Szerző: Dojcsák Dániel

2014. április 9. 15:06

Újra facebookosodik a Twitter

A Twitter tegnap egy teljesen új, átalakított felültetet mutatott be, ami hangulatát, színeit tekintve mostantól teljes harmóniában áll a mobilos felületekkel, de ami ennél is fontosabb: a szűretlen twittáradat komoly szelídítésen esik át, a profilok még inkább szerkeszthetőek lesznek és persze vannak új animációk is ínyenceknek.

A Facebook az elmúlt 4-5 évben elkészítette a tökéletesnek vélt profiloldalt, amit Timeline-nak hív, emellett csúcsra járatja a tartalomszelekciót, amivel egy átlagos ember, átlagos hírfolyamába bejelentkező napi minimum 1500 posztból kiválogatja azt a három tucatot, ami meg is jelenik. A Twitter ezzel szemben továbbra is szenved és hiába lett szebb, hiába lett áttekinthetőbb, az eredeti koncepció egyre inkább összeomlani látszott, ahogy a kommunikációs csatorna forgalma nőtt.

Az első időkben épp a Twitter hívta a hírfolyamot timeline-nak, ami valóban egy nyers kronológiai sorrendben megmutatott lineáris káosz volt. Ebben minden olyan üzenet megjelent egymás után, amit az általunk követett felhasználók írtak, attól függetlenül, hogy ki kinek válaszolt és mi mihez tartozott. Az első lépés a címkék használata volt, amivel meg lehetett jelölni, hogy épp melyik diskurzushoz szólunk hozzá. Ezeket külön listázva viszonylag értelmes beszélgetések rajzolódtak ki, de még mindig kevés logikai kötéssel az egymást követő üzenetek között. Nemrégiben a Twitter megadta magát és az összetartozó üzeneteket elkezdte együtt megjeleníteni, aminek az eredménye a Facebooknál is ismert formula lett. Az eredeti üzenet a “poszt” a válaszok pedig a kommentek. A Twitter esetében azzal súlyosbítva, hogy több párhuzamos szál is létrejöhet, amik nem feltétlenül átjárhatóak, míg a Facebooknál ezek mindig csokorban maradnak.

Minta: Facebook

Ami a Twitter legnagyobb előnye volt mindig is, az lett a legnagyobb hátránya is: az azonnaliság jól jön akkor, amikor gyors híreket kell közölni, például ha történik valami egy celebbel, ha X-faktor van vagy földrengés, hiszen mindenkinek azonnal az orra elé teszi a legfontosabb tudnivalót, ráadásul szinte valós időben követhetőek az események. Békeidőben azonban nagyon nehéz hasznos tartalmat találni, még akkor is, ha tudjuk kinél érdemes keresni. Az új dizájn egyik fontos átalakított felülete így a profiloldal lett. Funkcionálisan újdonság, hogy a felhasználók “kitűzhetnek” fontos üzeneteket, amik felül maradnak a hírfolyamukban, az arra tévedő látogató nem az aktuális időjárásos posztot, hanem a világmegváltó gondolatokat fogja elsőként meglátni. Pontosan úgy, ahogy a Facebook Timeline esetében is működik.

Ugyanígy kiemelést kapnak a közönséget leginkább megmozgató üzenetek is. Ezek egyébként egy ideje a mobilos kliensben a követett felhasználók felé push értesítés formájában is megérkeznek. A harmadik újdonság pedig a szűrt üzenetfolyamok rendszere, ahol nézegethetünk csak fotókat, csak linkeket, csak bizonyos tartalmakat. Pontosan, ahogy Facebookon és Tumblr-en is.

Ha nem lenne elég a Facebook másolásából, akkor a profiloldal elrendezése is megegyezik mostantól a két szolgáltatónál, a profilfotó nagyobb lett, már 400x400 pixeles méretet ajánl a rendszer, illetve választhatunk borítóképet is, a jól ismert nyújtott fekvő formátumút. A profiloldalakon lefelé görgetve a nagy profilkép kiúszik a képből és helyette egy pici kép és a név felirat marad és az adott felhasználó alapstatisztikái is fent ragadnak a fejlécben. Ez nem túlzottan hasznos, de jól néz ki. Végre a nemrégiben lecserélt fő fejléc illeszkedik kinézetben az oldal alsó részeihez is.

Az elmúlt időszakban a Twitter rengeteg apróbb barkácsolást hajtott végre, aminek a mostani profildizájn lehet a koronája, de ezen túl további érdekes fejlesztések is csőben vannak elméletileg. Érkezik 15 új hirdetéstípus, a Vine privát videóküldési képességet kap, illetve a cég felvásárolta az androidos Cover nevű lock-screen appot, amivel nyilván szintén kezd valamit a platform.

Az átalakítások célja érdekes módon egyre kevésbé a megkülönböztetés, sőt, egyre inkább párhuzamos pályára ereszkedik a Twitter a Facebookkal és más konkurenseivel. Pár évvel ezelőtt a Facebook épp azzal ugrott nagyot, hogy kiemelte a Twitter esszenciáját jelentő kronologikus hírfolyamot, de közben nem felejtette el, hogy az emberek nem akarnak vagy nem tudnak kellő energiát fordítani a tartalom válogatására, osztályozására.

Van baj

A Twittert egyre nagyobb számban hagyják el felhasználói, illetve az új regisztrálók jelentős része nem tapad meg, egyszerűen azért, mert túl nehéz összeállítani egy értelmezhető hírfolyamot, túl nehéz kezdőként kevés energiabefektetéssel jó eredményeket, jó tartalmat visszakapni. Az új szűrők, illetve válogató algoritmusok, illetve a megjelenítés egyre kifinomultabb módszerei talán segíthetnek ezen, talán visszaszokhatnak Twitterre olyanok is, akik korábban belefáradtak.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az USA-ban és az Egyesült Királyságban igen népszerű platform Magyarországon épp akkor kezdett beindulni, amikor a Facebook a modern hírfolyamra váltott, így a felhasználók többsége nem tudott különbséget tenni a két szolgáltatás között. Mivel a Facebook kevésbé specifikus, az iWiW-hez jobban hasonlító volt, a nagy robbanás oda koncentrálódott, a magyar Twitter megmaradt rétegplatformnak. Ennél is érdekesebb azonban, hogy új regisztrálók folyamatosan érkeztek az elmúlt években, de az aktív felhasználók száma sosem nőtt érdemben a százezres méret fölé a masszív lemorzsolódás miatt.

Nehéz elképzelni, hogy a mostani érett piacon ez hirtelen változást hozna, a Twitter számára a lépések már kényszeresek, előfordulhat, hogy szép lassan a MySpace sors utoléri ezt a közösségi médiumot is. A filmes, tévés tartalmak, zene, sport, mint tematika még mindig erős. Vannak speciális zugai a Twitternek, mint az EU intézményrendszereinek hírmondója a brüsszeli bürokraták hétköznapjaiban, de sok technológiai vállalat és közösségi is kiemelt kommunikációs felületként használja. Az új webes dizájn egyébként folyamatosan aktiválódik a felhasználóknak a következő napok, órák során.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról