Szerző: Dojcsák Dániel

2013. augusztus 9. 13:27

Torzítás helyett a valószerűség az új mobilfotós trend

A mobil fotózás ma már teljesen snassz dolog. Pár évvel ezelőtt még különlegesség volt, ha valakinek volt szoftvere és esetleg felszerelése ahhoz, hogy jó képeket készítsen, aztán jött az Instagram, ami a konyhakész effektjeivel a leggyengébb mobilos fotókból is ál-művészi kompozíciókat varázsolt.

Az Instagram valójában nem egy fotószerkesztő program, hanem egy közösségi érzésre, kommunikációra alapozó szolgáltatás, ahol a tartalom képi és videós formában jelenik meg. Ugyan vannak professzionális felhasználók, akik alaposan előkészített valódi profi képeket utómunka után töltenek fel, de a legtöbb esetben nem számít a képminőség, inkább a vizuális üzenet, a hangulat a lényeg.

Mostanra már több mint 100 millióan kattingatnak rendszeresen képeket az Instagramra, a közeg egyáltalán nem kelti a különlegesség érzését, a szolgáltatás hétköznapivá vált. Ezzel együtt a patikamérlegen kimért és kratívan elnevezett effektek is elkoptak. Évekkel később a tucatnyi variácó már pont annyira tűnik unalmasnak, mintha effektek nélkül készültek volna el a képek. A probléma egyáltalán nem új, több komolyabb képszerkesztő program próbálta megcsáklyázni az Instagramot azzal, hogy kifinomultabb képmanipulácós lehetőségeket kínált. Az egyik ilyen a Snapseed volt, ami iOS-en és Androidon megjelent, támogatja az 1:1-es képarányt és egyedi módosítások mellett néhány előre konfigurált effektet is tartalmaz.

A mobilok kamerái is fejlődtek

A siker azonban úgy látszik, hogy nem a sokoldalúságban van, hanem abban, ha egy szoftvernek sikerül kidomborítania a szubjektív oldalát a fotózásnak. Az Instagram alapötlete az volt, hogy az okostelefonokkal szülessen újra a Polaroid fotózás élménye, amibe egyébkén belefér a kevésbé jól sikerült kép is, hiszen a pillanat számít. Az igényes művészi fotózás terén viszont egy erős trend, hogy a régi filmes hangulat, színvilág az, ami hiányzik a mostani szintetikusabb digitális fotózásból. A tökéletes színek, élesség és zajmentesség rideggé teszi a képeket, ha valaki nem csak dokumentálni szeretne a fotóval, hanem mesélni, annak a filmes világ tökéletlensége jól jön.

Erre a lehetőségre hajtott rá az Instagram egy új kihívója a VSCO Cam nevű szoftver, ami egyelőre csak iOS-re elérhető, de készül már az androidos kliens is. Az ígéret az, hogy a VSCO úgy képes replikálni a filmes fényképezés hangulatát, hogy nem válik túlzássá, nem lesz hatásvadász.

A VSCO egy rövidítés, ami a Visual Supply Co. nevet takarja és a cég egyébként szűrőket és előkészített effekteket gyárt az Adobe Lightroom és az Apple Aperture fotós szoftverekhez. A vállalat tehát nem egy amatőr kísérletező, hanem a fotómanipuláció szakmai mélységeit jól ismerő vállalkozás, aminek a fizetős fotójavító, manipuláló, szűrő- és effektcsomagjai 60-120 dollárba kerülnek. Ezekkel, ahogyan a nemrégiben megjelent VSCO Cam alkalmazással is egy digitális géppel készült fotónál lehet elérni, hogy különböző filmtípusok vagy egyéb körülmények hatásait. A C3 nevű szűrő például a sok amatőr által is ismert modern Fujifilm képkockák jellegzetes kontrasztját és szemcsés zöld tónusait adja hozzá bármilyen fotóhoz.

Fotót a fotóboltból

A VSCO Cam app a cég védjegyes szűrőit és szerkesztő eszközeit engedi lecsorogni a mobilos környezetbe, oda, ahol egyébként az Instagram már valamilyen szinten kielégítette az alacsony szintű igényeket ezen a téren. A VSCO viszont az Instagrammal ellentétben nem valószerűtlen, hanem éppen ellentétesen valóságos képeket szeretne jellemzővé tenni, amik jól is néznek ki. A mobilos fényképezés mostani korszaka a rossz minőségű alapanyag olyan mértékű kicsavarásáról szól, ami már-már fikciós művészetnek számít, mostanra viszont a mobilok kamerái már egészen jó minőségű, kellően éles és részletgazdag képeket készítenek, nincs szükség a túlzó torzításokra. A VSCO szerint nem szükséges túlkompenzálni a gyenge megvilágítást és az utómunka képzaját.

A profi fotós koncepció szerint a jó fényképben sok textúra vagy szín van, illetve valamilyen körülmény, amit szeretnénk száműzni a végeredményről. A kompozíció, a megvilágítás és a kép tárgya az, ami számít, nem az, hogy 10 különböző filterrel felismerhetetlenné tegyük a valóságot. A fotós cég belátja, hogy már vannak a piacon professzionális és amatőr eszközök is, amik mobilos képekhez menő effekteket tudnak generálni, ilyen a Snapseed vagy az Afterlight, de a cég célja az, hogy ezeknél jóval hitelesebb legyen. A mobil alkalmazásba azokat a filmtípusokat vette bele a cég, amiket a fotósok egyébként is dolgoznak, így az elmúlt évtizedekben megismert és megszokott színvilágok és jellemzők köszönhetnek vissza a VSCO Cammel kezelt fotókról. Ráadásul az Instagrammal ellentétben, ahol a kis képméret fontossága miatt a tömörítés erős, amitől a képek dinamikája csorbul, a VSCO igyekszik megőrizni a fotó eredeti részleteit és karakterét.

Nem egy újabb közösségi hálózat

A megközelítés szöges ellentétben áll a mostani képmegosztók divatos hozzáállásával, ami kitűnő megkülönböztető lehet a VSCO-nak, de félreértés ne essék, a cég nem szeretne egy újabb közösségi hálózatot építeni. A VSCO Cam a szerkesztés után lehetőséget ad arra, hogy bármelyik közösségi oldalra feltöltsék a felhasználók a képet, akár közvetlenül a kliensből is, így nem kell még egy lépésben a kívánt appba is betölteni a képet. A VSCO szerint mindenki maradjon annál a területnél, amihez igazán ért: ők fotókat tudnak szépen kezelni, az Instagram pedig kiválóan ért ahhoz, hogy embereket kössön össze. Az Instagram egy kommunikáció eszköz a VSCO Cam pedig egy fotós szerszám.

A VSCO-val készült képeket sokan külön címkével látják el Instagramon, így a #vsco címkére rákeresve lehet böngészni a feltöltött fotók közül, amiből már több mint 4 millió van csak Instagramon jelölve. Lehet, hogy nem ez lesz a következő milliárd dolláros felvásárlás, mindenesetre fontos lépcsőfok lehet a mobilos fotográfia fejlődésében, ha a piac belátja, hogy a jobb minőségű alapanyagot nem szükséges agyontorzítani. A program letölthető az Apple App Store-ból, illetve további információk a cég hivatalos oldalán.

a címlapról