Szerző: Hlács Ferenc

2016. március 1. 13:34

Saját hibájából ütközhetett a Google önvezető autója

Busznak ütközött a Google önvezető autója - a projekt történetében most először lehetséges, hogy saját hibájából. A baleset során senki nem sérült meg, a történtekért a keresőóriás részben már vállalta a felelősséget.

Balesetet szenvedett a Google egyik önvezető autója február közepén Kaliforniában. Nem ez az első eset, hogy a keresőóriás valamelyik szenzorokkal megpakolt, sofőr nélküli járműve közúton ütközik, ugyanakkor ez lehet az első alkalom, amelyben az önvezető autó a hibás.

A Google-autó - egy jelentősen átalakított Lexus RX450h - a Reuters értesülései szerint először félrehúzódott, hogy kikerüljön néhány az úton lévő homokzsákot, majd mikor megpróbált visszatérni a sáv közepére, oldalról egy csuklós busznak ütközött. Szerencsére nem nagy karambolra kell gondolni, az ügyben múlt héten leadott jelentés szerint a busz nagyjából 24, az önvezető Lexus pedig alig több mint 3 kilométeres óránkénti sebességgel haladt.

Az ütközés - jobban mondva koccanás - során az autó első lökhárítójának bal oldala és bal első kerék sérült meg, illetve az egyik vezetőoldali szenzorban is keletkezett kár. A jármű épp a busz közepénél lévő csuklós résznek koccant neki, a buszban minimális kárt okozva. Az eset során senki nem sérült meg.

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

A Google szerint az akadály kikerülését követően, a visszasorolás alatt az automatika, és az autóban ülő tesztsofőr is úgy kalkulált, hogy a busz beengedi majd a sávba - mint utóbb kiderült, tévesen. Noha az illetékes hatóságok még vizsgálják az eset körülményeit, így nem született még hivatalos állásfoglalás annak kapcsán, hogy pontosan ki okozta a balesetet, a keresőóriás hétfőn elismerte, hogy "részben felelős" a történtekért.

A vállalat az esetet követő napokban felülvizsgálta önvezető autóinak szoftverét, illetve "több ezer" szimuláció során vizsgálta meg a hasonló lehetséges incidenseket. A cég szerint a jövőben autói kiemelten figyelnek majd a nagyméretű járművekre, szem előtt tartva, hogy azok kisebb valószínűséggel engednek utat a személyautóknak hasonló esetekben. A Google nagyjából hat éve dogozik a sofőr nélküli járművek kifejlesztését célzó projektjén, ezalatt a cég autói - emberi sofőrök felügyelete és időnként segédlete mellett - összesen több mint 3,2 millió kilométert tettek meg.

Az időszak alatt a vállalat 17 kisebb baleset könyvelt el, noha ez az első alkalom, amelynél lehetséges, hogy az önvezető autó szoftverének hibája volt az ütközés. Az eset leírása alapján a koccanás egyébként emberi vezetővel is bekövetkezett volna - ezt az is jól mutatja, hogy a tesztsofőr nem állította meg az autót - a Google célja azonban nem az utakon az emberekkel megegyezően navigáló, hanem náluk jobb, biztonságosabb autók kifejlesztése. Az egyik legnagyobb nehézséget a projektben épp az jelenti, hogy a sofőr nélküli autóknak az emberi sofőrök mellett kell helytállniuk - ha csak egymással folyamatosan kapcsolatban lévő robotautók uralnák az utakat, a cégnek nagyságrendekkel könnyebb dolga lenne. Erre azonban még jó ideig várni kell.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 15. 09:58

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.