Szerző: Voith Hunor

2015. március 27. 17:50

Kétszeresére nőtt a ZTE profitja

Jó évet tudhat maga mögött a ZTE. A kínai telekommunikációs gyártó a 4G-s hálózatfejlesztési tendereknek és az amerikai okostelefon-piacon elért jelentős növekedésnek köszönheti remek eredményeit, a jövőben pedig az IoT (Internet of Things) trendet meglovagolva próbálja majd fenntartani lendületét.

Meglehetősen jó, a vállalat által januárban közölt előzetes várakozásoknak megfelelő évet zárt a ZTE. A kínai telekommunikációs gyártó 2014-ben jelenlegi árfolyamon az előző évesnél 8 százalékkal magasabb, 13,11 milliárd dollárnak (81,5 milliárd jüan) megfelelő árbevételt ért el, nettó eredményét pedig közel megduplázta – a profit 94 százalékos ugrással 423 millió dollárra (2,63 milliárd jüan) nőtt. A forgalom gyakorlatilag fele-fele arányban oszlik meg a kínai és nemzetközi piacok között, ami jól mutatja, hogy a ZTE mára megkérdőjelezhetetlenül globális tényező lett a telekommunikációs szektorban.

4G Kínában, okostelefon amerikában

A vállalat legfőbb növekedési motorját a 4G-s hálózatfejlesztési tendereken elnyert megbízások adták – mindezt úgy, hogy olyan nagy mobilkommunikációs piacok tenderjein, mint az Egyesült Államok vagy Ausztrália, kémkedési félelmek miatt hozott kormányzati korlátozások miatt nem is vehetnek részt. A kínai belpiaci fejlesztések jelentős része csapódott le a ZTE-nél, amely például csak a China Mobile 3,2 milliárd dollár összértékű pályázatán mintegy 800 millió értékben nyert megbízást. Az ország LTE-hálózatának kiépítése hatalmas összegeket emészt(ett) fel, a három legnagyobb szolgáltató (China Mobile, China Unicom és China Telecom) csak a 2013 decemberi indulásig 16,4 milliárd dollárt költött infrastruktúrafejlesztésre. (Ekkor indult egyébként a nemrég lezárult Qualcomm-ügy is, amit a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság azért indított az amerikai chipgyártó ellen, mert a belföldi gyártók panaszt emeltek ellene versenykorlátozó licencelési gyakorlat miatt). A ZTE elemzői becslések szerint idén akár félmillió új 4G-s bázisállomást is építhet Kínában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A ZTE az okostelefon-piacon is szépen nő, bár közel sem akkora lendülettel, mint például szintén kínai vetélytársa, a Xiaomi. Sajnos a vállalat számadatokat erről nem közöl, de a nagyobb piackutatók statisztikái szerint a gyártó már nem sokkal van lemaradva a top5-től, és jelenleg valahol a hetedik-nyolcadik pozíciót fogalja el az úgynevezett “futottak még” kategóriában – ez a nagyjából évente 40-60 millió (vagy persze annál kevesebb) okostelefont értékesítő gyártókat tömöríti.

Amit nagy sikerként könyvelhet el a ZTE, az az amerikai okostelefon-piacon történő szereplése: az Egyesült Államokban 7 százalékos részesedést sikerült elérnie 2014-ben, az ott eladott telefonok száma 50 százalékkal haladta meg az előző évi mennyiséget. A gyártó bevallott célja, hogy az USA-ban a következő 2-3 évben átlépje a 10 százalékos határt is, és kiüsse az LG-t a jelenleg 12 százalékkal birtokolt harmadik helyről.

A vállalat a jövőben a legnagyobb hangsúlyt azonban továbbra is a hálózati eszközökre és nem a telefonokra fogja fektetni, hiszen a bevétel és nyereség túlnyomó része azok értékesítéséből és a kapcsolódó támogatási szolgáltatásokból származik. A tervek szerint ezért idén és a következő néhány évben főleg az IoT (Internet of Things) trendet próbálják majd meglovagolni, ami érthető, hiszen az egyre nagyobb mennyiségű összekapcsolt eszköz közötti kommunikáció komoly terhet ró a hálózatokra.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról