Szerző: Koi Tamás

2021. július 29. 09:58

Kitűnő eredmények mellett meglepetészakó a Facebooknál

Az Apple-nél és a Microsoftnál is nagyobb ütemben növelte árbevételét a Facebook az idei második negyedévben, ám a cég által az év hátralévő időszakára előrevetített kilátások beárnyékolták a befektetői hangulatot.

Hozta a kötelezőt a 2021-es második negyedévben a világ legnagyobb közösségi platformja, a Facebook, mely az elemzői várakozásokat felülmúló növekedésről és profitról számolt be szerdai üzleti jelentésében. A befektetők kedvét ugyanakkor negatívan befolyásolták az év hátralévő időszakára vonatkozó kilátások, amiben "jelentős lassulást" prognosztizál a cég - a Facebook részvényei az egyébként kitűnő negyedéves eredmények ellenére a beszámoló közzétételét követően 3,5%-ot veszítettek az értékükből.

Ami a múltat illeti, a Facebook túlnyomó részt hirdetésekből származó árbevétele az idei második negyedévben 56%-kal, 29 milliárd dollárra nőtt, ami egyben azt is jelenti, hogy a cég gyorsabb ütemben tudott növekedni az áprilistól június végéig tartó időszakban, mint az Apple vagy a Microsoft (a nagy négyes közül egyedül a Google anyacége, az Alphabet tudott ennél is nagyobb növekedést felmutatni).

Ennél is látványosabban, 101%-kal nőtt a Facebook profitja a második negyedévben, mely így elérte 10,4 milliárd dollárt, ezzel a profitnövekedési rátát tekintve messze meghaladva az iparági átlagot.

wehner_zuckerberg
david wehner pénzügyi igazgató és mark zuckerberg elnök-vezérigazgató

Elindult a heti kraftie hírlevél!

Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

Elindult a heti kraftie hírlevél! Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

A Facebook havi aktív felhasználószámának bővítése ezzel együtt mindössze 7% volt, az így elért 2,9 milliárdos bázis csekély mértékben alulmúlta az előzetes, 2,92 milliárdos elemzői várakozásokat, illetve a növekedés legalább három éve nem volt ilyen lassú ezen a területen - emelik ki elemzők. Ennek oka a cég szerint elsősorban abban keresendő, hogy a pandémia alatt a növekedési ciklus teljesen felborult, így a lezárások idején többen tartották egymással a kapcsolatot a közösségi platformokon keresztül, míg a nyitást követően jelentős számú, korábban aktív felhasználó távozott. 

A befektetői kedvet ez, illetve egy hasonlóan baljós jóslat rontotta el szerdán: a Facebook pénzügyi vezetője, David Wehner közölte, a Facebookra nehezedő "szabályozói nyomás", illetve egyes platformok adatvédelmi változásai jelentős mértékben negatívan befolyásolhatják az éves növekedési mutatókat. 

A Facebook számára az elmúlt évek egyik legnagyobb gyomrosát az Apple vitte be az iOS operációs rendszer 14.5-ös verziójában megjelenő új adatvédelmi beállításokkal, melyek gyakorlatilag ellehetetlenítik a közösségi oldal hirdetéseinek célzását kiszolgáló kódok (trackerek) elhelyezését az iPhone-okon. Ezzel becslések szerint több mint egymilliárd mobilos felhasználó gyakorlatilag láthatatlan marad a Facebook hirdetéskiszolgáló rendszere számára.

A Facebook az így kieső bevételeket az e-commerce kezdeményezésekkel (Shops), illetve a véleményvezér-tartalomelőállítók támogatásával és más platformokról történő átcsábításával, valamint a távolabbra mutató VR/AR projektekkel, igyekszik kompenzálni. A társaság mindezeken túl további növekedést vár az aukciós alapú hirdetési árak emelkedésétől.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról