Szerző: Gálffy Csaba

2011. április 13. 09:21

Google: vissza a gyökerekhez!

A Google megrekedt a keresésnél. Hiába próbálkozik a cég, egyelőre új bevételi forrást nem találtak, pénz szinte kizárólag csak a keresési felületen megjelenített hirdetésekből folyik be. Sikeres projektek természetesen voltak és vannak - de az Androidtól a Gmailig mindenik csak a keresés felé generál látogatókat, önmagukban nem állnak meg.

A Google bevételeit meghatározó keresés a céggel egyidős, a cég létrejötte óta nem sikerült más bevételi forrást találni. Ugyan pánikra semmi ok, hihetetlenül jövedelmező ponton ragadt be a Google, de ez nem von le semmit a tényből: a cég a keresés monetizációját eredményező innováció óta pénzügyi értelemben nem tudott semmit letenni az asztalra. A vállalat sikerei egyelőre elfedik ezt a tényt, rengeteg projektjük sikeresen fut, hosszútávon azonban a megújulni nem képes céget a feltörekvők utolérhetik és megverhetik.

Gyorsuló lassulás

Valószínűleg ez járt Larry Page eszében is, amikor úgy döntött, hogy visszaveszi a cég irányítását. Ugyan Eric Schmidt komoly érdemi munkát végzett a cég valóban naggyá tételében, kezei alatt a Google felnőtt, stabil és nem utolsó sorban vastagon nyereséges vállalat lett. Közben azonban, mint minden nagy, stabil és nyereséges vállalat, a Google feláldozta a képességét a megújulásra. A vállalat a belülről jövő ötleteket látványosan félremenedzselte, a megvásárolt cégek termékeit pedig vagy halálra ítélte, vagy képtelen volt beváltani a hozzájuk fűződő reményeket. Jellemző példa a YouTube, amely megvásárlása után hosszú évekig csak masszív veszteséget okozott, és csak nemrég sikerült nyereséget termelnie - elsöprő piaci fölénye ellenére.

A cég eredeti hagyományai legendává értek, a 20 százalékos projektek, amelyeken minden fejlesztőnek munkaideje ötödét kellett töltenie az egész iparág gondolkodását frissítették fel. A Google azonban a keletkező projekteket rendszeresen félremenedzselte, így lett gigantikus bukta a Wave, az Orkut, de a Zümm (Buzz) is.

Inkubátor startupoknak

Page új terve szerint a Google fokozatosan visszatér majd startupos gyökereihez. A cél olyan belső inkubátort létrehozni, amelyben a Google játszaná a befektető szerepét, az alkalmazottak pedig ezért a tőkéért versengenének. A rendszer mímelné a hagyományos startup-finanszírozási módszereket, vagyis Page azt várja, hogy az alkalmazottak majd alaposan átgondolt és kidolgozott üzleti ötletekkel fogják megkeresni, ezek közül pedig néhányat sikerül komoly, új üzleti lehetőségekké kifejleszteni. A koncepció szerint a kisebb projektek a cég többi részétől jórészt függetlenül, csak a Google-t képviselő "befektető" kontrollja alatt fognak nőni, az ötletért illetve a fejlesztésért pedig a fejlesztők részesedést kapnak majd a "startupban".

A rendszer első hallásra valóban jó ötletnek tűnik, a Google masszív kolosszusát és döntéshozatali mechanizmusait megkerülő kis vállalkozások képesek lehetnek újraindítani a vállalat szekerét és betörni az olyan új, akár még nem is látható szegmensekbe, amelyek a következő évtized húzószegmensei lesznek. A könnyedén elérhető jelentős mennyiségű tőke azonban ugyanakkora átok is lehet, mint áldás. A belső startupok alapítóinak jellemzően nem lesz vesztenivalójuk a rendszerben, a Google pénzét teszik kockára - ha pedig bukás a történet vége, akkor egyszerűen visszamennek mezei fejlesztőnek. Ezzel szemben a valódi startupok alapítói egyrészt jelentős saját tőkét fektetnek vállalkozásaikba, másrészt komoly versenyt vívnak a többi induló céggel a befektetők dollárjaiért. A Google kezdeményezése sikeres lehet, ha ezeket a kemény feltételeket szimulálni tudja - ha nem, akkor a projektek sora juthat a túlfinanszírozott, azonban koherens vízióval nem rendelkező Wave sorsára.

Lecserélt jobbkezek

Page a meglévő struktúrákat is alaposan átalakította, a céget gyakorlatilag félautonóm egységekre bontotta, amelyek ezután egy-egy mindenható alelnök irányítása alá kerülnek. Így a mobilos üzletág feje Andy Rubin lett, Vic Gundotra felel a közösségi szolgáltatásokért, a Chrome fejlesztése Sundar Pichai, a Youtube és a videószolgáltatások Salar Kamangar alá tartoznak. A keresés Alan Eustace, a hirdetések pedig Susan Wojcicki irányításával működnek tovább. Az alelnökök fölött gyakorlatilag csak Page lesz majd, az eddig erős igazgatói bizottság ereje sokat csökken majd. Az átrendezett hierarchiának köszönhetően a Google struktúrája leginkább az Apple-ére hasonlít, Larry Page-nél megközelítőleg akkora hatalom összpontosul majd, mint Steve Jobs kezében.

Bár Page visszatérését a kormányrúdhoz nagy várakozások előzik meg mind a befektetők, mind az alkalmazottak körében, nem minden alakult jól az átalakítás körül. Rossz hír a cég számára, hogy távozni fog Jonathan Rosenberg, a Google fő termékmenedzsere. Rosenbergnek a belső információk szerint rengeteget köszönhet a Google, a hozzáértő igazgató kezében sok termék vált sikeressé. Rosenberg távozásához az vezetett, hogy a Page a cég összes felsővezetőjétől hosszútávú elkötelezettséget kért, a 49 éves Rosenberg pedig ezt nem vállalta, így ezután külső tanácsadóként segíti a vállalatot.

Válaszúton

Nem lesz egyszerű az új elnök-vezérigazgató dolga, könnyedén juthat a Yahoo élére korábban visszatérő alapító Jerry Yang sorsára. Yang a lendületét vesztett, ám sok tekintetben vezető vállalatot nem tudta kihúzni a kátyúból, majd a Microsoft általi felvásárlás megakadályozásával keresztbe tett egy valódi Google-rivális létrejöttének is, a befektetőktől pedig elvette a tisztességes kiszállás lehetőségét. Nem csoda, hogy a felháborodott felügyelőbizottság gyors ütemben váltotta le Yangot, a vállalat azonban azóta sem tért magához - és lehet, hogy már soha nem is fog.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A pozitív példát természetesen Steve Jobs szolgáltatja, aki az Apple-t saját képére formálva egy innovatív, mozgékony vállalatot épített fel, amely képes egész piacok megteremtésére. Bár Jobs vezetői szokásai sok kérdést vetnek fel, a valódi vízióval rendelkező elnök-vezérigazgató képes volt életre kelteni a tetszhalott Apple-t, köszönhetően a befektetők és az alkalmazottak feltétlen bizalmának.

A mai Google persze nagyon messze van az akkori Apple-től, mind pénzügyileg, mind a cég belső hangulatát illetően. Az Eric Schmidt távozásához vezető stagnálás azonban arra utal, hogy amennyiben nem sikerül a céget újra növekedési pályára állítani, könnyen lehet, hogy a Google tündöklése után a lassú hanyatlás évei következnek.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról