Játékra kell az okostelefon
A játékok a legnépszerűbb mobilalkalmazások Magyarországon is, leginkább a logikai és az ügyességi játékokat kedveljük - derül ki a GKIeNET és a T-Mobile kutatásából.
Magyarországon 2011, augusztusában 2,4 millió okostelefon volt használatban, ami azt jelenti, hogy a 9,6 milliós teljes mobil állománynak a 25 százaléka már okostelefon. A GKIeNET-nél nyilvántartott adatok szerint a magyar lakosság 84 százaléka használ mobiltelefont, a felnőtt lakosságon belül pedig 6,8 millió ember nevén van előfizetés. Idén az új készülékeladásokon belül az okostelefonok aránya éves átlagban várhatóan 40 százalék körül alakul, azaz a 2,2-2,5 millió eladott mobil közül körülbelül 1 millió okosmobil.
A javán túl
A mobiljátékok már a 90-es évek második felétől kezdve fontos szerepet töltöttek be a technológia fejlődésében, sok esetben járult hozzá egy modell sikeréhez vagy éppen kudarcához egy vagy több játék - elég talán a Nokia esetében a Snake-re gondolni. Később a java-alapú játékokkal elindult egy szabad fejlesztői piac, de az igazi áttörést értelemszerűen a 2004 után megjelenő, alkalmazás-piactérrel is megtámogatott okostelefon platformok, illetve az egyre erősebb grafikus teljesítményű és egyre nagyobb érintőkijelzős eszközök jelentették.
A mobilos játékok itthon is gyorsan terjednek, köszönhetően annak, hogy az okostelefon penetráció gyors ütemben nő. A mobillal rendelkező magyarok 26 százaléka játszik rendszeresen, legalább hetente egyszer a készülékén. A legtöbben a 18-49 éves korosztályt képviselik, igaz a 18 éves alatti korosztály esetében nehéz megmondani, hogy hány fő játszik mobillal, többek közt azért, mert a gyerekeknél lévő készülékek szerződés szerint a szülő tulajdonában vannak.
Az appok kétharmada játék
A mobiljátékok fejlődésük révén viszont biztosan egyre szélesebb közönséget tudnak elérni, nem, életkor vagy egyéb tényezők szerint is. A PC-s és konzolos játékműfajok teljes repertoárja megtalálható már mobil eszközökre készült alkalmazásokban is, sport, autós, stratégiai, RPG, MMO, kártya és ügyességi játékokkal is Dunát lehet rekeszteni. Egy 2011-es Nielsen-tanulmány adatai szerint a három legnépszerűbb platformon (iOS, Android, WP7) a letöltések 64 százalékát játékok teszik ki.
Az alkalmazás-piacterek toplistáin továbbra is a játékok szerepelnek jó helyen, az Apple App Store esetében például a top10-es listán 9 játék. Az Android Market toplistáján az ingyenes programoknak a fele, a fizetősöknek viszont már csak a 40 százaléka játék. Ha a tíz legjövedelmezőbb alkalmazást nézzük, ott viszont már 7 felhasználói alkalmazás, a maradék három pedig ingyenes játék, ami a programon belüli tranzakciókkal, megvehető extra tartalmakkal generál bevételt.
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
Műfaji szempontból az ügyességi és a logikai játékok egyértelműen a legkedveltebbek, darabszámra is ebből van a legtöbb. Értelemszerűen a siker a függőséget okozó játékban, illetve a humorban keresendő - írja a jelentés. A klasszikus játékfejlesztési módszertan viszont változóban van, az eddigi “játszottam-végigvittem” mentalitás mellett az okostelefonon játszók körében megjelent az egymással versengés, a megosztás igénye és persze ehhez társul egyre több és komplexebb formában ennek lehetősége is.
Az Android Marketen lévő legnépszerűbb játékok esetében továbbra is a single player címek viszik a prímet, ezt a kategóriát követik a megosztásos játékok (ami szintén egyjátékos, de az eredmények összehasonlíthatóak) és egyelőre csak feljövőben vannak az együttműködéses (részben különálló játékmenet, a játékosok egymásra hatással vannak), illetve szintén gyerekcipőben jár a valósidejű, többszemélyes mobiljátékok piaca. Az ár szempontából egyre gyakrabban jelennek meg az egy dollárosnál drágább játékok. A leginkább a kártya- és szerencsejátékok árát kérik meg a fejlesztők, itt többnyire 1000 forint felett vannak a top játékok árai, míg a nagy átlag 4-600 forint darabonként.
Mi az az okostelefon?
A GKIeNET jelentése egyébként részletesen definiálja, hogy mit ért okostelefon alatt, hiszen a felhasználók vagy épp a szolgáltatók gyakran mosnak össze fogalmakat, a nemzetközi mérések összehasonlíthatóságához viszont nem árt, ha a kutatók azonos méréseket használnak. A piackutató okostelefonként tekint minden olyan mobileszközre, amin a jelenlegi 6 nagy operációs rendszer gyártó egyik terméke fut, elérhető saját fejlesztői környezettel (SDK) rendelkezik, aminek segítségével külső fél által készíthetőek a telefon hardverét használni képes alkalmazások. Sőt, feltétel, hogy ezeket a felhasználó ezeket az alkalmazásokat telepíteni tudja szabadon, az eszköz legyen képes internetkapcsolat létesítésére.