Szerző: Hlács Ferenc

2016. március 1. 13:34

Saját hibájából ütközhetett a Google önvezető autója

Busznak ütközött a Google önvezető autója - a projekt történetében most először lehetséges, hogy saját hibájából. A baleset során senki nem sérült meg, a történtekért a keresőóriás részben már vállalta a felelősséget.

Balesetet szenvedett a Google egyik önvezető autója február közepén Kaliforniában. Nem ez az első eset, hogy a keresőóriás valamelyik szenzorokkal megpakolt, sofőr nélküli járműve közúton ütközik, ugyanakkor ez lehet az első alkalom, amelyben az önvezető autó a hibás.

A Google-autó - egy jelentősen átalakított Lexus RX450h - a Reuters értesülései szerint először félrehúzódott, hogy kikerüljön néhány az úton lévő homokzsákot, majd mikor megpróbált visszatérni a sáv közepére, oldalról egy csuklós busznak ütközött. Szerencsére nem nagy karambolra kell gondolni, az ügyben múlt héten leadott jelentés szerint a busz nagyjából 24, az önvezető Lexus pedig alig több mint 3 kilométeres óránkénti sebességgel haladt.

Az ütközés - jobban mondva koccanás - során az autó első lökhárítójának bal oldala és bal első kerék sérült meg, illetve az egyik vezetőoldali szenzorban is keletkezett kár. A jármű épp a busz közepénél lévő csuklós résznek koccant neki, a buszban minimális kárt okozva. Az eset során senki nem sérült meg.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Google szerint az akadály kikerülését követően, a visszasorolás alatt az automatika, és az autóban ülő tesztsofőr is úgy kalkulált, hogy a busz beengedi majd a sávba - mint utóbb kiderült, tévesen. Noha az illetékes hatóságok még vizsgálják az eset körülményeit, így nem született még hivatalos állásfoglalás annak kapcsán, hogy pontosan ki okozta a balesetet, a keresőóriás hétfőn elismerte, hogy "részben felelős" a történtekért.

A vállalat az esetet követő napokban felülvizsgálta önvezető autóinak szoftverét, illetve "több ezer" szimuláció során vizsgálta meg a hasonló lehetséges incidenseket. A cég szerint a jövőben autói kiemelten figyelnek majd a nagyméretű járművekre, szem előtt tartva, hogy azok kisebb valószínűséggel engednek utat a személyautóknak hasonló esetekben. A Google nagyjából hat éve dogozik a sofőr nélküli járművek kifejlesztését célzó projektjén, ezalatt a cég autói - emberi sofőrök felügyelete és időnként segédlete mellett - összesen több mint 3,2 millió kilométert tettek meg.

Az időszak alatt a vállalat 17 kisebb baleset könyvelt el, noha ez az első alkalom, amelynél lehetséges, hogy az önvezető autó szoftverének hibája volt az ütközés. Az eset leírása alapján a koccanás egyébként emberi vezetővel is bekövetkezett volna - ezt az is jól mutatja, hogy a tesztsofőr nem állította meg az autót - a Google célja azonban nem az utakon az emberekkel megegyezően navigáló, hanem náluk jobb, biztonságosabb autók kifejlesztése. Az egyik legnagyobb nehézséget a projektben épp az jelenti, hogy a sofőr nélküli autóknak az emberi sofőrök mellett kell helytállniuk - ha csak egymással folyamatosan kapcsolatban lévő robotautók uralnák az utakat, a cégnek nagyságrendekkel könnyebb dolga lenne. Erre azonban még jó ideig várni kell.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról