Kinéz a negyedik, milliárdos büntetés a Google-nek
Hónapokon belül újabb, milliárd eurós büntetést varrhat a Google nyakába az Európai Bizottság, amiért a cég visszaél erőfölényével az adtech láncban.
Megkaphatja sorrendben negyedik, milliárd eurós büntetését a Google az Európai Bizottságtól akár már a jövő év elején is, amiért a cég visszaélhetett erőfölényével az online hirdetések piacán - írja egy bennfentes forrásra hivatkozva a Reuters. A bevételeit túlnyomó részben az internetes keresőszolgáltatásokból és hirdetésekből szerző cég versenyellenesnek ítélt tevékenységét az elmúlt évtizedben több mint nyolcmilliárd eurónyi büntetés kiszabásával "díjazta" a Bizottság.
Az EU végrehajtó szerve tavaly júniusban indított versenyjogi vizsgálatot a Google ellen, arra alapozva, hogy a Google a display hirdetések piacán gyakorlatilag az összes szinten képviselteti magát, azaz hirdetési célból adatokat gyűjt (trackerek), hirdetési helyeket értékesít direktben, illetve hirdetésközvetítőként is működik egyben.
Ollé, lesz SYSADMINDAY! Duna melletti szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt, az IT-üzemeltetők világnapját. Standup, IT security meetup, szakmázás, barátok, még több sörcsap.
A Bizottság a vizsgálat megindításakor kifejtette, álláspontja szerint a Google megnehezítette a versenytárs hirdetési szolgáltatók helyzetét ebben az ellátási láncban azáltal, hogy az általa targetálási céllal gyűjtött adatokat nem osztotta meg más cégekkel.
A Reuters egy meg nem nevezett forrásai szerint az ilyenkor szokásos procedúra során nyújtott önkéntes vállalásokat a Bizottság nem tartotta elégségesnek ahhoz, hogy a jogsértő állapot megszűnhessen. Ezt ugyan a Google később még korrigálhatja, mindazonáltal ez a legkevésbé sem bíztató jel az ügy kimenetelét illetően a cég számára.
A piac, illetve a piaci dominancia méretét jól jelzi, hogy a Google-höz eddig csak az idei első félévben globálisan mintegy 111 milliárd dollárnyi hirdetési árbevétel folyt be, a teljes évre vonatkozóan pedig elemzők 233 milliárd dolláros bevételt várnak csak ettől az üzletágtól.
Az online hirdetések és adtech-megoldások piacán - többnyire a fent említett dominancia miatt - a Google tevékenységét az összes kontinensen vizsgálja, vagy vizsgálta már versenyjogi hatóság, Európában pedig már külön vizsgálódott az ügyben a francia és a brit versenyjog is.