Szerző: Voith Hunor

2015. szeptember 11. 13:33

A Huawei a digitális Európa partnere lenne

A kínai vállalat a telekommunikációtól az autóiparon át az okosvárosokig aktívan részt vesz a fejlesztésekben. Egyik legnagyobb partnere a régióban a Deutsche Telekom, a német cég a Huawei segítségével a régió első számú felhőszolgáltatójává szeretne válni.

Bár a Huawei az utóbbi időben nagy erőket mozgat meg azért, hogy az emberek okostelefonjai révén fogyasztói márkaként is megismerjék és elfogadják, a kínai vállalat alapvető tevékenysége és növekedési motorja továbbra is a telekommunikációs hálózati eszközök fejlesztése, komplett infrastruktúrák kiépítése. Az amerikai piacon (a korábban már általunk is többször említett amerikai-kínai információbiztonsági bizalmatlanság miatt) nem szívesen látott cég Európában a hazai pályán szereplő Ericsson mellett is képes volt meghatározó szereplővé válni – az elmúlt közel tíz évben 19 közös kutatóközpontot hozott létre a kontinensen.

A vállalat ezen tapasztalataira építve kívánja tovább építeni régiós jelenlétét, elsősorban az Internet of Things-re (IoT, az Európai Unióban Industry 4.0 néven is említik) alapozva: okoslétesítmények (például stadionok), okosvárosok, okosjárművek, felhőszolgáltatások, és persze a mindent mindennel összekötő mobilhálózatok. A Huawei ennek megfelelően a közelmúltban több új, jelentős együttműködést is bejelentett európai nagyvállalatokkal.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Huawei marketingigazgatója, William Xu az idei müncheni innovációs napon tömören össze is foglalta a vállalat IoT-stratégiáját. Xu szerint a cég három fő pillérre épít: az első egy egységes IoT platform kialakítása (Agile IoT Gateway, az Agile Controller), a második a LiteOS operációs rendszer, a harmadik pedig az eszközök összekapcsolása. Sajnos műszaki részletekről a müncheni rendezvényen sem sikerült igazán érdemi új információkat szereznünk, Dr. Jijun Luo, a Huawei nyugat-európai megoldásokért felelős igazgatója az eddig ismerteken felül (rendkívül kis méret, nyitott API-k, szabad szoftveres licenc, automatikus hálózatkonfigurálás és -kezelés) a még javában zajló fejlesztési folyamat miatt nem beszélt. Az mindenesetre egyértelmű, hogy a vállalat teljeskörű IoT-backendet kíván kínálni a jövőben, hardveres és szoftveres téren egyaránt.

A Huawei saját előrejelzése szerint 2014-ben globálisan még "csak" mintegy 8 milliárd mobilkapcsolat volt, 2025-re viszont várhatóan 100 milliárdra fog emelkedni ez a mutató, és jelenleg naponta 47 millió új érzékelőt kötnek be az "IoT-világba". A cég számításai egy ország informatikai és telekommunikációs infrastruktúrájának 20 százalékos bővítése egy százalékos GDP-emelkedést is eredményez.

A Deutsche Telekom az Huawei-jel tör felhős babérokra

A német telekommunikációs vállalat a Huawei müncheni rendezvényén jelentette be, hogy szorosabbra fűzi kapcsolatát a kínai céggel annak érdekében, hogy Európában sikerrel tudja felvenni a versenyt a vállalati felhős szolgáltatások (infrastruktúra-, platform- és szofterszolgáltatás)  terén nagy amerikai konkurenseivel, konkrétan a Google-lal és az Amazonnal. A Deutsche Telekom (DT) célja a legnagyobb európai vállalati felhőszolgáltatóvá válni, a cég 2018-ra az ebből származó, jeleneleg egymilliárd eurós éves forgalmát a következő néhány év során megduplázná – a DT-nél éves szinten 20 százalék körüli növekedéssel számolnak.

A DT eddig elsősorban a privát felhők kiépítése és üzemeltetése terén szerzett tapasztalatot, de ahhoz, hogy tényleg komoly versenytársa lehessen az amerikai nagy felhőszolgáltatóknak, a publikus felhőszolgáltatások piacán is helyt kell állnia. Dr. Ferri Abolhassan, a T-Systems (a Telekom üzleti informatikai szolgáltatásokkal foglalkozó leányvállalata) IT-igazgatója a cég egyik legfontosabb versenyelőnyének az európai piacon az adatbiztonságot emelte ki, egyértelműen utalva ezzel arra a tényre, hogy a németországi adatközpontokhoz és az ott tárolt információkhoz az amerikai biztonsági szerveknek nincs törvényes hozzáférése.

A "Németország-kártya" kijátszása egyébként nem újkeletű, korábban például az SAP is ezzel érvelt, amikor elkezdte a jelenleg is folyó, felhő fókuszú átalakítási programját. Kérdésünkre, hogy a T-Systems bele kíván-e szállni a publikus felhőszolgáltatások piacán folyó agresszív árharcba, Abolhassan azt mondta, hogy a német cég csak akkor fog ilyesmibe belefolyni, ha azt a biztonság és a megbízhatóság kockáztatása nélkül tudja megtenni, de akkor sem az olcsóság lesz a fő üzenet. A T-Systems aktívan teszteli az OpenStack lehetőségeit is, egyrészt a vendor lock-in elkerülésének lehetősége, másrészt az egyes ügyfelek egyedi igényeinek hatékonyabb, saját fejlesztésekkel történő kiszolgálása miatt.

A Huawei két másik nagy német vállalattal, az SAP-val és az Audival együttműködésre lépett az IoT kapcsán. Előbbi a memóriaalapú adatfeldolgozási megoldásaival (S/4 HANA) egészíti ki a Huawei saját adatgyűjtő platformját a szállítmányozási, olajipari és gyártói szektornak szánt termékeit, az autógyártó pedig önvezető autós projektjében alkalmazza a kínai vállalat technológiáit. A Huawei továbbá az ismert Fraunhofer technológiai kutatás-fejlesztési céggel is együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá, így a két cég szakemberei a jövőben együtt (is) dolgoznak majd új, elsősorban az európai piacra célzott mobilhálózati technológiák kifejlesztésén.

A kínai telekommunikációs gyártó konkurenseihez hasonlóan rengeteg erőforrást fektet az 5G fejlesztésébe, ráadásul a K+F tevékenység jelentős részét európai fejlesztőközpontokban (melyekből jelenleg 17-et működtet) és szakemberekkel végzi.

a címlapról