Szerző: Bodnár Ádám

2011. február 4. 15:40

Steve Jobs a tévépiacra is ráteszi a kezét

A Piper Jaffrey elemzője, Gene Munster szerint az Apple rövidesen saját 50 hüvelykes lapostévét dob piacra. Vajon elgurult a gyógyszere, vagy lehet a dologban valami? A HWSW az utóbbira szavaz.

Ha egy mondatban össze szeretnénk foglalni az április 1-én 35. születésnapját ünneplő Apple  filozófiáját, a választásunk az lenne: "ugyanazt mint mások, csak jobban". Steve Jobs mindig jó érzékkel választotta ki a technológiai fejlődés lehetséges irányai közül a legjobbnak ígérkezőt, és miután a versenytársak elvégezték a "piszkos munkát", egy átgondolt termékkel aratott.

Ugyanaz, csak jobban és drágábban

Ma már csak a jól értesültek emlékeznek arra, hogy az iPod előtt is létezett számtalan hordozható médialejátszó, hogy az iPhone előtt is kapható volt érintőképernyős okostelefon és az iPad sem az első tablet a piacon. Az Apple jött, látott és újradefiniálta ezeket a termékkategóriákat, márkaértékével, a rajongók ragaszkodásával és média kitüntetett figyelmével egycsapásra elfeledetté téve minden addigi próbálkozást. A hordozható médialejátszóról ma már mindenkinek a 70 százalék feletti piaci részesedéssel rendelkező iPod jut az eszébe, az érintőképernyős okostelefonról az eladási rekordokat döntögető iPhone, a tablet szót hallva pedig a legtöbb emberben az iPad ugrik be.

A HWSW olvasói bizonyára tisztában vannak azzal, hogy az Apple semmit sem gyárt és hogy ugyanazokhoz az alkatrészekhez fér hozzá mint a versenytársai, pusztán ezeket figyelembe véve semmi sem indokolja az árkülönbséget egy Apple-termék és egy hasonló konkurens között. Az egyenletben a szorzót a vállalat márkaértékén és a jól felismerhető és szerethető formaterven túl a saját szoftver és kényelmes kezelőfelület jelenti, amelyre támaszkodva az Apple minden piacon jóval a versenytársak fölé tud árazni.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Az Apple egy iPhone-ra jutó bevétele az iparágban a legmagasabb, több mint kétszer akkora mint a BlackBerryket gyártó RIM-é és közel háromszorosa a Nokiának. Az Apple PC-k is jóval drágábbak mint egy átlagos windowsos gép, és az iPod is a drágább MP3-játszók közé tartozik - az eladások felét már az érintőképernyős iPod touch adja. Az Apple stratégiája nem a piaci részesedés, hanem a profit maximalizálása, ennek érdekében termékeit a prémium kategóriába pozicionálja - ami azt is jelenti, hogy nem mindenki engedheti meg magának őket.

Mivel az Apple árrését megfizetni képes és hajlandó vásárlók száma korlátozott, a folyamatos növekedéshez újabb és újabb területeken kell megvetnie a lábát. A PC-piac után az évezred elején jött a zenebiznisz, majd mikor az iPod-eladások kezdtek beállni, megérkezett az iPhone, hogy három év alatt a legtöbb bevételt termelő Apple-kütyüvé váljon. Az iPhone után pedig valósággal berobbant a piacra az iPad, amivel az Apple újraértelmezte a tablet fogalmát és kategóriát teremtett. De mi lesz a következő nagy dobás? Gene Munster, a Piper Jaffray elemzője szerint a tévépiac felé mozdul el az Apple.

Tévét gyárt az Apple?

A HWSW-n is volt már szó arról, hogy az internetre csatlakozó, webes szolgáltatásokat elérő, alkalmazásokat futtatni képes okostévék lehetnek a közeljövő slágerei, miután a gyártók a lapostévék fejlődését eddig meghatározó képméretet és képminőséget nem tudják érdemben tovább javítani - egyre biztosabb, hogy a jelenlegi 3D megoldások a technológia kiforratlansága és a szemüvegviselés okozta kényelmetlenségek miatt nem fognak széles körben elterjedni. A DisplaySearch szerint a tavaly eladott lapostévék 21 százalékában volt netre csatlakoztatható típus, 2014-ben azonban már 50 százalék körül lesz ez az arány - a Piper Jaffray ennél optimistább, már 2012-ben 100 milliónál is több "okostévé" eladásával számol, ami a teljes piac közel fele lesz.

A tévépiac kíméletlen csatatér, ahol olyan távol-keleti nehézfiúk vívnak vérre menő harcot mint a Samsung, a Sony, az LG, miközben a támadják őket a név nélküli tajvani és kínai cégek, folyamatosan szűkítve az elérhető profitot. A nagy gyártók egyre több modell előállítását bízzák olyan szerződéses beszállítókra mint a Foxconn és a Flextronics, hogy lejjebb tudják szorítani költségeiket a kíméletlen árversenyben. Erre a piacra érkezhet az Apple, és ugyanúgy felkavarhatja mint 2007-ben az okostelefonokét.

"Több mint egy éve meg vagyunk róla győződve, hogy az Apple 2012 vége előtt belép a tévépiacra" - írja Gene Munster, aki szerint két év múlva a vállalat 1,4 millió készüléket adhat el. Az elemző úgy becsli, 2012-ben 2,5 milliárd dollár, 2013-ban 4 milliárd, 2014-ben pedig 6 milliárd dollár bevételre tehet szert az Apple tévéeladásokból. Az első adatpár alapján az Apple tévékészülékek átlagos eladási ára az első évben 1800 dollár körül lehet - ez nagyjából a duplája annak, amennyit ma egy 50 hüvelykes LCD- vagy plazmatévéért az amerikai vásárlóktól elkérnek.

Korábban már szó esett róla, hogy az Apple nem talál ki semmi újat, csak jobban csinálja meg azt, amit a kezdeti próbálkozók elrontottak - ez a forradalom receptje Steve Jobs módra. Jelenleg is vannak okostévék a piacon, milliószám fogynak az üzletekből, de az Apple magához ragadhatja a kezdeményezést, hogy egy újabb termékkategóriát definiáljon újra. Az alkatrészeket (eleinte) ugyanazoktól a szállítóktól veheti meg a vállalat mint a többiek, de a márka arculatát meghatározó formaterv és egyedi szoftver kombinációjával az Apple ugyanúgy prémiumot arathat mint az okostelefonok vagy a PC-k piacán. Magyarán szólva jóval többért adhat egy lapostévét mint a Samsung, az LG, a Sharp vagy a Sony.

A saját tartalomdisztribúciós szolgáltatás pedig már csak a hab a tortán, amelyre minden Apple-rajongónak kicsordul a nyála. Az cég eredetileg az iPoddal együtt indította el az iTunes zeneboltot, amelyet 2005-ben videotartalmakkal is bővített. Ma már a legtöbb tévésorozat és a népszerű filmek is elérhetők az Apple boltjából, meg lehet őket vásárolni vagy ki lehet őket kölcsönözni. Az In-Stat úgy látja, 2014-ben az amerikai háztartások mintegy 60 százalékában már egész estét filmeket is az internetről "sugározva", streamelve néznek majd. Utazás közben egy iPaden vagy iPhone-on is lehet videót nézni, de a lakásokban a filmek hagyományos helye a tévé. Apple emblémával?

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról