Szerző: Gálffy Csaba

2011. március 18. 11:27

Már teszteli a fizetéses hozzáférést a NY Times

Csütörtöktől fizetés ellenében használható a New York Times weboldala - bár egyelőre csak Kanadából. A tesztelés lezárultával, várhatóan március 28-tól azonban világszerte beindul a fizetéses rendszer. A Times kísérletét az egész média figyeli, amennyiben sikeres lesz, átalakíthatja a webes tartalomszolgáltatás jövőjét.

Az új modell élharcosa

A New York Times kísérletének jelentőségét nehéz eltúlozni. Amennyiben a médium képes lesz jelentős bevételre szert tenni az előfizetéses modellel, rövid úton jelentősen megváltozhat az internet képe. Az új üzleti modellre már több mint egy évtizede váró nyomtatott sajtó számára ugyanis könnyen követendő példává válhat a New York Times, így a ma ingyenes, kiemelkedő minőségű újságírás sok helyütt fizetős fal mögé kerülhet.

Mint ismeretes, az internet komoly kihívás elé állította a hagyományos újságírást. A nagy költségvetéssel, rengeteg jól fizetett újságíróval dolgozó szerkesztőségek elvesztették előfizetőiket, az internetes megjelenésből származó reklámbevételek pedig nem fedezték a kieső bevételeket - miközben az online kiadványok további erőforrásokat követeltek. Az állandósuló pénzügyi nyomás válaszút elé állította a kiadókat: vagy elkezdenek pénzt kérni az online tartalomért is, vagy kirúgják a szerkesztőség nagy részét és alacsonyabb minőségű tartalommal, de a reklámokból eltartható módon élnek tovább.

A New York Times az első megoldást választotta, a teljes újság világszerte fizetőssé válik március 28-a után. A falon azonban hagytak néhány kreatív rést, hogy teljesen azért ne üldözzék el az ingyenes tartamra vágyó olvasókat. Így az újság online változata továbbra is ingyen kínál 20 cikket havonta, a külső linkekről érkezők pedig még e limit felett is olvasgathatnak - a Times így várhatóan megtartja a keresőtalálatokból, közösségi oldalakról és blogokból érkező, egyenként keveset, összesen azonban sokat olvasó látogatókat. Ezzel a lépéssel várhatóan a hirdetők is elégedettek lesznek, az oldal látogatottsága ugyanis nem fog drámaian visszaesni.

Havi 15 dollár

Az újságot rendszeresen olvasókat azonban fizetésre kéri a Times, számukra három csomagot kínál: az online hozzáférés és egy okostelefonos alkalmazás 15 dollárba kerül négyhetente, míg a böngészős hozzáférés és táblagépes alkalmazás már 20 dollárba kerül. Mindkét mobilalkalmazás és a böngészős hozzáférés pedig 35 dollárt kóstál. A nyomtatott változat előfizető járnak a legjobban, a papír újság mellé ingyen kapják az összes digitális változatot, mindössze 30 dollárért.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A kísérlet kimenetele egyelőre kétesélyes. Ha van újság, amely esetében a fizetéses modell működhet, akkor az a New York Times. Az oldal folyamatosan szállítja a kiváló minőségű tartalmat, miközben úttörő mind a mobiltelefonos, mind a táblagépes alkalmazások készítésében, nem csoda, hogy az újság az Apple egyik legfontosabb példája volt az eredeti iPhone és az iPad bejelentésekor is. A Times hangsúlyt fektet a prémium tartalmakra is, az interaktív, multimédiás megoldások fejlesztése és gyártása pedig nagyon sokba kerül.

Bár fizetős tartalmak eddig is bőven voltak az interneten, a New York Times az első igazán nagy weboldal, amely fizetőssé válik. A Times oldalaira decemberben 69 millió egyéni látogató érkezett, amellyel a 15. legnagyobb amerikai oldalnak számít. A nyomtatott verzió is jelentős példányszámban készül, a vasárnapi kiadást jellemzően 1,3 millió ember vásárolja.

Amennyiben a húzás bejön, és a New York Times talál elegendő fizetőképes keresletet, a modell gyorsan elterjedhet a drága, prémium tartalmat készítő oldalak körében. Ebben az esetben stabil törésvonal alakulhat ki a professzionális minőségű tartalom, és az amatőrök által gyártott, valamint a nagyon széles olvasótáborral rendelkező oldalak között.

(A cikk korábban tévesen állította, hogy a New York Times Rupert Murdoch médiamágnás kezében van, a hibát javítottuk.)

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról