keresendő - írja a jelentés. A klasszikus játékfejlesztési módszertan viszont változóban van, az eddigi “játszottam-végigvittem” mentalitás mellett az okostelefonon játszók körében megjelent az egymással versengés, a megosztás igénye és persze ehhez társul egyre több és komplexebb formában ennek lehetősége is.

Az Android Marketen lévő legnépszerűbb játékok esetében továbbra is a single player címek viszik a prímet, ezt a kategóriát követik a megosztásos játékok (ami szintén egyjátékos, de az eredmények összehasonlíthatóak) és egyelőre csak feljövőben vannak az együttműködéses (részben különálló játékmenet, a játékosok egymásra hatással vannak), illetve szintén gyerekcipőben jár a valósidejű, többszemélyes mobiljátékok piaca. Az ár szempontából egyre gyakrabban jelennek meg az egy dollárosnál drágább játékok. A leginkább a kártya- és szerencsejátékok árát kérik meg a fejlesztők, itt többnyire 1000 forint felett vannak a top játékok árai, míg a nagy átlag 4-600 forint darabonként.

Mi az az okostelefon?

A GKIeNET jelentése egyébként részletesen definiálja, hogy mit ért okostelefon alatt, hiszen a felhasználók vagy épp a szolgáltatók gyakran mosnak össze fogalmakat, a nemzetközi mérések összehasonlíthatóságához viszont nem árt, ha a kutatók azonos méréseket használnak. A piackutató okostelefonként tekint minden olyan mobileszközre, amin a jelenlegi 6 nagy operációs rendszer gyártó egyik terméke fut, elérhető saját fejlesztői környezettel (SDK) rendelkezik, aminek segítségével külső fél által készíthetőek a telefon hardverét használni képes alkalmazások. Sőt, feltétel, hogy ezeket a felhasználó ezeket az alkalmazásokat telepíteni tudja szabadon, az eszköz legyen képes internetkapcsolat létesítésére.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.