Szerző: Koi Tamás

2021. december 13. 12:46

Az adatvédelem miatt vár versenyjogi vizsgálat az Apple-re

Az Apple az utóbbi időszakban látszólag meglehetősen komolyan veszi a felhasználók privát szférájának védelmét, ám ennek a törekvésnek lehetnek bizonyos hátulütői is.

Idén április óta, vagyis az iOS operációs rendszer 14.5-ös verziójának megjelenése óta a követőkódokat használó applikációk fejlesztői meglehetősen nehéz helyzetbe kerültek, ha az Apple platformján személyre szabott hirdetésekkel kívánják kiszolgálni a felhasználóikat. A cupertinói cég ebben a verzióban vezette be ugyanis a követőkódok tiltásának lehetőségét, mely minden, ilyen kódot (trackert) használó app első indulásakor a felhasználó kezébe adja a lehetőséget, hogy tiltsa az adott applikáció által használt internetes nyomkövetőket.

Bár a cél első olvasatra mindenképpen nemes, a lengyel versenyhatóság, az UOKiK most mégis úgy látja, hogy az Apple fenti gyakorlata a versenyjogba ütközhet. A lengyel hatóság konkrétan azt kívánja megvizsgálni az eset kapcsán, hogy a tiltás valójában nem arra irányult-e, hogy az Apple a perszonalizált hirdetések piacán gyengítse riválisainak pozícióját (az Apple maga is gyűjt felhasználói adatokat a személyre szabott hirdetésekhez, ez a követési tevékenység ugyanakkor kikapcsolható az iPhone-ok beállításainál).

generic-tracking-prompt-green

Színfalak mögött: így épül egy szoftverfejlesztő iroda

Betekintést nyújtunk olyan folyamatokba, melyek sokszor teljesen láthatatlanok a munkavállalók számára.

Színfalak mögött: így épül egy szoftverfejlesztő iroda Betekintést nyújtunk olyan folyamatokba, melyek sokszor teljesen láthatatlanok a munkavállalók számára.

Az Apple új adatvédelmi beállításainak pontos hatását a piacra egyelőre nehéz felmérni - a korábbi spekulációk alapján a mintegy 1,5 milliárd iOS-felhasználót potenciálisan érintő változások leginkább a Meta-nak fájhattak, ám a tavasz óta eltelt időszak üzleti jelentései alapján úgy tűnik, a cég portfóliójába tartozó Facebook közösségi szolgáltatást a vártnál kevésbé viselte meg a követőkódok működésének korlátozása.

A versenyjog részéről nem ez az első, és vélhetően nem is ez lesz az utolsó eset, amikor a szabályozó hatóságok azt feltételezik, hogy az Apple drákói szigora valójában nem szól másról, mint a versenytársak ellehetetlenítéséről.

Ennek kapcsán az App Store legendásan zárt rendszerért és szigorú felhasználási feltételeit szokták elsősorban példaként felhozni, melyet több szakhatóság és állam - így többek közt az Európai Bizottság versenyjogi szerve - sem néz jó szemmel. 

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról