Szerző: Dojcsák Dániel

2008. október 8. 10:08

Programozható autókulcs: még nagyobb kontroll

[WSJ/HWSW] A mai amerikai szülők nyomkövetőt szerelhetnek csemetéikre, beállíthatják, hogy melyik műsort nézhetik, sőt már nálunk Magyarországon is követhető, hogy a tinédzserek mikor lépnek be és hagyják el a Zöld Pardon nevű szórakozóhelyet, 2010 után az új Ford gépjárművet választó családokban a szülők akkor is ellenőrizhetik a fiatalokat, mikor a volán mögött vannak -- egyedül.

[WSJ/HWSW] A mai amerikai szülők nyomkövetőt szerelhetnek csemetéikre, beállíthatják, hogy melyik műsort nézhetik, sőt már nálunk Magyarországon is követhető, hogy a tinédzserek mikor lépnek be és hagyják el a Zöld Pardon nevű szórakozóhelyet, 2010 után az új Ford gépjárművet választó családokban a szülők akkor is ellenőrizhetik a fiatalokat, mikor a volán mögött vannak -- egyedül.

A 2010-es modellévtől (2009-es bemutatók) kezdve a Ford az autóihoz ingyenesen mellékel egy programozható slusszkulcsot. A "MyKey"-nek nevezett eszközbe be lehet állítani bizonyos tiltásokat, korlátozásokat és riasztásokat és egyéb biztonsági opciókat az autóban. A szülök például korlátozhatják az autó maximális sebességét, vagy éppen be állíthatják, hogy amennyiben a biztonsági övet nem kötötte be valaki, akkor a rádió kapcsoljon ki. Hangjelzést lehet rendelni különböző sebességhatárok átlépéséhez, ami idegesítő, de egyben figyelmezteti a fiatal vezetőt, ha túllépi a korlátozásokat.

A fuvarozóvállalatoknál ma már szinte kötelező mindenre kiterjedő megfigyelés alá vetni a sofőröket, legyen szó nyomkövetőről, a haladási sebesség vagy az üzemanyagfogyasztás naplózásáról, de az elmúlt években a tinédzsereket nevelő szülők hangja tűnt a leghangosabbnak. A prűdnek tartott Egyesült Államokban a fiatalok megvédése jó marketingüzenet lehet, ráadásul a mai elektronizált autókban a most bevezetett lehetőségeken túl számtalan variácó áll a gyártó rendelkezésére, hogy újabb csoportokat szólítson meg.


Messziről nem látszik a különbség

Az utólag beszerelhető biztonsági rendszerekkel ellentétben a MyKey nem követi valós időben a sofőrt, nem jelenti folyamatosan a jármű helyzetét, hanem egyszerű statisztikákat készít arról, hogy mennyit és hogyan használták az autót a különböző kulcsokkal rendelkező személyek. Az ilyen funkciók beépítése azért is lehet népszerű még a kormányzati szervek szemében is, mivel az USA-ban továbbra is az egyik leggyakoribb halálok az autóbaleset.

A korlátozás elég zord jövőképet vetít előre, hiszen nem lehet messze, mikor a biztosítótársaság kéri majd ugyanezeket a rendszereket egy autóban az olcsóbb tarifákhoz, viszont az eredeti ötlet mindenképp örömteli, tudva, hogy a tinik gyakrabban hajtanak gyorsan és ritkábban kötik be magukat. A nemes cél ellenére a Ford képviselői azt nyilatkozták, hogy tudják, hogy a tinik ezt egy újabb Nagy Testvérnek látják, így az a statisztika sem meglepő, hogy a megkérdezett fiatalok 67 százaléka nem szeretne a kocsijában MyKey-t, ha viszont ezzel a lehetőséggel több szabadságot kapnak az autóhasználatra, akkor már csak 36 százalékuk ellenkezne.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról