Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Nem biztos, hogy az alkalmazás-piacterek megváltják a mobilpiacot

Koi Tamás, 2009. február 23. 14:19
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[Computerworld/HWSW] Mégsem biztos, hogy olyan jó pénzügyi lehetőségekkel kecsegtető üzletek az üzemeltetőknek és fejlesztőknek a különböző típusú okostelefonok köré csoportosuló alkalmazás-piacterek, legalábbis ezt a következtetést lehet levonni a Pinch Media által készített felmérésből, mely a világ legnépszerűbb ilyen piacterének, az Apple által üzemeltetett App Store-nak a látogatóit szondázta.

[Computerworld/HWSW] Mégsem biztos, hogy olyan jó pénzügyi lehetőségekkel kecsegtető üzletek az üzemeltetőknek és fejlesztőknek a különböző típusú okostelefonok köré csoportosuló alkalmazás-piacterek, legalábbis ezt a következtetést lehet levonni a Pinch Media által készített felmérésből, mely a világ legnépszerűbb ilyen piacterének, az Apple által üzemeltetett App Store-nak a látogatóit szondázta.

Valójában senkit nem érdekel

A kutatás adatai szerint a letöltött alkalmazások iránti érdeklődés az idő előrehaladtával drámai mértékben csökken, a legtöbb felhasználó leginkább a kíváncsiságtól hajtva próbál ki valamilyen minialkalmazást iPhone okostelefonján. A Pinch Media rámutat, hogy az App Store-ból elérhető ingyenes alkalmazásokat a letöltés másnapján már csak minden ötödik felhasználó futtatja a telefonon, napok múlva pedig vagy teljesen megfeledkezik róla, vagy le is törli a készülékről.

Az arány ráadásul a fizetős alkalmazásoknál sem sokkal jobb: itt a telefontulajoknak nagyjából 30 százaléka futtatja a letöltött alkalmazást a letöltést követő napon, idővel azonban a pénzért vásárolt alkalmazás is elveszti a varázsát. A Pinch Media becsült számai alapján olyannyira, hogy hosszú távon százból csupán egy felhasználó tartja meg és használja rendszeresen a piactérről letöltött minialkalmazást.


Nem mindenkinek bombaüzlet?

Az App Store több száz alkalmazásáról -- beleértve a legnépszerűbb, ingyenesen és fizetősen elérhető és a kevésbé szem előtt lévő példányokat -- felmérést készítő cég a használati szokások nagy mértékben függnek attól is, hogy a programokat milyen célra, milyen célközönségnek szánták. A sportoláshoz használható alkalmazások például rövid távon népszerűbbek, a szórakoztatási céllal létrejött szoftverek viszont hosszabb távon képesek lekötni a felhasználó figyelmét.

A vártnál kevesebb pénzt hozhat

Bár az Apple iPhone-hoz létrehozott alkalmazás-piacterének népszerűsége az indulása óta minden várakozást felülmúlóan alakul, a kutatásban szereplő számok aggodalomra adhatnak okot, elsősorban a fejlesztők körében -- az ingyenes alkalmazások jóval kedveltebbek, mint a fizetős tartalmak (minden fizetős letöltésre 6,5 ingyenes letöltés jut). Az App Store fizetős tartalmai után befolyó bevételből jelenleg 70-30 százalékban részesedik a fejlesztő és az Apple. A piactérről máig 15 ezer alkalmazást lehet letölteni, idén januárig a letöltések száma elérte a félmilliárdot. Azt nem tudni, hogy ebből mennyiért fizettek és mennyit töltöttek le ingyenesen a felhasználók.

Az App Store mellett jelenleg egyetlen hasonló elven működő piactér üzemel: a Google Android Marketen éppen a napokban jelennek meg az első olyan tartalmak, melyekért fizetni kell. Az év első felében több hasonló, egységesített piactér is nyílik, mellyel a mobiltelefongyártók, illetve az iparban érdekelt cégek a recesszióba süllyedő mobilpiac csökkenő bevételét próbálják kompenzálni. Így az App Store-hoz és az Android Markethez hasonló szoftveráruházat nyit a Research in Motion (BlackBerry Application Storefront), a Nokia (Ovi Store) és a Microsoft (Windows Marketplace) is.