Szerző: Bodnár Ádám

2007. május 02. 17:58:02

Már Magyarországon is több notebook fogy mint asztali gép

Az IDC által közzétett előzetes adatok szerint az első negyedév során az EMEA szuperrégióban 19,4 millió PC talált gazdára, ami éves szinten 13,2 százalékos növekedést jelent. Az asztali gépek eladásai gyakorlatilag stagnáltak, míg a noteszgépek töretlenül menetelnek, forgalmuk egy év alatt 34,3 százalékkal emelkedett. Az IDC által nyilvánosságra hozott adatok szerint Magyarországon is több notesz fogyott mint asztali gép.

HIRDETÉS

[HWSW] Az IDC által közzétett előzetes adatok szerint az első negyedév során az EMEA szuperrégióban 19,4 millió PC talált gazdára, ami éves szinten 13,2 százalékos növekedést jelent. Az asztali gépek eladásai gyakorlatilag stagnáltak, míg a noteszgépek töretlenül menetelnek, forgalmuk egy év alatt 34,3 százalékkal emelkedett. Az IDC által nyilvánosságra hozott adatok szerint Magyarországon is több notesz fogyott mint asztali gép.

Csak a notebook kellett

"A szállítók többségénél a teljes régióra jellemző élénk noteszgép-kereslet volt a növekedés fő mozgatórugója" -- mutatott rá Karine Paoli, az IDC személyi számítástechnikai csoportjának kutatási igazgatója. "A széles kínálatnak és az egyre vonzóbb dizájnnak köszönhetően Nyugat-Európában változatlanul erőteljes kereslet mutatkozik a hordozható eszközök iránt az otthoni felhasználók körében. "A hordozható gépek terjedésének gyorsulása különösen a kelet-közép-európai térségben nyilvánvaló, ahol a noteszgépek értékesítése összességében véve 70 százalékkal nőtt" -- magyarázta Stefania Lorenz, az IDC CEMA programmenedzsere.

Ennek köszönhetően a noteszgépek forgalma a régió több országában -- köztük hazánkban is -- meghaladta az asztali gépekét. A piackutató cég szerint az otthoni felhasználóknak szánt noteszek iránt az év hátralevő részében is élénk marad a kereslet, míg a második félévben megkezdődik az üzleti PC-k cseréje is, így az eladások erősödésére van kilátás rövid távon, ugyanakkor az árverseny éles marad.

A magyar piacra rányomta a bélyegét a Sulinet Expressz program megszűnése. Idén már nem lehetett adókedvezménnyel PC-t vásárolni, ennek köszönhetően a desktop PC-k forgalma 15 százalékkal zuhant és a Magyarországon márciusban elrajtolt Windows Vistának sem volt érezhető piacélénkítő hatása az IDC szerint. A notebookpiac viszont tovább bővült, az eladások közel 30 százalékkal erősödtek, amiből kivették a részüket a mobilszolgáltatók is: mobil internet előfizetés mellé mindhárom cégnél lehet kedvezménnyel noteszt venni.

Jól rohamozott a HP és az Acer

A gyártók versenyében a HP megőrizte vezető pozícióját, eladásai 25 százalékkal nőttek, a noteszgépek szegmensében pedig 57 százalékos fellendülést produkált a cég. Az IDC elemzése rámutat, a vállalat előnye a versenytársakkal szemben a széles termékportfolió, a hatékony kampányszervezési képesség, a jó kiskereskedelmi teljesítmény és a KKV- illetve a nagyvállalati piacra egyaránt jellemző, rendkívül versenyképes stratégia.

A második helyen az Acer állt, a tajvani cég 46 százalékkal növelte noteszgép-eladásait, de az asztali szegmensben is sikerült 48 százalékos bővülést elérnie. Az IDC szerint az Európára kiemelten koncentráló cég nagyon szilárd pozíciót épített ki a kiskereskedelmi és KKV-felhasználásra szánt noteszgépek piacán a régió minden országában. A rangsorban a Dell a bronzérmes, a cég eladásai 15 százalékkal csökkentek, mivel a vállalat első számú célpiacának számító vállalatok továbbra is visszafogottan költenek új PC-kre. A Dell direkt üzleti modellje ráadásul nem teszi lehetővé, hogy a vállalat kihasználja a lakossági piaci aktuális virágzását: a cég gyakorlatilag nincs jelen a kiskereskedelemben (retail).

A Fujitsu Siemens a 2006 második felére jellemző lassulást követően 2007 első negyedévében ismét az erősödés jeleit mutatta, eladásai azonban az átlagnál lassabban bővültek, a cég piacrészt vesztett. A Toshiba is jól teljesített az első negyedévben és megőrizte ötödik helyét a gyártók rangsorában. A vállalat 23 százalékkal növelte eladásait, ennek köszönhetően piaci részesedése 0,4 százalékponttal erősödött. A hatodik helyezett Lenovo visszatért a biztató, 14 százalékos növekedési ütemhez, míg a Packard Bell különösen a lakossági szegmensben zárt sikeres negyedévet. Az Asus szintén tovább növelte részesedését a noteszgépek piacán, és megőrizte összesített 8. helyét.

a címlapról