Szerző: Hlács Ferenc

2013. május 10. 10:24:00

Végnapjaihoz közelít a World of Warcraft

Az Activision Blizzard zászlóshajója, a World of Warcraft 2010 óta 3.7 millióval kevesebb előfizetőt tudhat magáénak. A vállalat folyamatos frissítésekkel és free-to-play játékokból való könnyebb áttéréssel igyekszik megtartani, illetve visszacsalogatni a játékosok feloszlani látszó seregét.

Az erős első negyedév ellenére az Activision Blizzard Inc. bejelentette: a World of Warcraft előfizetői bázisa folyamatosan csökken, és az új játékkonzolok megjelenése sem biztos, hogy képest ezt ellensúlyozni. Bobby Kotick, az Activision vezérigazgatója elmondta, a 2013 első felére jósolt kockázatok a vártnál jóval jelentősebbek, különösen az üdülési időszakban. Ez részben a Wii U megjelenéséhez kapcsolódó kiábrándító eredményeknek, részben pedig a Sony és a Microsoft következő generációs játékkonzoljait övező bizonytalanságoknak köszönhető, amelyek várhatóan a nyári szezonban kerülnek piacra.

Elpártolóban a játékossereg

Az Activision előrejelzései szerint az egész éves árbevétel elérheti a 4,25 milliárd dollárt, ami részvényenként 82 cent profitot jelent. Ez meghaladja a korábbi 80 centes, illetve 4,18 milliárd dolláros várakozásokat, de a helyzet ettől függetlenül messze nem biztató. A jelenlegi negyedévben 590 millió dolláros bevételre számít a cég, ez már kevesebb, mint amit korábban az elemzők vártak.

A World of Warcraft lassú sorvadása azonban a cég egyébként jelenleg erősödő pénzügyi eredményeinek ellenére is elkerülhetetlennek látszik. Az előfizetők száma a 2010-es 12 millióról, februárban 9.6 millióra csökkent, mára pedig egészen 8.3 millióig zuhant. Arányaiban nézve is komoly a visszaesés, csak az idei év első három hónapjában az év elejihez képest 14 százaléknyi előfizető tűnt el. Az Activision szerint a veszteség nagy része az ázsiai területekre tehető, de nyugaton, Európában és az Egyesült Államokban is sok előfizető hagyta ott a játékot.

Erősödik a free-to-play konkurencia

"Bár úgy gondoljuk továbbra is csökkenés várható, és év végére kevesebb előfizetőre számítunk mint jelenleg, de a World of Warcraft továbbra is a szórakoztatóipar történetének egyik legsikeresebb franchise-a" – mondta Kotick, hozzátéve, hogy a főként Kínából induló free-to-play játékok átformálták a videojátékok piacát, és komoly versenytársnak számítanak. Ez főleg az alkalmi játékosok számában jelent csökkenést, akik számára a Blizzard igyekszik megkönnyíteni a visszatérést. A vállalat vezetése szerint fontos, hogy az áttérés a lehető legkevésbé legyen megterhelő a felhasználók számára, ezért a cégnél a frissítések előtt elemzik, és figyelembe veszik azok viselkedését, és preferenciáit.

Machine learning és Scrum alapozó képzések indulnak! (x) A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!

A játék legutóbbi kiegészítője, a Mists of Pandaria sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, elődjéhez a Cataclysm-hez képest 60%-os visszaesést produkált. Az biztos, hogy lesz ötödik kiegészítő is, bár kevéssé valószínű, hogy az képes lenne visszacsalogatni az elpártolt előfizetőket. A frissítések, új tartalmak az ígéretek szerint gyorsabb ütemben jutnak majd el a játékosokhoz, noha erre az évre a vállalat nem jelentett be eddig komolyabb újdonságokat vagy bármilyen nagyobb kiegészítőt.

Elemzők és befektetők szerint a World of Warcraft-ból áramló stabil bevételfolyam nagyban hozzájárult a vállalat korábbi eredményeihez, amit maga az Activision is elismert. A cég előző éves pénzügyi jelentése szerint a World of Warcraft, a Call of Duty, a Diablo, és a Skylanders termékekből származik a vállalat nettó bevételének mintegy 83%-a, bruttó jövedelmének pedig "jelentősen nagyobb százaléka".

a címlapról