Szerző: Hlács Ferenc

2020. október 13. 10:04

Szépen hízott a PC-piac a harmadik negyedévben

Az öt éve példátlan növekedést a Gartner szerint főként a konzumer eszközök hajtották.

Növekedési pályán a PC-piac, a koronavírus-járvány miatti kijárási korlátozások az idei harmadik negyedévben is komoly lendületet adtak a szegmensnek, amely csaknem 71,4 millió eladást könyvelhetett el az idei harmadik negyedévben, 3,6 százalékkal múlva felül az egy évvel korábbi számokat. A Gartner előzetes jelentése szerint az Egyesült Államokban tíz éve nem volt hasonló növekedés a konzumer kategóriában, globálisan pedig öt éve az idei Q3 a legerősebb időszak. A növekedést főként az otthoni szórakozásra, illetve a távoktatáshoz vásárolt eszközök hajtották. A vállalati PC-k teljesítménye már kissé visszafogottabb volt, a járvány kirobbanásakor tapasztalt vásárlási lázat megfontoltabb költések váltják fel nagyvállalati környezetben, noha továbbra is folyamatosak a távmunkához szükséges eszközök beszerzései.

LENOVO AZ ÉLEN

A rangsor az idei Q3-ra nem sokat változott, az élen a Lenovo áll, a kínai gyártó 8,3 százalékos növekedést könyvelhetett el a tavalyi harmadik negyedévhez képest, így 18,3 millió készüléket értékesített, piacrészét pedig 1,2 százalékponttal 25,7 százalékra növelte - mindezt úgy, hogy a cég asztali PC-ire csökkent a kereslet.

A Lenovót a HP követi, 15,4 millió eladott eszközzel, ami vékony, 0,7 százalékos előrelépést jelent a megelőző év hasonló időszakához viszonyítva - az aránylag kis növekedés szintén az asztali PC-kre irányuló visszafogott keresletnek tudható be, illetve a cég a notebookok eladásaiban sem tudott igazán remekelni, a járvány által az ellátási láncban okozott fennakadások miatt. A HP piacrésze így 22,3-ról 21,6 százalékra olvadt.

gartnerpc2020q3

A harmadik helyen a Dell áll, amely zsinórban 17 negyedévben számolhatott be éves szintű növekedésről - egészen mostanáig, az idei Q3 ugyanis megtörte a gyártó sikersorozatát. A Dell 4,6 százalékos visszaeséssel zárta az időszakot, ami 10,8 millió eladott készüléket jelent, piacrésze pedig 16,5-ről 15,2 százalékra konszolidálódott. Noha a gyártó a notebookok eladásait növelni tudta, ez a növekedés kevés volt ahhoz, hogy ellensúlyozza a vállalat asztali PC-ire vonatkozó kereslet meredek zuhanását.

A KONZUMER ESZKÖZÖK HÚZTAK

A negyedik helyen álló Apple már boldogabb lehet, a cupertinói óriás számítógépeiből 7,3 százalékkal több talált gazdára mint egy évvel ezelőtt, azaz 5,5 millió darab. Ezzel a gyártó a piacból 7,5 helyett már 7,7 százalékos szeletet hasít ki magának. Ugyanígy az Acer és az ASUS is jól teljesített, előbbi 5 millió eladott készüléke nem kevesebb mint 29,5 százalékos növekedést jelent, ami a piacrészben 1.4 százalékpontos előrelépésre fordult le, így az Acer a szegmensből már 7,1 százalékot tudhat magáénak. Az ASUS 4,7 millió eladott számítógépe 12,9 százalékkal haladja meg az előző éves Q3 eredményeit, ami 6,1-ről 6,7 százalékra srófolja fel a gyártó piaci részesedését.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az Apple-Acer-ASUS trió látványos teljesítménye a Gartner szerint annak köszönhető, hogy a szegmens vezető gyártóival szemben portfóliójuk hangsúlyosabban a konzumer szegmenst célozza, amely az egyre visszafogottabban költekező vállalati ügyfelekkel szemben továbbra is erős keresletet mutat az otthoni PC-kre.

Az "egyéb" kategóriába tömörülő többi gyártó összesen 11,4 millió eladásért felel, ez 2020 harmadik negyedében a tavalyi Q3-as 17,4 helyett már csak 16 százalékos piacrészre elég - ahogy többek között az okostelefonok szegmensében is megfigyelhető, itt is egyre inkább a legnagyobb szereplők kezében koncentrálódik a piac.

Említést érdemel, hogy a Chromebookok eladásai valósággal kilőttek az időszakban - noha azokat a Gartner nem számítja bele a hagyományos PC-piaci számokba, amelyekben hagyományosan az asztali és notebook PC-k, illetve a Microsoft Surface-hez hasonló "ultramobil" eszközök adatai szerepelnek. A Google rendszerével szerelt, jellemzően kedvező árú notebookokból mintegy 90 százalékkal több talált gazdára mint egy éve - a csaknem duplázott teljesítmény elsősorban az Egyesült Államokban a távoktatásnak köszönhető. Miután az eszközök a kombinált PC-Chromebook piac 11 százalékáért felelnek, azokkal együtt a globális éves PC-piaci növekedés 9 százalék környékén alakult.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról