Szerző: Vörös Péter

2002. augusztus 12. 11:15

Túl optimisták a multimédiás üzenetküldéssel kapcsolatos előrejelzések?

[ZDNet Australia] A World Wireless Forum nevű, elemzőkből álló szervezet szerint az MMS szolgáltatással kapcsolatos piaci hírek messze túlzóak, és a jelenlegi előrejelzéseknél sokkal alacsonyabb forgalomra lehet számítani.

[ZDNet Australia] A World Wireless Forum nevű, elemzőkből álló szervezet szerint az MMS szolgáltatással kapcsolatos piaci hírek messze túlzóak, és a jelenlegi előrejelzéseknél sokkal alacsonyabb forgalomra lehet számítani.

Az MMS segítségével a felhasználók különböző multimédiás elemekkel (szöveg, kép, hang, videó, animáció) tarkított üzeneteket küldhetnek egymás mobiltelefonjára, ezzel új bevételi forrást teremtve az üzemeltetők számára.

A világ vezető mobilgyártói erőteljesen kampányolnak a multimédiás üzenetküldés (MMS) mellett és a piaci felmérések is komoly sikert jósolnak az új technológiának. Az Ovum Ltd. szerint az MMS-szolgáltatások piaca 2007-re már 70 milliárd dollárt tesz ki. Minden jel arra utal, hogy az elkövetkező évek talán legfontosabb mobiltechnológiai áttöréséről van szó.

Ugyanakkor több piaci szereplő is megkérdőjelezi ezeket az előrejelzéseket, mondván: az MMS gyors terjedéséről és a felhasználók számáról szóló becslések túl optimisták. Egyrészt egy új technológia elterjedése rendkívül sok időt vesz igénybe, az SMS jelenlegi népszerűségét közel 10 év alatt érte el. Ráadásul egyelőre nagyon kevés MMS-képes mobiltelefon kapható a piacon, számos gyártó MMS-telefonja csak az év második részében debütál, és természetesen nem minden új készülék képes a multimédiás üzenetek kezelésére.

A World Wireless Forum szerint két éven belül havi 200 millió MMS üzenet küldése várható világszerte, ez nagyságrendekkel alacsonyabb az ipari elemzők által 2004-re becsült havi 10 milliárd MMS üzenetnél.

A jelentés szerint a jelenlegi SMS piac 88%-át 22 éven aluliak teszik ki, és a jelenlegi MMS-képes mobiltelefonok ára jelentősen meghaladja e fogyasztók lehetőségeit. Az átlagos MMS-képes mobiltelefonok ára Ausztráliában több mint 1000 ausztrál dollár (~ 135 ezer Ft). A jelentés szerint az elemzők nem találtak működő MMS üzleti modellt a megvizsgált 16 országban, beleértve Ausztráliát.

Az Optus ausztrál mobiltelefon-szolgáltató azonban megvédi azon döntését, hogy belépett az MMS-piacra a legfrissebb előrejelzések ellenére. "Nem indítunk el szolgáltatásokat anélkül, hogy megvizsgálnánk üzleti modellünket. Körültekintőek és óvatosak vagyunk és elvégeztük a megfelelő kutatásokat." -- közölte a cég szóvivője.

"Előrejelzéseink szerint az Optus forgalmának 25%-át fogják kitenni az adatokkal kapcsolatos szolgáltatások 2005-ben és jó úton vagyunk efelé, jelenleg ez az arány 9%" -- mondta az Optus. Annak ellenére, hogy a cég nagyon izgatott az MMS-sel kapcsolatban, az Optus hosszú távra tervez. "A vállalat tudatában van annak, hogy ez egy viszonylag lassú fellendülés lesz."

"Ez egy olyan lépés, amelyet nem azonnal fognak megtenni a fogyasztók" -- jelentette ki a cég szóvivője, utalva arra, hogy a cég egyelőre mindössze két MMS mobiltelefont kínál ügyfeleinek és a sikerhez ennél jóval többre lesz szükség. "Ahogy egyre több mobiltelefon lesz a piacon különféle árkategóriákban, úgy fog nőni a szolgáltatás felhasználása."

Az Optus többek között úgy szeretné felgyorsítani az MMS szolgáltatás igénybe vételét, hogy lehető teszi azt, hogy az MMS üzeneteket bármilyen mobiltelefonra vagy e-mail címre el lehessen küldeni. Ha a fogadó mobiltelefon nem MMS-képes, akkor a felhasználó egy SMS üzenetet kap arról, hogy mely Web-helyen lehet megtekinteni az eredeti üzenetet.

A Sony Ericsson szóvivője elmondta, hogy a cég üzleti modelljének lényege az, hogy MMS-kész mobiltelefont dobnak piacra akkor, amikor az MMS kezd nekilendülni. A képes üzenetek küldése fellendülőben van és az MMS ennek természetes folytatása, mondta a szóvivő, aki azt is elmondta, hogy a Sony Ericsson hamarosan piacra dobja alacsony árkategóriájú MMS mobiltelefonját is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról