Szerző: Bodnár Ádám

2010. április 29. 16:23

Még tart a Motorola szenvedése, de már jobban van

Az androidos okostelefonok sikere ellenére meredeken visszaesett a Motorola mobilok forgalma az első negyedévben. A vállalat gyorsan alakul át tömeggyártóból okostelefon-gyártóvá, hogy előkészítse a terepet a kettéváláshoz.

2010 első három hónapjában tovább folytatódott a Motorola mélyrepülése, a cég telefoneladásai 43 százalékkal estek vissza éves összehasonlításban annak ellenére, hogy a mobilpiac egészséges növekedést mutatott. A vállalat egyes androidos készülékei (pl. Droid/Milestone) kimondottan erősen teljesítettek, okostelefonokból összesen 2,3 millió fogyott, 15 százalékkal több mint a negyedik negyedéveben. A piac elégedett volt ezzel az adattal, a vállalat részvényeinek árfolyama a bejelentés nyomán, még a tőzsde nyitása előtt több mint 10 százalékkal nőtt.

Az összes készülékeladás azonban mindössze 8,5 millió darabra rúgott, szemben az egy évvel korábbi 14,7 millió darabbal. A Motorola ezzel teljesen kiírta magát a nagy mobilgyártók sorából, pedig néhány évvel ezelőtt még a második helyen állt a gyártók rangsorában és a RAZR sikerétől tüzelve még Nokia hegemóniájának megtörését célozta, mára azonban rétegszereplővé olvadt. Az első negyedévben a cég részesedése 2,5 százalék körül alakult, az okostelefon-szegmensben azonban már megközelítette a 4,5 százalékot.

A mobilgyártó divízió forgalma 8,9 százalékkal 1,64 milliárd dollárra apadt, üzemi vesztesége azonban a tavalyi 545 millió dollárról 192 millióra csökkent. Sanjay Jha, a Motorola elnök-vezérigazgatója szerint a mobiltelefonos divízió legkorábban a negyedik negyedévben lehet nyereséges.

\"\"

A vállalat forgalma összességében 6 százalékkal 5,04 millárd dollárra olvadt, elmaradva az elemzők 5,08 milliós előrejelzésétől. A nettó eredmény ugyanakkor 69 millió dollárt tett ki, szemben a tavalyi 231 milliós veszteséggel. Az egy részvényegységre jutó profit 2 centet tett ki, ami felülmúlta az elemzők elvárásait, ami 1 centes veszteség volt. Váratlanul erős a második negyedéves előrejelzése is a Motorolának, a részvényenként 9 centes profit több mint kétszerese az elemzők 4 centes prognózisának.

Amint arról a HWSW is beszámolt, a Motorola igazgatótanácsa már 2008-ban döntött a szenevdő mobiltelefonos divízió leválasztásáról, idén februárban pedig bejelentették a cég kettéválását. 2011 elején a Motorola két önálló vállalattá szakad szét, a lakossági termékeket gyártó cégbe kerülnek a mobiltelefonok és a kábeltévés settop-boxok, a vállalati megoldásokért felelős cég pedig a CB-rádiókat, vonalkódolvasókat és távközlési hálózati berendezéseket kínál majd.

A Jha által vezetett, lakossági termékekre koncentráló cégnél már formálódik egy olyan jövőkép, amely a mobiltelefonokat és a settop-boxokat közelítené egymáshoz, például hasonló lenne a termékek kezelőfelülete, de várhatók olyan megoldások, amelyek például lehetővé teszik a settop-boxon tárolt tartalmak elérését mobiltelefonon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról