Szerző: Dojcsák Dániel

2008. december 2. 14:23

A Windows 7 kompatibilis videochip nélkül is futtatja a DirectX 10-et igénylő szoftvereket

[CustomPC/HWSW] A Windows 7 új grafikus motorja akkor is képes lesz kiaknázni a Direct3D-ben rejlő lehetőségeket, ha nincs megfelelő grafikus chip a gépben. Az ezt lehetővé tevő megoldást (lényegében egy software wrapper) a Microsoft WARP 10 névre keresztelte.

[CustomPC/HWSW] A Windows 7 új grafikus motorja akkor is képes lesz kiaknázni a Direct3D-ben rejlő lehetőségeket, ha nincs megfelelő grafikus chip a gépben. Az ezt lehetővé tevő megoldást (lényegében egy software wrapper) a Microsoft WARP 10 névre keresztelte.

A Microsoft weboldalán elérhető dokumentum szerint a WARP 10 megfelel majd a Direct3D 10 és 10.1 minden követelményének és támogatni fogja minden elérhető funkcióját, akár nyolcszoros mintavételű élsimítást, anizotrópikus szűrést és minden opcionális textúraformátumot is. A minimum hardverigény egy egyszerű 800 MHz-es CPU, melyhez még MMX, SSE sem szükséges. Igaz, valamirevaló teljesítményt a többmagos, SSE 4.1-et is ismerő processzoroktól lehet majd várni.


Direct3D 10 szoftveresen is

Természetesen egy egyszerű asztali CPU nem lesz képes felvenni a versenyt még a középkategóriás grafikus gyorsítókkal sem, de a Microsoft szerint a WARP számos esetben kapóra jöhet, például ha a gépben egyáltalán nincs grafikus gyorsító (pl. szerver), vagy ha hibás a driver. Az alkalmazásfejlesztők életét is megkönnyíti a WARP, ugyanis nem lesz szükség külön szoftveres renderelőrutinra, így elég egyetlen kódutat írni a megjelenítéshez, ami képes kihasználni a 3D gyorsítót, de nélküle is boldogul.

A kiadott dokumentumban szerepelnek teljesítményteszek is: a Crysis játékot futtatják 800x600-as felbontásban a legalacsonyabb részletességi beállítások mellett másodpercenként mindössze 7 képkockás frissítési sebességgel futott egy 3 GHz-es Core i7 processzoron -- viszont ennél némileg lassabban (5,7 fps) megy az Intel chipkészletbe integrált, DirectX 10 kompatibilis videovezérlőjén.

Az eredményekből látszik, hogy sem az ATI, sem az NVIDIA nem kell féljen a játékpiaci hegemóniájának megtörésétől, és a Microsoft sem úgy tekint a WARP-ra, mint a dedikált grafikus chipeket leváltó megoldásra, hiszen me már néhány ezer forintért vásárolhatunk belépőkategóriás videokártyákat, amelyek négyszer-ötször nagyobb teljesítményre képesek egy csúcskategóriás CPU-nál. A megoldás segítségével egyszerűen csak mindenki számára elérhetővé válik a Windows 3D gyorsítást igénylő grafikus felülete, de hasznos lehet olyan üzleti célok esetében is, ahol a 3D nem kulcsfontosságú, de valamely alkalmazáson belül szükség lenne virtuális környezeteket vagy emulációkat megjelenítő fejlettebb 3D grafikára.

A processzorok és a grafikus chipek funkcionalitása egyre közelít egymáshoz, előbbiek egyre inkább alkalmasak masszívan párhuzamosított kód hatékony futtatására, utóbbiakba pedig egyre rugalmasabban programozhatók. A WARP segítségével lehetővé válik a DirectX 10 alkalmazásprogramozási interfészt használó szoftverek futtatása a processzoron. Persze ma még nevetséges sebességgel, de CPU-k teljesítménye évről évre javul -- sokan vélik úgy, hogy a PC-s grafika jövője a szoftveres renderelés lesz.

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.

a címlapról

GENERATÍV

0

A Stack Overflow adataival okosodik a ChatGPT

2024. május 9. 14:00

A Google után a másik legmeghatározóbb piaci szereplővel is együttműködést írt alá a világ legnagyobb fejlesztői közösségi platformja.