Szerző: Koi Tamás

2012. augusztus 24. 12:34

Hamarosan beltérben is elnavigálnak az okostelefonok

Noha korábban számos kísérlet, vagy ma is tartó tesztprogram indult arra, hogyan lehetne a navigációs eszközöket, így elsősorban az okostelefonokat a beltéri tájékozódáshoz használni, mindeddig egy sem ért el komoly áttörést. Egy iparági összefogás révén ez most rövidesen változhat.

Az okostelefonok egyik legtöbbet használt, legkedveltebb funkciója a navigáció, mellyel a készülék a GPS koordinátákat és/vagy a cellainformációkat használva képes kisebb-nagyobb pontossággal meghatározni a felhasználó helyzetét. A telefonok tulajdonosai számára ez a képesség azonban legtöbbször csak addig áll rendelkezésére, míg szabad ég alatt, de legalábbis kültérben tartózkodnak, az épületeken belül a legtöbb navigációs rendszer nem tudja tájékoztatni a használót a pontos helyzetéről.

Beltéri megmozdulás

Ezen próbál változtatni egy újonnan alakul iparági szövetség, melynek prominens tagjai közt három okostelefon-gyártó, a Nokia, a Samsung és a Sony is megtalálható további 20 taggal együtt. Az In-Location Alliance szövetség tagjai közt az okostelefon-gyártók mellett több chipgyártó is található (Qualcomm, Broadcom).

A beltéri navigáció továbbfejlesztésétől a szövetség tagjai új szolgáltatások létrejöttét remélik, melyek áruházakban, reptereken vagy pályaudvarokon kalauzolhatják el az épületen belül tartózkodó felhasználókat. A beltéri navigáció a közösségi alkalmazásokat használók számára is járhat előnyökkel, így például ezzel a technológiával az okostelefonja segítségével könnyedén megtalálhatná valaki az épületen belül tartózkodó ismerősét, kollégáját - áll a cégek által kiadott közleményben. A technológia emellett a rendezvények lebonyolításában és a hatóságok munkájában is segítséget nyújthat.

Elemzők szerint a beltéri navigáció a fenti, létező igényeket kiszolgálva fényes jövő előtt állhat, az ABI Research elemzése szerint három-öt éven belül várható komoly áttörés ezen a területen, többek közt az olyan iparági kezdeményezéseknek köszönhetően, mint az In-Location Alliance. A szövetség már idén meg akarja kezdeni a teszteket, melyek Wi-Fi és Bluetooth technológiai alapokra építenek majd, az első kereskedelmi megoldások pedig jövőre láthatnak napvilágot.

A különféle beltéri navigációs megoldások fejlesztésébe korábban több cég is belevágott. A Nokia már 2008-ban kísérletezni kezdett az épületeken belüli navigációban rejlő lehetőségekkel, éppúgy Wi-Fi alapokon, mint a mostani kezdeményezésnél. A cég tulajdonában lévő Navteq 2011-ben bejelentette első beltéri navigációs termékét, a Destination Mapset, a Google pedig ugyanebben az évben - erősen korlátozott üzemben tesztjelleggel - elindította a Google Maps beltéri navigációját.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Google esete jól mutatja, hogy beltéri navigáció terjedésének nem csak technológiai gátjai vannak: a legtöbb beltéri közeg magántulajdon, így a feltérképezéséhez a tulajdonosnak is hozzá kell járulnia, ami rendkívüli módon megnehezíti és körülményessé teszi az épületek belső terének feltérképezését.

Mágnesesség, ultrahang

A beltéri navigáció eltérő technológia megvalósításán dolgozik a finn Oului Egyetem. Az intézmény kutatói által fejlesztett Indoor Atlas rendszer, amely nem műholdas vagy rádiós, hanem mágneses elven működik. A rendszer működésének alapelve, hogy minden épületben egyedi és eltérő mágneses viszonyok uralkodnak, az okostelefonokban lévő gyorsulásmérők és magnetométer szenzorok segítségével könnyedén begyűjthetők ezek az adatok és térképpé alakíthatók.

Egészen más megközelítést alkalmaz ShopKick nevű alkalmazás, melynek célja szintén a beltéri tájékozódás segítése. A többi megoldással ellentétben itt az ember számára érzékelhetetlen ultrahang segítségével történik a zárt terek feltérképezése, de ehhez az épületen belül ultrahangos kihangosításra van szükség, amit a telefon a mikrofon segítségével érzékel - ez azonban azt feltételezi, hogy a beltérben valami kibocsátja ezeket az ultrahangokat, vagyis a rendszer üzemeltetése költséggel járhat a tulajdonos számára is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról