Szerző: Hlács Ferenc

2013. május 10. 10:24

Végnapjaihoz közelít a World of Warcraft

Az Activision Blizzard zászlóshajója, a World of Warcraft 2010 óta 3.7 millióval kevesebb előfizetőt tudhat magáénak. A vállalat folyamatos frissítésekkel és free-to-play játékokból való könnyebb áttéréssel igyekszik megtartani, illetve visszacsalogatni a játékosok feloszlani látszó seregét.

Az erős első negyedév ellenére az Activision Blizzard Inc. bejelentette: a World of Warcraft előfizetői bázisa folyamatosan csökken, és az új játékkonzolok megjelenése sem biztos, hogy képest ezt ellensúlyozni. Bobby Kotick, az Activision vezérigazgatója elmondta, a 2013 első felére jósolt kockázatok a vártnál jóval jelentősebbek, különösen az üdülési időszakban. Ez részben a Wii U megjelenéséhez kapcsolódó kiábrándító eredményeknek, részben pedig a Sony és a Microsoft következő generációs játékkonzoljait övező bizonytalanságoknak köszönhető, amelyek várhatóan a nyári szezonban kerülnek piacra.

Elpártolóban a játékossereg

Az Activision előrejelzései szerint az egész éves árbevétel elérheti a 4,25 milliárd dollárt, ami részvényenként 82 cent profitot jelent. Ez meghaladja a korábbi 80 centes, illetve 4,18 milliárd dolláros várakozásokat, de a helyzet ettől függetlenül messze nem biztató. A jelenlegi negyedévben 590 millió dolláros bevételre számít a cég, ez már kevesebb, mint amit korábban az elemzők vártak.

A World of Warcraft lassú sorvadása azonban a cég egyébként jelenleg erősödő pénzügyi eredményeinek ellenére is elkerülhetetlennek látszik. Az előfizetők száma a 2010-es 12 millióról, februárban 9.6 millióra csökkent, mára pedig egészen 8.3 millióig zuhant. Arányaiban nézve is komoly a visszaesés, csak az idei év első három hónapjában az év elejihez képest 14 százaléknyi előfizető tűnt el. Az Activision szerint a veszteség nagy része az ázsiai területekre tehető, de nyugaton, Európában és az Egyesült Államokban is sok előfizető hagyta ott a játékot.

Erősödik a free-to-play konkurencia

"Bár úgy gondoljuk továbbra is csökkenés várható, és év végére kevesebb előfizetőre számítunk mint jelenleg, de a World of Warcraft továbbra is a szórakoztatóipar történetének egyik legsikeresebb franchise-a" – mondta Kotick, hozzátéve, hogy a főként Kínából induló free-to-play játékok átformálták a videojátékok piacát, és komoly versenytársnak számítanak. Ez főleg az alkalmi játékosok számában jelent csökkenést, akik számára a Blizzard igyekszik megkönnyíteni a visszatérést. A vállalat vezetése szerint fontos, hogy az áttérés a lehető legkevésbé legyen megterhelő a felhasználók számára, ezért a cégnél a frissítések előtt elemzik, és figyelembe veszik azok viselkedését, és preferenciáit.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A játék legutóbbi kiegészítője, a Mists of Pandaria sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, elődjéhez a Cataclysm-hez képest 60%-os visszaesést produkált. Az biztos, hogy lesz ötödik kiegészítő is, bár kevéssé valószínű, hogy az képes lenne visszacsalogatni az elpártolt előfizetőket. A frissítések, új tartalmak az ígéretek szerint gyorsabb ütemben jutnak majd el a játékosokhoz, noha erre az évre a vállalat nem jelentett be eddig komolyabb újdonságokat vagy bármilyen nagyobb kiegészítőt.

Elemzők és befektetők szerint a World of Warcraft-ból áramló stabil bevételfolyam nagyban hozzájárult a vállalat korábbi eredményeihez, amit maga az Activision is elismert. A cég előző éves pénzügyi jelentése szerint a World of Warcraft, a Call of Duty, a Diablo, és a Skylanders termékekből származik a vállalat nettó bevételének mintegy 83%-a, bruttó jövedelmének pedig "jelentősen nagyobb százaléka".

a címlapról