Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 4. 12:52

Smartmobil: az iPhone és az Android csatája folytatódik

Azt már tudjuk, hogy idén hazánkban közel egymillió okostelefont adnak majd el, sőt, már az sem titok, hogy tavaly az utolsó negyedévben minden harmadik eladott mobil okostelefon volt. Épp ezért a terület, s maga a fogalom ma már megkerülhetetlen, s bárki, aki az iparágon belül bármilyen küldetésbe kezd, kénytelen a frontvonal első sorába állítani a mobil platformokat is.

Ha iparágakról beszélünk, érdemes körülnézni, hogy hol is válik fontossá az okostelefon. A készülékgyártók versenye egyértelműen ezektől szól már rég, s attól lesz siker vagy bukás egy időszak bármelyik cégnek, hogy milyen képességeket, milyen operációs rendszert választ, melyik sorba áll be, vagy éppen melyikbe nem. A sok éven keresztül langyos vízként viselkedő mobilpiac felforrt, átrendeződtek a sorrendek, a szerepek, s a kormányrúdért is többen kaparnak, mint valaha.

Az okostelefon definíciója is egyre homályosabb. A Wikipedia okostelefon szócikke szerint ezek az eszközök nagyobb számítási kapacitást és jobb kapcsolódási lehetőségeket kínálnak mint a hétköznapi mobilok, de ma már sok "butamobil" is érintőképernyővel, Facebook-klienssel és látványos felülettel hívogat. Az okostelefonok viszont a felhasználónak adják a testreszabás lehetőségét, a szabadon telepíthető alkalmazások világát, s szép lassan a hardvergyártók kénytelenek loholni az igények után. Ma egy mobil attól jó, ha jól fut rajta az Angry Birds vagy attól, ha képes lejátszani és tévére küldeni egy HD-filmet. Ma már a laikusok közül is sokan felteszik a kérdést, hogy milyen processzor van benne, vagy azt, hogy mennyi belső memóriával rendelkezik. Az okostelefon - jól tudjuk - nem más mint az új PC, s éppamit átéltünk az elmúlt évtizedben a PC-n,  az következik most mobilon is.

Magyarország és az okostelefon forradalom

Szerencsére Magyarországon erős érdeklődés és aktivitás kíséri ezt a témát, s amellett, hogy fejlesztői csapatok tucatjai tűnnek fel, a tartalomszolgáltatók és a szolgáltatók is viszonylag jó ritmusban kezdtek el építeni az új felületre, ahol a felhasználókat utol lehet érni. Tavaly az iPhone vs. Android konferencián bebizonyosodott, szükség van arra, hogy az okostelefon fogalma által összekötött szereplők találkozzanak, kommunikáljanak és elmondják egymásnak vízióikat, így az ígéreteknek megfelelően a szakmai szeánsz újra összeül. Idén egy sokkal nagyobb helyszínen, Budapesten a Vörösmarty téren az üvegpalotában április 6-án találkoznak a fejlesztők, befektetők, mobilszolgáltatók, gyártók, a média és az érdeklődők.

A nyitottság jegyébenidén már nem kizárólag két platform csatájára figyelünk, a Smartmobile ‘11 konferencia rávilágít a többi platformra, a többi formátumra és a kapcsolódó területekre is. Az okostelefon mellett beszélni kell a tabletek világáról, a játékok mellett fókuszt kell kapjanak a banki, közigazgatási vagy épp egészségügyi mobil megoldások, s az írott média mobil optimalizációja mellett fontossá válik a televízióknak is, hogy ne csak a fotel előtt tespedő nézőket érjék el.

A Smartmobile ‘11 konferencián több oldalról körbejárják az előadók, hogy mitől különleges a mobil platform: a felhasználó állandóan elérhetővé válik, a figyelme leköthető, de ehhez a mobilszolgáltatóknak infrastruktúrát kell adjanak, a tartalomszolgáltatók pedig érdekes, minőségi és vonzó tartalmakat. Eközben fejlődnek maguk a platformok is, s kiderülhet, hogy egy bizonyos szint után már-már hitkérdés csupán, hogy ki melyik ágat választja. Érdekesnek ígérkezik az a beszélgetés, ahol az iOS, az Android és a Windows Phone 7 méreti meg magát egymás ellen, egy-egy teljesen elfogult beszélő előadásában.

Mélyre ásnak és pénzt találnak

A konferencia persze nem ragad le a felszínen, sokkal mélyebbre ás le a területen, kielégítve nem csak a felhasználók, de az okostelefonokban üzletet látó szakma igényeit is. Egy külön szekció szól majd az alkalmazásfejlesztésről, ahol szó esik arról is, hogy milyen platformokkal érdemes kalkulálni, de kiderül, hogy milyen a jó egyedi kezelőfelület, hogyan érdemes megnyerni a felhasználót egy jó ötlettel, megoldással vagy kivitelezéssel. Az igazi üzlet nem egy iPhone-t eladni, hanem azon keresztül szolgáltatást nyújtani vagy alkalmazást értékesíteni rá. Láthatunk olyan alkalmazásokat, melyek már sikert arattak, érdemes lehet tanulni tőlük, másrészt idén is kihirdetik az év alkalmazása díj győztesét, aki lehetőséget kap a bemutatkozásra is.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A délutáni részben még komolyabbra fordul a beszélgetés, s három olyan területet veséznek ki a szakértők, ami a mobil platformok sikeréhez szükséges pénzmozgásokról szól. Az első természetesen a fejlesztők számára elérhető befektetési lehetőségekről szól, a második az elektronikus kereskedelem és a szolgáltatások területét boncolja, a harmadik pedig a hirdetések és a mobil marketing világát mutatja be. Mindhárom területen az adott terület szakemberei szólalnak fel, az egyetlen nehézség talán az lesz, hogy el kell dönteni, hogy éppen melyik szekcióba ül be valaki.

HWSW a házban

A Smartmobile ‘11 konferencián a HWSW is szerepet vállalt, s a délelőtti plenáris részben összefoglalva mutatjuk be azt, amit olvasóink a nap mint nap megjelenő hírekből maguk is kiolvashatnak, mégpedig az okostelefon meteorként való becsapódását az informatikai piacra. Az okostelefonok és a táblagépek felborítottak minden korábbi szabályszerűséget, az eddig párhuzamos pályán mozgó vállalatok ellenfelekké váltak és napi szinten acsarkodnak egymással. Bonyolult érdekszövetségek alakultak, olyanok jelentek meg a mobil iparban, akik korábban messziről elkerülték, miközben arra is van példa, hogy két cég az egyik platformon stratégiai szövetséget köt, miközben más okból pereli egymást.

Izgalmas és egyben tanulságos tartalmat kap tehát minden látogató idén is, s az sem mellékes, hogy a mobil területtel foglalkozó hazai szakemberekből együtt ritkán látható repertoár gyűlik össze. A fejlesztő találhat befektetőt, a tartalomszolgáltató partnereket, a marketinges felületeket, a felhasználó pedig magabiztosan mehet haza és dönthet a látottak alapján valamelyik platform mellett a következő évekre. A konferencia teljes programja, illetve a jelentkezési útmutató is megtalálható a hivatalos weboldalon itt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról