Szerző: Dojcsák Dániel

2014. április 24. 14:03

Jól lovagolja meg a mobil forradalmat a Facebook

Akinek a halálhírét keltik, az hosszú életű lesz - mondják. Ez egyre inkább igaznak tűnik a Facebook esetében, ugyanis az üzleti eredmények és a felhasználási statisztikák sem azt igazolják, hogy leszálló ágban lenne a közösségi szolgáltató.

A most közzétett friss, 2014 első negyedévére vonatkozó üzleti eredmények szerint az egy évvel ezelőtti 1,46 milliárd dollárról 2,5 milliárd dollárra nőtt a Facebook negyedéves árbevétele, amihez 885 millió dolláros nyereség párosul, ez részvényenként 34 centet jelent. Ezzel a Facebook nem csak a tavalyi, részvényenkénti 12 centes eredményeit haladta meg jelentősen, de az elemzők 24 centes részvényenkénti nyereség- és 2,36 milliárd árbevételre vonatkozó elvárásait is messze felülmúlta.

A masszív erősödés hajtómotorja természetesen a mobil felület sikeres monetizálása volt, a Facebook hirdetési modellje sokkal jobb eredményeket szült, mint amire bárki számított volna fél évvel ezelőtt. A beszámolóból kiderül, hogy márciusban már több mint 1 milliárd felhasználó érte el a szolgáltatást valamilyen mobil eszközről, a reklámbevétel 60 százaléka pedig mobilról származott. Érdemes nem elfelejteni, hogy a két évvel ezelőtt még veszteséges cég 2012 októberében számolt be arról, hogy a teljes felhasználói szám átlépte az 1 milliárdot, s akkor körülbelül az érintettek fele érte el időnként mobilról is az oldalt.

Minden nap 802 millióan facebookoznak

2014 első negyedévében már a napi aktív felhasználók száma meghaladta a 802 milliót, vagyis a teljes regisztrált aktív közönség 63 százaléka lép be egy adott napon. Ebből viszont már csak 150 millióan laknak Észak-Amerikában, 203 millióan Európában, az ázsiai tömeg viszont 216 millióra nőtt, 233 millióan pedig a világ fel nem sorolt részeiből facebookoznak. A hiedelmekkel ellentétben az elmúlt 9 negyedévben egyik régióban sem csökkent a napi aktív felhasználók száma, sőt, az arány 2012 óta 58 százalékról a fent említett 63 százalékra nőtt a havi értékhez képest.

Ha csak a mobilos hozzáférést nézzük, akkor a havi 1 milliárdos szám mellett erős a napi 609 millió aktív mobilos felhasználó is. A Facebook ezzel a számmal már igazán elmondhatja magáról, hogy mobilos cég, hiszen a négyből három látogató a mobilján is ránéz a közösségi oldalra - 2012-ben az összes napi aktív felhasználónak még csak a fele volt jelen mobilon. Havi bontásban még erősebb a kép, az 1,276 milliárd havi aktív felhasználó közül 1,008 milliárd használja a mobilos klienst is, ami 79 százalékos arány.

A használat erősödése mellett fontos, hogy az üzleti modell is bizonyítani kezdett. Egy évvel ezelőtt még csak kísérletezés jellemezte a Facebookon való költést a nagy hirdetőknél, mostanra azonban egyre több helyen stabilabb koncepciók alakulnak ki, persze nem ritka a panaszkodás sem. 2013 első negyedévében felhasználónként 1,15 dollárt termelt a Facebook világátlagban hirdetésekből,, mostanra ugyanez már 1,81 dollár. A legerősebb piacon, az USA-ban 2,85 dollárról 5,16-ra nőtt az ARPU, amit a “rest of the world” 0,68 dolláros átlaga húz le leginkább.

Az amerikai duplázás egyrészt azt sejteti, hogy amint a reklámpiac megtanulja kezelni a közösségi hálózatokat, elkezdenek jelentősen nőni a bevételek. Emellett a másik oldal, ahol 300 millió, alig fél dolláros negyedéves árbevételt jelentő felhasználó van, egy erős potenciált jelent a későbbi növekedésre. Dél-Amerika, illetve Afrika is komoly tényező lehet, akár a felhasználói létszám további növekedése vagy a reklámköltések erősödése miatt. Arra persze nehezen lehet számítani, hogy a fejlett amerikai gazdasághoz hasonló mértékű költés történjen a fejlődő, szegényebb országokban is, de mivel egy újabb felhasználónak nincs igazán jelentős extra költsége a rendszerben, ezért a gyengébben teljesítő régiók is a nyereségességet javítják.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

A fenti eredményekkel a Facebook tagadhatatlanul beírta magát a digitális hirdetési piac nagyágyúi közé, sőt, már a Google feltörekvő kihívójaként érdemes számolni vele. A mobil piac jelentős ütemben fejlődik, a felhasználók pedig százmillós nagyságrendben jönnek-mennek szolgáltatások között. Nincsenek stabilan leosztott lapok. Az eMarketer szerint a 120 milliárd dollárosra becsült globális digitális hirdetési piacon a Facebook részesedése 4,1-ről 5,8 százalékra nőtt. Igaz ezzel még mindig messze van a 32 százalékon álló Google-től.

Az évtized végére izgalmas lehet a csata

A gyorsan fejlődő mobilos hirdetésben viszont már nem lesz ilyen lemaradása a Facebooknak, a reklámbevételeinek 59 százaléka ráadásul a mobilos piacról származik. Ez az arány  egy évvel ezelőtt még csak 30 százalék volt. Ezen a piacon a Facebook 5,9-ről 7,4 százalékra javított egy év alatt, a következő évben pedig az elemzők szerint már 10 százalék felett lesz, miközben a Google némi csökkenéssel 40 százalék alá esett.

A Facebook számára az is ígéretes, hogy nem csak a felhasználók száma, de az eltöltött idő is tovább nőtt. A mobil alkalmazást tavaly még hetente átlagosan 160 percen keresztül bámulták az emberek,mostanra viszont újabb 10 perccel 170 percre nőtt a közösségi hálózat mobilos felületén eltöltött idő a Mobidia felmérése szerint.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról