:

Szerző: Koi Tamás

2023. január 2. 10:55

Dráguló szolgáltatások, búcsúzó cégek - így kezdődik 2023 a telkóban

2023-ban a távközlési szolgáltatók ügyfeleinek fel kell készülniük arra, hogy a szolgáltatójuktól magasabb összegű számlákat fognak kapni - a sort idén a Vodafone és a Digi nyitotta. Utóbbiba az év utolsó napján beolvadt az Invitel, ezzel a magyar vezetékes távközlési piac domináns szereplőinek száma eggyel csökkent.

Az újév rendszerint számos változást hoz az élet legtöbb területén, melyek - különösen a mostani gazdasági helyzetben - többnyire az árak felfelé korrigálását jelentik a szolgáltatói szegmensben (is). A magyar távközlési piacon az előfizetők idén megismerkedhetnek az inflációkövető árkorrekcióval, melyből az elsőt éppen ma hajtotta végre a Vodafone Magyarország. Az idei évet a 4iG tulajdonában lévő Digi Távközlési Kft. is új árstruktúrával kezdte, ami főleg azokat érintheti kedvezőtlenül, akik kizárólag internetelőfizetést vesznek igénybe a szolgáltatónál.

A Vodafone Magyarország mától a 2021 szeptemberi és a 2022 augusztus végi időszak átlagos fogyasztói árindex-változásnak megfelelően korrigálja árait a cég korábbi közleménye alapján. A társaság egyébként a magyarországi távközlési piacon elsőként illesztette be általános szerződési feltételeibe az automatizált, inflációarányos díjkorrekciót, mely azóta a piac két másik, meghatározó szereplője, a Yettel Magyarország és a Magyar Telekom is átvett kisebb-nagyobb módosításokkal.

A brit tulajdonú távközlési cég az árkorrekciót az adott időszak 109,39 % mértékű átlagos fogyasztói árindex változásának figyelembe vételével kalkulálta ki, versenytársai ugyanakkor eltérő módon számolnak, így a 2022-es naptári év átlagos fogyasztói árindex-változását fogják figyelembe venni, előreláthatóan január végén, február elején. A konszenzus most 14,5-14.6% közé várja az éves átlagos maginflációt, azaz a Yettel és a Magyar Telekom előfizetői ekkora automatikus díjemelésre számíthatnak a legtöbb szolgáltatás esetében az év első hónapjaiban.

digi_shop

Dobpergés: AI engineering demo day-jel és képzéssel is érkezünk!

3 csapat, 3 demó, avagy hogyan is használjuk az AI-t? November 17-én érkezik a demo day, 19-én pedig ez első AI képzésünk.

Dobpergés: AI engineering demo day-jel és képzéssel is érkezünk! 3 csapat, 3 demó, avagy hogyan is használjuk az AI-t? November 17-én érkezik a demo day, 19-én pedig ez első AI képzésünk.

A Digi egyelőre nem épített be inflációkövető mechanizmust az árazásába, a 4iG tulajdonában lévő cég ugyanakkor november elején közölte, hogy januártól minden vezetékes és műholdas távközlési szolgáltatásának árát korrigálja. A cég ezzel együtt sietett leszögezni, hogy ez az árkorrekció azoknak kevésbé, vagy egyáltalán nem fáj majd, akik megújítják a hűségszerződésüket a szolgáltatóval 2023. december 31-ig, illetve elektronikus számlázásra állnak át.

A szolgáltató életében ettől függetlenül a 2023-as év mindenképpen vízválasztó lehet, hiszen idén mindenképpen eldől, hogy a 4iG tulajdonába kerülhet-e a Vodafone Magyarország, mely legfőképpen a hazai mobilszegmensben adhatna jelentős lendületet a cégcsoportnak. A vállalat struktúrája addig sem maradt teljesen változatlan, hiszen 2022. december 31-én az előzetes tájékoztatásnak megfelelően beolvadt a Digi Távközlési Kft-be az Invitel Távközlési Zrt., a Digi Infrastruktúra Kft. és az i-TV Zrt.

Az Invitel, mint a magyar vezetékes távközlési piac egykoron egyik meghatározó szereplője ezzel végképp befejezte a pályafutását, a cég rurális területen élő ügyfelei azonban rövid távon továbbra sem számíthatnak sok jóra ettől a változástól, az elavult infrastruktúra lecserélése ugyanis olyan léptékű beruházást feltételez, melynek megvalósítása részben az előfizetői díjak további emelése árán lenne csak lehetséges.

Az ageism, vagyis az életkorral kapcsolatos előítélet és diszkrimináció az IT-ban hatványozottan jelen van, akár már 35-40 évesen is bele lehet futni.

a címlapról