Szerző: Koi Tamás

2009. október 26. 09:44

Nincs egységes európai piac az online kereskedelem számára

Az uniós tagság hiába biztosíték a kereskedelmi javak szabad áramlására, máig komoly probléma, hogy a nemzetközösségen belülről, más tagállamból érkező online megrendeléseket visszautasítják egyes webáruházak, vagy más ok miatt nem jut el az áru a megrendelőhöz.

Mindez egy az Európai Bizottság számára készült felmérésből derül ki, mely során a próbavásárlók EU-szerte egy 100 népszerű termékből álló lista elemeit – fényképezőgépeket, CD-ket, könyveket, ruhákat stb. – próbálták megvásárolni külföldi webáruházaktól. A mintegy 11 ezer próbavásárlás tanulsága lesújtó lett: a kutatás megállapította, hogy a fogyasztók a határokon átnyúló tranzakciók 60 százalékát nem tudták befejezni, mert a kereskedő nem vállalta az áru kiszállítását a vásárló lakóhelye szerinti országba vagy nem kínált fel a határokon keresztül is használható, megfelelő fizetési módot.

A fogyasztók a felmérés szerint legkevésbé Lettországból, Belgiumból, Romániából és Bulgáriából tudtak külföldön vásárolni, ráadásul a külföldi internetes vásárlás sikerére kettő (Ausztria és Észtország) kivételével az összes országban 50 százaléknál kisebb volt az esély. Magyarországon a próbavásárlások 60 százaléka zárult sikertelenül, ami valamivel magasabb az európai átlagnál.

A felmérésből kiderül, hogy a külföldi vásárlás többször nyilvánvaló előnyökkel jár: a tagállamok több mint felében a termékek legalább 50 százalékát 10 százalékkal olcsóbban lehetett megtalálni egy külföldi weboldalon (szállítási költséggel együtt), ráadásul a keresett termékek átlagosan felét nem is lehetett belföldi webshopból megvásárolni.

Az eredmények kapcsán Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi biztos a jogszabályi háttér tisztázását és egyszerűsítését sürgette: \"A kutatás eredményei megdöbbentőek, hiszen immár konkrét tények és számok mutatják, hogy a fogyasztók számára mennyire nem működik az európai egységes piac az online kiskereskedelem terén. A hatalmas európai piacon a fogyasztótól csupán egyetlen egérkattintásnyira kellene lenniük a jobb ajánlatoknak és a nagyobb termékválasztéknak. Ehhez képest a valóságban a vásárlók jórészt még mindig az országhatárok közé vannak szorítva. Ily módon Európa fogyasztóitól megtagadják a szélesebb választékot és a jobb ár/érték arányt,pedig nem ezt érdemlik. Egyszerűsítenünk kell azt a jogi labirintust, amely megakadályozza az internetes kereskedőket abban, hogy termékeiket más országokban is árusítsák.\"

Az Európai Bizottság közleményében a jogszabályrendszer egyszerűsítésén túl felhívja a figyelmet a fogyasztói jogszabályok betartatására irányuló összehangolt európai akciókra, mely amellett, hogy gátat vethet az illegális kereskedelemnek, erősítheti a határokon átívelő vásárlásba vetett fogyasztói bizalmat. A Bizottság szerint emellett szükség van a határokon átnyúló, átfogó európai szerzői jogi szabályozási rendszerre is.

Jelenleg a kiskereskedőknek számos adóhatósággal kell kapcsolatban állniuk, az elektronikus hulladék újrafelhasználásával kapcsolatban különféle nemzeti szabályoknak kell megfelelniük, szerzői jogdíjat pedig ugyanazon termékre akár több országban is fizetniük kell. A Bizottság javaslatai az első két problémára irányulnak, azonban a jogdíjakra is rövidesen gyakorlati megoldást kell találni - hangsúlyozza a közlemény.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról