Szerző: Dojcsák Dániel

2014. április 24. 14:03

Jól lovagolja meg a mobil forradalmat a Facebook

Akinek a halálhírét keltik, az hosszú életű lesz - mondják. Ez egyre inkább igaznak tűnik a Facebook esetében, ugyanis az üzleti eredmények és a felhasználási statisztikák sem azt igazolják, hogy leszálló ágban lenne a közösségi szolgáltató.

A most közzétett friss, 2014 első negyedévére vonatkozó üzleti eredmények szerint az egy évvel ezelőtti 1,46 milliárd dollárról 2,5 milliárd dollárra nőtt a Facebook negyedéves árbevétele, amihez 885 millió dolláros nyereség párosul, ez részvényenként 34 centet jelent. Ezzel a Facebook nem csak a tavalyi, részvényenkénti 12 centes eredményeit haladta meg jelentősen, de az elemzők 24 centes részvényenkénti nyereség- és 2,36 milliárd árbevételre vonatkozó elvárásait is messze felülmúlta.

A masszív erősödés hajtómotorja természetesen a mobil felület sikeres monetizálása volt, a Facebook hirdetési modellje sokkal jobb eredményeket szült, mint amire bárki számított volna fél évvel ezelőtt. A beszámolóból kiderül, hogy márciusban már több mint 1 milliárd felhasználó érte el a szolgáltatást valamilyen mobil eszközről, a reklámbevétel 60 százaléka pedig mobilról származott. Érdemes nem elfelejteni, hogy a két évvel ezelőtt még veszteséges cég 2012 októberében számolt be arról, hogy a teljes felhasználói szám átlépte az 1 milliárdot, s akkor körülbelül az érintettek fele érte el időnként mobilról is az oldalt.

Minden nap 802 millióan facebookoznak

2014 első negyedévében már a napi aktív felhasználók száma meghaladta a 802 milliót, vagyis a teljes regisztrált aktív közönség 63 százaléka lép be egy adott napon. Ebből viszont már csak 150 millióan laknak Észak-Amerikában, 203 millióan Európában, az ázsiai tömeg viszont 216 millióra nőtt, 233 millióan pedig a világ fel nem sorolt részeiből facebookoznak. A hiedelmekkel ellentétben az elmúlt 9 negyedévben egyik régióban sem csökkent a napi aktív felhasználók száma, sőt, az arány 2012 óta 58 százalékról a fent említett 63 százalékra nőtt a havi értékhez képest.

Ha csak a mobilos hozzáférést nézzük, akkor a havi 1 milliárdos szám mellett erős a napi 609 millió aktív mobilos felhasználó is. A Facebook ezzel a számmal már igazán elmondhatja magáról, hogy mobilos cég, hiszen a négyből három látogató a mobilján is ránéz a közösségi oldalra - 2012-ben az összes napi aktív felhasználónak még csak a fele volt jelen mobilon. Havi bontásban még erősebb a kép, az 1,276 milliárd havi aktív felhasználó közül 1,008 milliárd használja a mobilos klienst is, ami 79 százalékos arány.

A használat erősödése mellett fontos, hogy az üzleti modell is bizonyítani kezdett. Egy évvel ezelőtt még csak kísérletezés jellemezte a Facebookon való költést a nagy hirdetőknél, mostanra azonban egyre több helyen stabilabb koncepciók alakulnak ki, persze nem ritka a panaszkodás sem. 2013 első negyedévében felhasználónként 1,15 dollárt termelt a Facebook világátlagban hirdetésekből,, mostanra ugyanez már 1,81 dollár. A legerősebb piacon, az USA-ban 2,85 dollárról 5,16-ra nőtt az ARPU, amit a “rest of the world” 0,68 dolláros átlaga húz le leginkább.

Az amerikai duplázás egyrészt azt sejteti, hogy amint a reklámpiac megtanulja kezelni a közösségi hálózatokat, elkezdenek jelentősen nőni a bevételek. Emellett a másik oldal, ahol 300 millió, alig fél dolláros negyedéves árbevételt jelentő felhasználó van, egy erős potenciált jelent a későbbi növekedésre. Dél-Amerika, illetve Afrika is komoly tényező lehet, akár a felhasználói létszám további növekedése vagy a reklámköltések erősödése miatt. Arra persze nehezen lehet számítani, hogy a fejlett amerikai gazdasághoz hasonló mértékű költés történjen a fejlődő, szegényebb országokban is, de mivel egy újabb felhasználónak nincs igazán jelentős extra költsége a rendszerben, ezért a gyengébben teljesítő régiók is a nyereségességet javítják.

Fejlesztő vagy? Segíts! Hack the Crisis. Gyere hétvégén fejleszteni, csatlakozz a hazai fejlesztői közösséghez!

A fenti eredményekkel a Facebook tagadhatatlanul beírta magát a digitális hirdetési piac nagyágyúi közé, sőt, már a Google feltörekvő kihívójaként érdemes számolni vele. A mobil piac jelentős ütemben fejlődik, a felhasználók pedig százmillós nagyságrendben jönnek-mennek szolgáltatások között. Nincsenek stabilan leosztott lapok. Az eMarketer szerint a 120 milliárd dollárosra becsült globális digitális hirdetési piacon a Facebook részesedése 4,1-ről 5,8 százalékra nőtt. Igaz ezzel még mindig messze van a 32 százalékon álló Google-től.

Az évtized végére izgalmas lehet a csata

A gyorsan fejlődő mobilos hirdetésben viszont már nem lesz ilyen lemaradása a Facebooknak, a reklámbevételeinek 59 százaléka ráadásul a mobilos piacról származik. Ez az arány  egy évvel ezelőtt még csak 30 százalék volt. Ezen a piacon a Facebook 5,9-ről 7,4 százalékra javított egy év alatt, a következő évben pedig az elemzők szerint már 10 százalék felett lesz, miközben a Google némi csökkenéssel 40 százalék alá esett.

A Facebook számára az is ígéretes, hogy nem csak a felhasználók száma, de az eltöltött idő is tovább nőtt. A mobil alkalmazást tavaly még hetente átlagosan 160 percen keresztül bámulták az emberek,mostanra viszont újabb 10 perccel 170 percre nőtt a közösségi hálózat mobilos felületén eltöltött idő a Mobidia felmérése szerint.

a címlapról