Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Csak a nevük olasz: Ferrari és Lamborghini notebookok

Ady Krisztián, 2006. október 31. 10:08
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A feltörekvő tajvani Acer két évvel ezelőtt dobta piacra első Ferrari notebookját, azóta pedig több ízben is frissítette azt, és a választékot is kibővítette, ma már két Ferrari szerepel az Acer termékpalettáján. Nemrég az ASUS is csatlakozott és egy másik neves olasz sportkocsigyártóval, a Lamborghinivel szövetkezett. Megnéztük, milyen a tajvani technika olasz köntösben.

A feltörekvő tajvani Acer három évvel ezelőtt dobta piacra első Ferrari notebookját, azóta pedig több ízben is frissítette azt, és a választékot is kibővítette. A tűzpiros Ferrari 3000 gép megjelenése azt jelezte, hogy a notebookpiac is kezd abba a szakaszba lépni, amelyet a mobiltelefon már egy ideje elért: szimbólummá és divattermékké válik.

Szocializáció
A notebookok funkcionális oldala mellett nem szabad figyelmen kívül hagyni az esztétikai, ergonómiai és szociális dimenziókat sem. Egy notebook használata a legtöbb ember számára nemcsak praktikusabbnak bizonyul, mint egy asztali számítógép, hanem esztétikai és kényelmi megfontolásokból szívesebben is látja: sokkal kisebb, szebb, több helyen is használható, utána pedig elegánsan elrakható.

Az elektronikai termékek egyik zászlóshajójaként a notebook látható szimbólumként jelenik meg a fejlett országok társadalmaiban, így mára Magyarországon is -- hasonlóan a mobiltelefonhoz. A notebook a mobiltelefonnál megfigyelt utat járja, azaz funkcionális előnyei mellett kezdetben státuszszimbólum és hi-tech szerepe dominált, mára megjelent és egyre erősebb a számítástechnikát személyessé és szociálissá tévő oldala is, ami jelentős vonzerőt képez, a következő "domináns" lépcső pedig a divat lesz.

Ezek azok a nehezen kalkulálható tényezők, amelyek a piackutatókat időről időre becsléseik revidiálsáára késztetik, jelen esetben jellemzően felfelé. Az egyik legnevesebb, a Gartner, tavaly év közben többször módosítani kényszerült a notebookok forgalmára vonatkozó előrejelzését, méghozzá drasztikusan: fél éves távlaton belül közel 50 százalékkal becsülték alá a piac méretét.
A mára Európában és Magyarországon is piacvezetővé vált Acert némi késéssel a notebookok terén kevéssé elismert ASUS követte, és szerződést kötött egy másik olasz sportkocsigyártóval. A szintén tajvani vállalat idén jelentette be a Lamborghini márkájú modelljét, a VX1-et, ami nyilvánvalóan az Acer ötletének lemásolása, ugyanakkor így is dicséretes lépés.

A mobiltelefonokkal ellentétben a notebookok (vagy laptopok, ahogy tetszik) túlnyomó többsége ma még nélkülözi a merészebb dizájnmegoldásokat, sőt legtöbb esetben messziről ordít a gépek külsejéről, hogy az esztétikai megfontolások teljesen elmaradtak. Éppen ezért, mint számítógépeket napi sok órában használók úgy látjuk, igen örvendetes lenne végre ezekre a szempontokra is odafigyelnie mind a gyártóknak (vagy nem gyártó márkáknak), és a vevőknek is. Mindennapi életünk részeként a számítógép külseje ugyanúgy hozzátartozik környezetünk (vagy akár mások szemében saját magunk!) képéhez, mint egy szoba berendezése, a falak színei, vagy a ruházat.

Az Acer és az ASUS húzása mellett már csak emiatt sem mehettünk tovább szó nélkül, és egy gondolattól vezérelve kértünk tesztpéldányokat belőlük. Az Acer mára kibővítette ferraris termékpalettáját, így az asztali gépek helyettesítőjének szánt (desktop replacement, DTR) formátum mellett ultrahordozható (vagy subnotebook) méretben is dobott piacra a maranellói autógyártó nevével fémjelzett modellt, így két Acer Ferrari, és egy ASUS Lamborghini vendégeskedett irodánkban egy ideig. Lássuk először a Ferrarikat.

Látvány

A Ferrarikkal kapcsolatos legelső, és számunkra legfontosabb benyomásunk az volt, hogy nem a piros a domináns szín. Éppen az előzőekben vázolt helyzet miatt éheztünk egy kis merészségre, amire mi más adna lehetőséget egy cég számára, mint egy kifejezetten exkluzív modellcsalád. Csalódnunk kellett, ugyanis amint az a képeken látható, szemben az eredeti Acer Ferrarival, az új változatokat a fekete uralja, megvadítva egy kis pirossal.

Nagy tanácstalanságukban arra a következtetésre jutottunk, hogy az Acer valószínűleg egyszerűen visszakozott a Ferrarikkal azonosított tűzpiros színtől, amit a hazai Acer csapat egyik képviselőjével folytatott beszélgetés is megerősített: sokan túl harsánynak találhatták a pirost, így az Acer a konzervatívabb külső mellett döntött. A HWSW szerkesztősége erre csak azt tudja mondani: Ferrari autót sem az vesz, aki észrevétlenül, elegánsan be akar simulni, és véletlenül sem szeretne feltűnést.

Gond azonban még így sem lenne, és nem is tudjuk helyből átlátni a piros szín különböző kultúrákban való megítélését, csakhogy nincs választék, így nem lehet tűzpiros borítást rendelnie még a bátraknak sem. Sajnos azt kell hogy mondjuk, a módosítások elérték céljukat, és az új Acer Ferrarik messziről egyáltalán nem ragadják meg a szemet, és parancsolnak figyelmet maguknak, egyedül a citromsárga embléma és a gép oldalának piros színe kelthet fel érdeklődést.

A külsőt tovább boncolgatva, jelen sorok szerzőjének egyik régi kifogása a notebookokkal szemben, hogy a különféle csatlakozók borítás nélkül szabadon tátonganak a gép oldalán, sőt számos esetben a tervezők meg merik tenni, hogy ki is színezik ezeket a csupaszon lévő portokat. Gondoljunk bele, hogy egy autón tengerkék a kulcslyuk, a nyitott tank töltőnyílása pedig citromsárga, hogy a benzinkutas nehogy máshova dugja a pisztolyt. Bár utóbbinak szerencsére nem találtuk nyomát a Ferrarikon, a fedetlen portok otrombaságát így is elkövették, ami képeinken is jól látható. Ehhez kapcsolódik még a gyártók matricamániája is (AMD Turion 64, ATI Radeon, Windows XP), amivel mindent megtesznek, hogy megtörjék és elrondítsák egy gép megjelenését.

A DTR-kategóriájú Ferrari 5000 és a subnotesz Ferrari 1000 közül vizuálisan egyértelműen utóbbi kerül ki győztesen, amiben nem elhanyagolható mértékben segít kisebb, sikkesebb mérete és formái. Ezen túlmenően a kisebb változat több olyan dizájnelemet is felvonultat, melyek megkülönböztetik a nagyobbtól. Ezek közé tartoznak a billentyűzet körül világító gyorsgombok, de a tapipad és a hangszórók kialakítása is übereli az 5000-es megoldásait.

Tapintás

A gépek anyagminőségre jó benyomást keltenek, de igaz fémes érzés helyett műanyagos inkább. Az Acer állítása szerint a Ferrari notebookok váza ugyanúgy szénszálas alapú, ahogyan a Forma-1-es Ferrari burkolatáé, mely rugalmas, merev és ellenálló egyszerre. Robusztusságra ismét az 1000-est kell kihoznunk győztesen, amiben ismét kompakt méretéből fakadó előnye segítette, merevebb, masszívabb kasztnit produkálva. A panel kávája inkább puha, míg a gép burkolata kemény, végül a hűtőbordáknál végre fémet tapinthattunk.

A gépek elé ülve két dolgot érdemes elsőkét megemlíteni. Az egyik, hogy mindkét gép szélesvásznú, ún. glaretpye kijelzőt alkalmaz, azaz nagy fényerőt, kontrasztot és a notebookpanelekhez képest jó színhűséget biztosít, aminek csillogó felület az ára. Ez a csillogó felület egyrészt jól néz ki, másrészt néha zavaró, ha éppen rossz szögben esik be fény, tükrözve a körülöttünk lévő tárgyakat, vagy egyszerűen a fényforrás a szemünket veri. A gépek kijelzőire nem lehet panaszunk, sőt az 5000-es Ferrari 15,4 hüvelykes panelének 1680x1050-es felbontása igencsak tetszetős.

A notebookok másik sarokköve a billentyűzet. Az 5000-esnek tipikus Acer klaviatúrája van, vagyis ívelt kialakítású. Aki korábban nem használt ilyet, annak minden bizonnyal több napba telik, mire hozzászokik, és elmaradnak a félreütések, vagy ha nem elég kitartó megutálja előtte. Ezekről a billentyűzetekről megoszlanak a vélemények, van aki szereti, van aki nem. Mi nem kívánunk ítéletet mondani, mindössze két gondolatot vetnénk fel: egy ilyen DTR gépet nem hosszas gépelésre vesznek, ugyanakkor a kurzorokhoz rakott dollár- és euró-gomboknak menniük kellene.

A Ferrari 1000-es billentyűzete már "egyenes" formájú, és kompaktabb kialakítása ellenére könnyebben szokható. Itt is megjelennek a kurzorok környékén a gombok, valamint az enter kialakítása nem tűnik a legszerencsésebbnek. Összességében mindkét billentyűzet megszokható, és utána jól használható, ugyanakkor a szubjektivitás meglétének szem előtt tartásával is azt kell mondjuk, nem érik el az egyik etalonnak számító Toshiba Portégé 2000/R100 billentyűzetének szintjét.

Erő

A gépek belseje felé fordulva az 5000-es hozza az elvárhatót: 2 gigahertzes, kétmagos Turion 64 X2 chip dübörög benne egy ATI Mobility Radeon X1600 (256 MB) grafikus gyorsító és 2 gigabájt DDR2-667 memória társaságában, 160 gigabájtos merevlemezzel és stílusosan slotos DVD-íróval. Ha valaki kérdezné, hogy miért AMD, és miért nem Intel: az F1-es Ferrari-csapat IT-támogatója az AMD. Ezzel gyakorlatilag a megjelenésekor elérhető legerősebb mobil elektronikát kapta a gép, teljesítményére nem lehet semmiféle panaszunk.

A nagy teljesítményhez nagy tank is dukál: a Ferrari 5000 85 wattórás akkumulátorral érkezik. A gép ugyanakkor egy jó Ferrarihoz méltón is legalább 30 wattot eszik üresjáratban is, míg padlógázzal ez az érték a 80-90 wattos tartományt is elhagyja, így használattól függően 1-3 óra között alakul az akkumulátoros üzemidő -- kérdés persze, hogy kit érdekel a fogyasztás egy ilyen notebooknál.

A teljesítménynek ugyanakkor van egy hátulütője, a melegedés. Terhelés alatt 80-90 fok közötti processzor-hőmérsékletre számíthatunk egy normál szobában. Az oldalt folyamatosan kiáramló, igen meleg levegő, ha ergonómiailag nem is zavar senkit, nem tesz jót a gép élettartamának. Hálózatról használva, bárhogy is ügyeskedtünk, nem sikerült a processzor órajelét visszavetetnünk az Acer által adott energiagazdálkodási programmal. Nem kereskedelmi, hanem tesztpéldányok jártak nálunk, de elképzelhetőnek tartjuk, hogy szándékosan lett kikapcsolva a dinamikus órajelváltoztatás, hogy a processzor lehető legtöbb teljesítményt adja le mindenkor.

Az 1000-es gép 12,1 hüvelykes formátumából fakadóan kompromisszumra kényszerült a videokártya terén, így egy integrált ATI megoldást, Radeon Xpress 1150 chipsetet kapott, mely vígan futtatja a 2-3 éves vagy régebbi játékokat, valamint gond nélkül megmozgatja a Windows Vista új grafikus felületét, az Aero Glasst is az 1280x800-as felbontású panelen.

A 2 gigahertzes kétmagos Turion 64 X2 és a 2 gigabájt DDR2 memória itt sem hiányozhat, ami szintén meglátszik a gép fogyasztásán: az alapjárat 18 wattos fogyasztás körül alakul, így a hozzá kapott kisebb, 24 wattos teleppel legfeljebb 80 percet bír ki a gép, míg a nagyobb, 57 wattórás akkumulátorral 3 óra fölé is mehet az akkuidő. A Ferrari 1000 tömege 1,65 illetve 1,8 kilogramm körül alakul a kisebb, illetve a nagyobb akkumulátorral.

A kategóriájában kicsit nehéz, kicsit vastag Ferrari 1000 melegedik ugyan, ezért kis talpakat kapott a hasán, ezzel együtt is kényelmesen használható ölbe téve is, ami egy ultrahordozható géptől el is várható. A gép külső optikai meghajtóval (DVD-író) érkezik, ami okos tervezésbeli döntés. Extraként hasítottbőr-tokot kapunk hozzá, ami rendkívül értékes, mivel ultrahordozható gépekhez nehéz jó táskát, tokot találni Magyarországon, mivel a bőröndméret dívik.

Extrák

Az Acer mindkét gépet bőségesen ellátta extrákkal, mind kívül és belül. A hozzájuk járó táska mellé ferraris egér is jár, mely legalább tűzpiros, ezenkívül bluetoothos VoIP kártyatelefon, mellyel a netre kötött gépen keresztül kényelmesen telefonálhatunk. Ebből következően a Bluetooth csatlakoztathatóság magától értetődik a gépeknél, ahogyan természetes az integrált Wi-Fi vezérlő és a gigabites Ethernet csatlakozó is. A multimédia jegyében mindkét gépen található S-Video és S/PDIF kimenet is, valamint a nagyobb gépen HDMI csatlakozó a digitális panelekhez. További extraként a Ferrari 5000-hez HD DVD meghajtó is rendelhető.

Nem csak hardveres, hanem szoftveres kiegészítőket is csomagol az Acer gépeihez. A Windows XP Professional SP2 operációs rendszert futtató notebookokon megtalálható az Acer Empowering Technology szoftvercsomagja, mely több hasznos alkalmazást fog össze egy kezelőfelület alá: energiagazdálkodás, prezentáció elkezdése két kattintással, a notebook biztonsági beállításai, adat-visszaállítás, stb. Ezt dicséretesnek tartjuk, ugyanakkor ferraris háttérképet a windowsos környezetben kevésnek érezzük.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.