Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Kevésbé magányos, akinek van mobilinternete

Dojcsák Dániel, 2013. március 07. 13:58
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az okostelefon-használókról, azon túl, hogy egyre többen vannak, elmondható az is, hogy egészen másképp élik életüket, mint az internetre kötött kütyük nélkül létezők. Az Ipsos Mobinauta kutatása egy széles mintán végzett kutatása szerint az okostelefonozók kevésbé magányosak.

hirdetés

Az Ipsos MediaCT kutatása minden eddiginél árnyaltabb képet rajzol a magyarországi okostelefon-használókról és az azon belül kialakult kasztokról. Az elsődleges adatfelvétel egy online kérdőív volt 1012 fős, az okostelefon-használó 18-49 évesekre reprezentatív mintával. Ezen túl készült offline felmérés is 1050 fővel, ami a teljes 15 évesnél idősebb lakosságot fedi le. Az online válaszadók közül 500 fő egy részletesebb kutatás alanya is lett, sőt, egy 81 fős tábor 4 hetes műszeres mérést is vállalt. Ez többek közt az okostelefonra telepített szoftvert jelentett, ami folyamatosan naplózta, hogy a kutatásban résztvevők mikor és mit csinálnak készülékükkel. Megkoronázva az itthon szokatlanul részletes felmérést, az Ipsos egy 5 fős etnográfiai elemzést is készített mélyinterjús módszerrel.

A kutatás legfontosabb üzenete talán az, hogy annak ellenére, hogy az okostelefon uralkodik a mindennapjainkon, nem gátolja, hanem segíti a társas kapcsolatokat. Az internet korábbi iterációit folyton az a vád érte, hogy az emberek elidegenednek egymástól, s ez akár felmerülhetne az okostelefon kapcsán is. A számok viszont azt mutatják, hogy az adatcsomaggal rendelkező okostelefon-használók 38 százaléka már napi szinten használ kommunikációs appokat.

Mindenki

Az sem igaz már, hogy az okostelefon a geekek, számítógép-kattantak játékszere. A felhasználók száma robbanásszerűen nő, a teljes bázis 62 százaléka az elmúlt egy évben vásárolta első okostelefonját. Az Ipsos kutatása megalkotta az okostelefonozók alaptípusát a rendelkezésre álló adatokból: ezek szerint a “mobinauta” egyedül él, 30 évesnél fiatalabb, magas végzettségű, magas keresetű, nyitott az újdonságokra és hajlandó többet fizetni a jó minőségért. Szeret sportolni, zenét hallgat, viszont sokat dolgozik, így nincs is ideje a bulvárra. Érdekes, hogy a mai magyar okostelefonozóknak mindössze 56 százaléka rendelkezik adatcsomaggal a mobilján, ami az NMHH néhány nappal korábban megjelenő figyelmeztetését támasztja alá - a szolgáltatók drágán és keveset adnak, a felhasználók nem bontakoztatják ki eszközeik lehetőségeit. Bizonyára gyakori a wi-fi hálózatokat hajkurászó mobilos, de erre a kutatás nem tér ki.

Azt viszont vizsgálja, hogy mennyi időt töltünk a mobillal és mit csinálunk vele. A statiszika szerint naponta 75 percen keresztül piszkáljuk az érintőkijelzőt, ebből 7,5 perc telefonálással, közel 10 perc Facebookkal, 9 perc hírolvasással 2,5 perc pedig Twitterezéssel telik. Ébredés után, délben, délután és este is egyaránt a telefonálás a fő tevékenység, de a zenehallgatás és a böngészés is végigkísérik a napot. Híreket reggel olvasunk, a Facebook napközben pörög, játszani pedig reggel és este van időnk. Azok, akik használnak valamilyen zenei alkalmazást, azoknak 43 százaléka minden nap meg is nyomja a play gombot. Az adatcsomaggal rendelkezők 75 százaléka hallgat utazás közben zenét, a 42 százaléka pedig sportolás közben is.

Intenzív kommunikáció

Az intenzív Facebook-használat nem meglepő, napi szinten viszont csak minden harmadik okostelefonozó néz rá mobilról a közösségi felületekre, heti szinten ez 62 százalék. Minden negyedik ember viszont teljesen függő és közlekedés, ebéd vagy várakozás közben egyből frissíti a feedeket. A válaszadók körülbelül fele munkaidőben, társaságban és tévézés közben sem szakad le az ismerősök életéről. Főleg a nőkre jellemző a túlzott közösségimédia-használat, a szebbik nem kétszer annyit facebookozik, mint az erősebbik.

A munkaadók legnagyobb bánatára az okostelefon egyik hozadéka az, hogy a munkahelyen sem lehet már korlátozni a magánéletet. A válaszadók 75 százaléka a kávészünetekben intéz magán jellegű e-maileket vagy üzeneteket, de 67 százaléka munkaidő közben is. A legforgalmasabb időszakok napközben az ebédszünetben vannak, ha valaki valami fontosan szeretne elmondani a népnek, akkor 13.00-13:30 között tegye. Ugyanígy kiemelt a hazamenés előtti időszak, illetve a hazaérkezés, amikor szintén meg kell nézni, hogy mi történt. Az utazási időszakok azonban nagyon soványak online szempontból, ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy az okostelefonok felén nincs mobilinternet, így az emberek kénytelenek Angry Birdsöt játszani, amíg a buszon zötykölődnek.

Akik viszont már tovább léptek a fél-online állapotból, azok az okostelefont használják navigációra is. Az adatcsomaggal rendelkezők közül a gyalogosok 44, kerékpárosok 38, az autósoknak pedig 81 százaléka rendszeresen navigál okostelefonjával. Vannak persze méltatlanul hanyagolt területek, tipikus példa a mobilos vásárlás és a pénzügyek kezelése, ami sajnos egyelőre kimarad a toplistákból.

Ez még csak a kezdet

Az okostelefon-használat körülbelül ott tart, mint a PC-s internetezés és a web a 2000-es évek elején. Már széles a közönség, nagyok a számok, a társadalmi rétegek természetes arányukban fordulnak elő, de a használat szempontjából még nagyok a szakadékok. A mobilappok például még mindig a férfiak játékszerei, nincs egy olyan terület sem, ami inkább a nőkre jellemző, a férfiak hírolvasásban, keresésben, vásárlásban és minden egyébben is aktívabbak. A felmérés szerint a nőknél átlagosan 10, a férfiaknál 18 app van feltelepítve, ezek nagy része játék, közlekedéssel kapcsolatos app, kommunikációs alkalmazás, médialejátszó vagy valamilyen információk elérését segítő app.

A telefonfüggőség közben egyre erősebb, akik már aktív okostelefon- és mobilinternet-használók, azoknak az 57 százaléka nehezen töltene el akár egyetlen napot is okostelefonja nélkül. 77 százalék éjjel sem kapcsolja ki az eszközt, a jó hír viszont, hogy 44 százalék az okostelefon vásárlása óta gyakrabban tart kapcsolatot ismerőseivel, 24 százalék pedig kevésbé érzi magát egyedül.

Az Ipsos MediaCT kutatásának egy részét a Telenor bocsátotta a sajtó rendelkezésére, a teljes jelentés a fentieknél részletesebb adatokkal rendelkezik az okostelefonos használati szokásokat

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.